روادید با ایران باید لغو شود

دو نفر از کارشناسان نظامی و مسائل راهبردی سعودی تأکید کردند که باید روادید بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان لغو شود و همکاریها نیز گسترش یابد.

پس از گشایش فصلی جدید در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان، کارشناسان سعودی تأکید دارند که باید روادید بین دو کشور لغو شود.

عبدالله العسیری کارشناس مسائل نظامی سعودی به خبرگزاری اسپوتنیک گفت: از سرگیری روابط دیپلماتیک بین دو کشور که از چند ماه پیش صورت گرفت، برآیند تمایل رهبران سیاسی دو کشور به سمت تقویت روابط است تا به سود منافع مشترک آنان باشد.

العسیری در ادامه افزود: پس از تلاشهای صورت گرفته بین دو کشور، باید روادید بین ایران و سعودی لغو شود. در این مرحله باید روادید گردشگری لغو شود. کما اینکه همکاری بین دو کشور، ابعاد مختلفی خواهد داشت تا در راستای منافع آنان باشد.

ادعای رومانی درباره نقض حریم هوایی خود توسط روسیه

ایران و عربستان ۱۹ اسفند ۱۴۰۱ و بعد از پنج دور مذاکره امنیتی در عراق (از فروردین ۱۴۰۰ آغاز و آخرین دور آن اردیبهشت ۱۴۰۱) و سه دور گفت‌وگو در عمان و وساطت‌های این دو کشور در نهایت در پکن به توافق رسیدند تا روابط دیپلماتیک را از سر بگیرند.

پیش زمینه این توافق سفر آیت‌الله رئیسی به پکن در بهمن ماه ۱۴۰۱ و هماهنگی‌های به عمل آمده از سوی «شی جین پینگ» رئیس جمهور چین در سفرش به پکن و رایزنی‌های انجام شده مقامات چین با عربستان بود.

عیسی آل فایق که از کارشناسان مسائل راهبردی و امنیت بین‌الملل سعودی است، در این زمینه گفت: از ماه مارس گذشته، پس از امضای توافق از سرگیری روابط بین دو کشور، فصل تازه‌ای در روابط ایران و عربستان آغاز شده است.

آل فایق با اشاره به اینکه اجرای این توافق از همان زمان آغاز شده است، تصریح کرد: در راستای از سرگیری روابط دیپلماتیک، امکان لغو ویزای گردشگری وجود دارد.

وی با بیان اینکه منفعت اقتصادی، بُعد مثبت توافق ایران و عربستان است، خاطر نشان کرد: باید اجازه افزایش تبادلات تجاری را داد و به ارتباط فرهنگی بین دو ملت ادامه داد تا با آثار گردشگری دو کشور آشنا شوند.

این کارشناس سعودی با اشاره به لزوم اجرای توافقات امنیتی بین دو کشور، در پایان تأکید کرد: باید ادامه همکاری با طرف ایرانی را تضمین کرد تا امنیت در منطقه تقویت شود و به جای درگیریهای فرقه‌ای، از منابع طبیعی، انسانی و مالی آن، برای توسعه پایدار استفاده کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.