حمایت امیرعبداللهیان از تحقق صلح در اوکراین

وزیر امور خارجه در دیدار وزیر خارجه واتیکان گفت: جمهوری اسلامی ایران جنگ را راه‌حل نمی‌داند و از هر ابتکاری برای تحقق صلح در اوکراین حمایت می‌کند.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در حاشیه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل با «پل ریچارد گلگر» وزیر خارجه واتیکان در محل اقامت وی دیدار و گفت‌وگو کرد. 

امیرعبداللهیان در این دیدار ایده‌های پاپ و نیز گفت‌وگو و همکاری با واتیکان را برای جمهوری اسلامی ایران حائز اهمیت خواند و گفت: گفت‌وگو بین رهبران و پیروان ادیان ابراهیمی در شرایط کنونی جهان و بویژه در زمانی که کتب آسمانی مورد اهانت قرار می‌گیرد، بیش از پیش حائز اهمیت است. 

معاون رئیسی کیهان نمی خواند؟

وی افزود: اقدام برخی دولت‌ها در صدور مجوز اهانت به مقدسات دینی و کتب آسمانی با توسل به شعار آزادی بیان به‌هیچ وجه قابل دفاع نیست، فلذا آقای رئیسی با نگاه به اهمیت موضوع، این مسئله را در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل مورد توجه و تاکید قرار داد.

امیرعبداللهیان از اقدام پاپ در محکومیت قرآن سوزی تشکر کرد و گفت: این محکومیت باید در همه کشورهای اروپایی انجام شود.

وزیر امور خارجه ایران همچنین با اشاره به بحران اوکراین و تلاش‌های ایران برای تحقق صلح و پایان دادن به جنگ، مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران را در این رابطه برشمرد و گفت: ایران جنگ را راه‌حل نمی‌داند و از هر ابتکاری برای تحقق صلح در اوکراین حمایت می‌کند.

وی با اشاره به اینکه منطقه ما از معضل تروریسم رنج می‌برد، توجه ویژه جهانی به این مسئله‌ را یک ضرورت خواند.

وزیر امور خارجه ایران استفاده برخی کشورها از تحریم بعنوان یک ابزار سیاسی علیه کشورها و ملت‌های دیگر  را تقبیح کرد و گفت: تداوم تحریم‌ها علاوه بر پیامدهای ضدانسانی، مسائل منطقه را پیچیده می‌کند.

وی سلام‌های آیت‌الله رئیسی رئیس جمهور خطاب به پاپ را به وزیر خارجه واتیکان ابلاغ کرد.

 وزیر امور خارجه واتیکان نیز ضمن ابراز خرسندی از این دیدار، نسبت به ازسرگیری روابط سیاسی ایران و عربستان ابراز خرسندی کرد و آن را دارای آثار مثبت برای منطقه خواند. 

وی در خصوص اوکراین نیز گفت: لازم است همه کمک کنند که صلح برقرار شود.

وزیر خارجه واتیکان بر اهمیت و کمک کننده بودن گفت‌وگو برای حل مشکلات و مسائل جهانی تاکید کرده و برای تداوم گفت‌وگو و مشورت با طرف ایرانی در قضایای مورد علاقه اعلام آمادگی کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.