کاخ سفید به دنبال دیدار روسای جمهور چین و آمریکا

رسانه‌های آمریکایی از جمله واشنگتن پست و سی.ان.ان به نقل از منابع آگاه وابسته به دولت آمریکا گزارش کردند، کاخ سفید در تدارک است تا نشستی را در ماه نوامبر بین جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا و شی جینپینگ، همتای چینی او در حاشیه اجلاس سازمان همکاری اقتصادی آسیا-اقیانوسیه در شهر سان فرانسیسکو ترتیب دهد.

روزنامه «واشنگتن پست» نوشت، یک مقام ارشد دولت آمریکا که نامش را فاش نکرد گفت: «تقریبا مسجل است که نشستی برگزار خواهد شد. ما فرآیند برنامه‌ریزی آن را شروع کرده‌ایم.»

یک مقام ارشد دیگر دولت آمریکا نیز به واشنگتن پست گفت،‌ جو بایدن چشم به برگزاری نشستی با شی جینپینگ دارد؛ اما «هنوز هیچ چیز تایید نشده است.»

مقام‌های مطلع آمریکایی گفتند، برنامه دیدار احتمالی جو بایدن و شی جیپینگ بعد از سفر وانگ یی، وزیر امور خارجه چین در هفته‌های آتی به واشنگتن قطعیت پیدا خواهد کرد.

اعتراف مقامات کاخ سفید درباره اوکراین

آخرین باری که روسای جمهور آمریکا و چین، دو اقتصاد بزرگ اول جهان با یکدیگر دیدار کردند، ماه نوامبر گذشته در حاشیه اجلاس گروه ۲۰ در شهر بالی اندونزی بود. در آن دیدار هر دو رئیس جمهور بر اهمیت دیپلماسی رو در رو بین دو کشور تاکید و اظهار امیدواری کردند که بتوانند روابط آمریکا و چین را به وضعیت عادی بازگردانند.

با این وجود چند ماه بعد از آن دیدار بعد از آنکه جو بایدن دستور به سرنگون کردن یک بالن چینی سرگردان در حریم هوایی ایالات متحده آمریکا در ماه فوریه را داد؛ روابط پکن و واشنگتن مجددا تیره شد.

در ماه‌های اخیر چهار مقام ارشد دولت جو بایدن شامل آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه، جنت یلن، وزیر خزانه‌داری، جینا ریموندو، وزیر بازرگانی و جان کری، فرستاده ویژه آب‌وهوایی این دولت در تلاش برای بهبود روابط و تعامل مجدد با چین، به پکن سفر داشتند. جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دولت آمریکا نیز ماه گذشته میلادی دو روز مذاکرات با وانگ یی در مالت داشت.

کاخ سفید این مذاکرات سالیوان با وانگ یی را «صریح، اساسی و سازنده» توصیف کرد.

به رغم این تلاش‌ها هنوز ارتباطات میان مقام‌های نظامی ارشد آمریکا با همتایان آنها در پکن سرد باقی مانده است. ماه مارس، شی جینپینگ واشنگتن را متهم به رهبری تلاش‌های غرب در راستای «مهار، محاصره و سرکوب چین» با هدف کند کردن توسعه آن کرد.

ماه گذشته میلادی وزارت امنیت کشور چین که آژانس جاسوسی اصلی این کشور به حساب می‌آید در یک پست غیرعادی و رمزی در حسابش در شبکه اجتماعی «وی‌چت» نوشت که چشم انداز برگزاری نشستی بین بایدن و شی جینپینگ بستگی به این دارد که ایالات متحده آمریکا «صداقت کافی نشان دهد.»

این آژانس امنیتی چین معمولا اظهارنظر علنی به ویژه در رابطه با حوزه سیاست خارجی مطرح نمی‌کند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.