رئیس جمهور چین به ویتنام سفر می‌کند

چهار منبع آگاه به خبرگزاری رویترز اعلام کردند، مقام‌های ویتنام و چین در حال برنامه‌ریزی برای سفر احتمالی شی جینپینگ، رئیس جمهور چین به پایتخت ویتنام در اواخر اکتبر یا اوایل نوامبر، در پی سفری که جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در ماه سپتامبر به این کشور حوزه جنوب شرق آسیا داشت، هستند.

رویترز نوشت، این رویداد، اهمیت استراتژیک فزاینده ویتنام همزمان با افزایش رقابت واشنگتن و پکن بر سر افزایش نفوذشان در آسیا در ضمن تشدید تنش‌ها بین دو کشور را برجسته می‌کند.

چهار منبع مورد استناد رویترز گفتند، دو کشور همچنین در حال کار بر روی یک بیانیه مشترک که در جریان این سفر منتشر خواهد شد، هستند.

دو منبع تصریح کردند، مقامات آنها روی این مساله که از روابط دو کشور با عبارت «یک جامعه با سرنوشت مشترک» توصیف کنند بحث می‌کنند؛ استفاده از این عبارت توسط شی جینپینگ در سخنرانی هایش معمول بوده اما به نوشته رویترز، برخی استفاده از آن را مناقشه برانگیز دانسته‌اند.

کاخ سفید به دنبال دیدار روسای جمهور چین و آمریکا

دو منبع بیان داشتند، مقامات ویتنامی نسبت به اضافه کردن این عبارت به بیانیه احتیاط به خرج می‌دهند.

یک منبع ویتنامی پنجم نیز به رویترز گفت، احتمالا این عبارت در بیانیه مشترک پکن-هانوی گنجانده خواهد شد. دو نفر از منابع آگاه این گزارش نیز گفتند، که استفاده از آن به عنوان ارتقا روابط دو کشور تفسیر خواهد شد اما هنوز مشخص نیست که چه گسترده ای از روابط را شامل شده و همچنین دو کشور چه توافقات ملموسی را ممکن است اعلام کنند.

این سفر شی جینپینگ هنوز به صورت رسمی اعلام نشده و ممکن است لغو شده یا به تعویق بیفتد اما هماهنگی‌های لجستیکی مربوط به آن در دست بررسی است.

«پهام تهو هانگ»، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در یک کنفرانس خبری در روز پنجشنبه در پاسخ به سوالی درباره این سفر گفت: «همه فعالیت‌های دیپلماتیک مهم ویتنام هنگامی که مناسب باشد به شما اعلام خواهد شد.»

یکی از منابع بیان کرد، چین تیمی مخصوص سازماندهی اسکان هیات همراه شی جینپینگ به هانوی فرستاده است.

منبعی دیگر نیز گفت، این تیم در حال بررسی است تا ۸۰۰ اتاق را در هتل‌های پایتخت ویتنام رزرو کند؛ رقمی که حاکی از سفر رسمی رهبر چین است.

یکی از منابع رویترز اظهار کرد، وانگ یی، وزیر امور خارجه چین قرار است اواسط اکتبر به هانوی برود تا در صورت کسب پیشرفت کافی در رابطه با متن بیانیه مشترک، به نهایی کردن آن کمک کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.