روسیه نگران خونریزی شد!/درخواست مسکو برای توقف درگیری‌ها در قره‌باغ

 وزارت امور خارجه فدراسیون روسیه بامداد چهارشنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار توقف دور جدید درگیری‌های مسلحانه جمهوری آذربایجان و ارمنستان در منطقه قره‌باغ کوهستانی شد.

این وزارتخانه تاکید کرد که جمهوری آذربایجان و ارمنستان باید فوراً خصومت‌ها را متوقف کرده و مانع افزایش تلفات غیرنظامیان شوند.

به نوشته خبرگزاری «اسپوتنیک»، در این بیانیه آمده است: «در رابطه با افزایش قابل توجه درگیری مسلحانه در قره‌باغ، از طرف‌های درگیر می‌خواهیم که فوراً خونریزی را متوقف کنند».

وزارت خارجه با بیان اینکه سرنوشت حل و فصل مناقشه قره‌باغ به‌طور اساسی تحت تاثیر اذعان ارمنستان به اینکه قره‌باغ کوهستانی بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است قرار دارد، گفت: «این امر شرایط اساسی امضای بیانیه سران مسکو، ایروان و باکو مورخ ۹ نوامبر ۲۰۲۰ و همچنین موقعیت نیروهای حافظ صلح روسیه را تغییر داد».

طبق این گزارش، این وزارتخانه تاکید کرد که نیروهای صلح‌بان روسیه از زمان استقرار خود در منطقه قره‌باغ، وظایف حفظ آتش‌بس و اطمینان از تماس بین باکو و ایروان را با اهتمام خاصی انجام دادند.

روسیه همچنین خاطرنشان کرد که نیروهای حافظ صلح تلاش‌های خود را برای بهبود وضعیت انسانی در میدان هماهنگ کرده و به آغاز گفت‌وگوی مستقیم بین جمهوری آذربایجان و استپانکرت کمک کردند.

در ادامه این بیانیه ضمن اشاره به حمایت نیروهای صلح‌بان روسیه به غیرنظامیان در قره‌باغ از طریق ارائه کمک‌های پزشکی، افزود: «هر کاری که ممکن است باید برای تضمین حقوق و امنیت مردم قره باغ کوهستانی انجام شود».

به نوشته اسپوتنیک، این وزارتخانه در پایان جمع‌بندی کرد: «اکنون نکته اصلی بازگشت فوری به اجرای مجموعه توافقات سه جانبه در بالاترین سطح ذیل تفاهمنامه‌های سال‌های ۲۰۲۰-۲۰۲۲ است که تمام مراحل را برای حل مسالمت‌آمیز مشکل قره‌باغ و توقف درگیری مسلحانه مشخص می‌کند».

پیش از این نیز «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در تماس با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان، از این کشور خواست که فوراً به حملات به قره‌باغ پایان داده و تنش‌زدایی کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.