پاشینیان: دیگر نمی توانیم به روسیه اعتماد کنیم

نخست وزیر ارمنستان با تاکید بر اینکه روسیه به دلیل درگیری نظامی با اوکراین نمی‌تواند ضامن امنیتی قابل اعتمادی برای این کشور باشد، گفت: نیروهای حافظ صلح روسی در انجام وظایف خود در منطقه قره باغ شکست خورده‌اند.

نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان در مصاحبه اختصاصی با روزنامه "پولیتیکو" اعلام کرد که به دلیل درگیری نظامی در اوکراین، ایروان دیگر نمی تواند به مسکو به عنوان ضامن امنیت اعتماد داشته باشد. 

پاشینیان گفت: «در نتیجه رویدادهای اوکراین، توانایی‌های روسیه تغییر کرده است. ارمنستان دیگر نمی‌تواند به مسکو به‌عنوان ضامن امنیت خود تکیه کند، حتی با وجود نگرانی‌های موجود درباره امکان از سرگیری درگیری آشکار با آذربایجان.»

به گفته وی، استراتژی ارمنستان اکنون باید این باشد که «در این شرایط تلاش کنیم تا وابستگی خود به دیگران را به حداقل برسانیم و روی توانایی خود تکیه کنیم. ما می خواهیم یک کشور غیروابسته، یک کشور مستقل داشته باشیم، اما باید راه هایی داشته باشیم که در میانه درگیری‌های غرب و شرق، شمال و جنوب گرفتار نشویم. هیچ موردی وجود ندارد که ارمنستان «مامور دیگری» شود. این غیرقابل قبول است.»

پاشینیان همچنین افزود که درخواست از حامی بزرگ - روسیه - هر بار که درگیری شروع می شود، به سادگی اقدامی ناپایدار است. وی گفت: «الگویی که ما با همسایگان خود داریم یک مشکل است و باید دیگران را دعوت کنیم تا از ما محافظت کنند - فارغ از اینکه آن دیگران چه کسانی هستند - یک الگوی بسیار آسیب پذیر است.»

شکست نیروهای حافظ صلح در انجام وظایف خود در قره باغ 

نخست وزیر ارمنستان، در بخش دیگری از این مصاحبه ابراز عقیده کرد که نیروهای حافظ صلح روسی از عهده انجام وظایف خود در قره باغ کوهستانی برنمی آیند، در حالی که او تردید دارد که بدون وجود آنها نیز وضعیت در منطقه بهتر شود.

نیکول پاشینیان توضیح داد: قره باغ منطقه مسئولیت نیروهای حافظ صلح روسیه بود، اما در بحبوحه بحران انسانی و پس از بسته شدن کریدور لاچین که قره باغ را به ارمنستان متصل می کند، وضعیت امنیتی در منطقه به شدت تغییر کرده و وخیم شد. از آنجایی که این مشکلات (در رابطه با بسته شدن کریدور لاچین) وجود دارد، مشخص است که نیروهای حافظ صلح روسیه از عهده وظایف خود برنمی آیند. البته من نمی توانم بگویم که اگر نیروهای حافظ صلح روسیه در قره باغ کوهستانی نبودند، اکنون وضعیت بهتر بود.

در این رابطه روز سه شنبه، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، در جریان نشست عمومی مجمع اقتصادی شرق در ولادی وستوک، یادآور شد که مناقشه بین ارمنستان و آذربایجان، که بر وضعیت قره باغ کوهستانی تأثیر می گذارد، قابل حل و فصل است «ولی این تصمیم امروز رهبری ارمنستان است». به گفته وی، طرف روسی که نقش حافظ صلح را در درگیری بین دو کشور همسایه ایفا می‌کند، گزینه های حل و فصل خود را ارائه کرد، اما رهبری ارمنستان با این گزینه‌ها موافقت نکرد.

پوتین  معتقد است که رهبری ارمنستان با امتناع از دادن امتیاز، در نهایت حاکمیت آذربایجان بر منطقه قره باغ را به رسمیت شناخت که با بیانیه امضا شده در پراگ مبنی بر به رسمیت شناختن تمامیت ارضی ارمنستان و آذربایجان، که به اعلامیه آلماآتی اشاره دارد، تأیید می شود. بدین ترتیب، رئیس جمهوری روسیه توضیح داد که موضوع وضعیت قره باغ دیگر مطرح نیست.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.