اظهارات تند وزیرخارجه آلمان خشم چین را برانگیخت

توهین رئیس دستگاه دیپلماسی آلمان علیه «شی جین‌پینگ» رئیس جمهور چین و دیکتاتور خواندن او، با واکنش تند پکن همراه شد.

«مائو نینگ» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (دوشنبه) گفت که اعتراض رسمی خود را نسبت به این اظهارات برلین اعلام داشته و آن را «مهمل‌بافی» توصیف کرد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، مائو طی نشست خبری در این‌باره توضیح داد: «اینگونه اظهارات بسیار پوچ و بی‌معنی هستند و به آبروی سیاسی چین تجاوز می‌کند. این ادعاها فتنه‌انگیزی سیاسی آشکار است که اعتراض رسمی خود را به برلین ارائه کردیم».

«آنالنا بائربوک» وزیر امور خارجه آلمان روز یکشنبه طی مصاحبه با شبکه «فاکس‌نیوز» مدعی شد: «اگر پوتین در این جنگ (با اوکراین) پیروز شود، این چه نشانه‌ای برای دیگر دیکتاتورهای جهان مانند شی رئیس جمهور چین خواهد بود؟»

دیدار اردوغان و ایلان ماسک پشت درهای بسته/ هدیه خاص آقای رئیس جمهور به ماسک و فرزندش+ عکس

بائربوک پیش از آن نیز با ادعای اینکه چین به‌طور فزاینده‌ای در حال تبدیل شدن به یک رقیب نظام‌مند است تا یک شریک تجاری، اظهار داشت: «پکن چالشی برای مبانی نحوه زندگی ما با یکدیگر در این دنیا است».

وزیر خارجه آلمان اولین مقام ارشد غربی نیست که طی ماه‌های آشکارا رئیس جمهور چین را دیکتاتور خطاب کرده است. پیش از او نیز در ماه ژوئن، «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در واکنش به ورود بالن‌های چینی به حریم هوایی کشورش که پنتاگون آن را بالن جاسوسی خوانده و سرنگون کرد، شی را یک دیکتاتور خواند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.