خطرات نوشیدن زیاد انرژی زاها برای بدن

مصرف نوشیدنی‌های انرژی‌زا یا قرص‌های انرژی‌زا مثل قرص چای سبز می‌تواند در بعضی از مواقع خاص و محدود واقعا نتایج خوبی داشته باشد. بیشتر این محصولات از کافئین به‌عنوان محرک استفاده می‌کنند درحالی که میزان این کافئین در بعضی موارد زیاد است. گاهی اوقات هم ترکیباتی مثل ویتامین‌های B و عصاره‌های گیاهی در کنار کافئین قرار می‌گیرند. بنابراین استفاده روزانه و منظم از نوشیدنی‌های انرژی‌زا می‌تواند پیامدهای منفی و ناگوار مختلفی داشته باشد، مخصوصا اگر در مقادیر زیادی هم مصرف شود. اما این پیامدها یا عوارض منفی دقیقا چه هستند؟!

در ادامه این مطلب به ۵ مورد از پیامدهای منفی عادت به مصرف این نوشیدنی ها اشاره کرده ایم که به ترتیب عبارتند از:

۱. دچار تحریک‌پذیری عصبی می‌شوید

کافئین می‌تواند بدن را برای ترشح آدرنالین تحریک کند و همچنین باعث افزایش ضربان قلب شود، درحالی که همین اتفاق می‌تواند تحریک‌پذیری عصبی زیادی به‌وجود بیاورد، مخصوصا اگر حجم نوشیدنی انرژی‌زای مصرف‌شده در یک وعده زیاد باشد. بنابراین، اگر دچار این مشکل شده‌اید، باید میزان زیادی آب ساده بنوشید یا برای تسکین مشکلتان، فعالیت‌های بدنی یا ورزشی را شروع کنید.

۲. مردان با چالش‌هایی در زمینه باروری مواجه می‌شوند

مردانی که در مصرف محصولات انرژی‌زا (مخصوصا نوشیدنی انرژی‌زا) زیاده‌روی می‌کنند و مصرف این محصولات را به بخشی از رژیم غذاییشان تبدیل کرده‌اند، در زمینه باروری دچار چالش‌های مختلفی می‌شوند. دریافت کافئین با کاهش تعداد اسپرم‌ها ارتباط دارد و مصرف نوشیدنی انرژی‌زا هم با کاهش احتمال بارداری موفق در یک چرخه مشخص مرتبط است. یکی از مطالعات منتشرشده در Reproduction Toxicology هم نشان می‌دهد که مصرف یک وعده نوشیدنی انرژی‌زا در روز می‌تواند این پیامدهای منفی را به سطح قابلتوجهی برساند.

۳. دچار اختلال خواب می‌شوید

محصولات انرژی‌زا می‌توانند شما را در طول روز بیدار نگه دارند اما واقعیت این است که این اثرگذاری در ساعات شب نیز همچنان باقی می‌ماند. بسته به اینکه بدنتان چگونه ترکیبات انرژی‌زا را متابولیزه کند و در چه زمانی از روز هم از محصولات انرژی‌زا استفاده کنید، با درجات مختلفی از اختلال خواب مواجه خواهید شد. از طرف دیگر، نداشتن خواب کافی و باکیفیت هم می‌تواند مشکل خواب‌آلودگی شما را در ساعات روز تشدید کند، درحالی که همین اتفاق می‌تواند تمایل شما به مصرف بیشتر محصولات انرژی‌زا را افزایش دهد. این روند که نوعی چرخه معیوب و مخرب را به‌وجود می‌آورد، به‌مرور زمان باعث ابتلا به بیماری بی‌خوابی می‌شود.

۴. با مشکل افزایش وزن مواجه می‌شوید

دوز بالای کافئین در نوشیدنی‌های انرژی‌زا معمولا با دوز بالای ترکیبات قندی همراه می‌شود. بنابراین، مصرف منظم و بی‌رویه این نوشیدنی‌ها می‌تواند باعث افزایش وزن یا حتی چاقی شما شود. هر بطری از نوشیدنی‌های انرژی‌زا حدود ۲۲۰ کیلوکالری دارد، درحالی که مصرف بی‌رویه آن می‌تواند خطر ابتلا به بیماری دیابت نوع ۲ را هم افزایش دهد.

۵. دچار کم‌آبی بدن و احساس ضعف می‌شوید

نوشیدنی‌های انرژی‌زا برای انرژی‌رسانی فوری و سریع به بدن طراحی شده‌اند. به همین دلیل هم بعضی از ورزشکاران از نوشیدنی‌های انرژی‌زا در زمان تمرینات ورزشی استفاده می‌کنند. وقتی که این نوشیدنی‌ها بدون آب ساده کافی وارد بدن شوند، پس از مدتی می‌توانند مشکل کم‌آبی را برای بدن به‌وجود بیاورند. دوز بالای کافئین موجود در نوشیدنی‌های انرژی‌زا هم مانع از دفع مایعات توسط کلیه‌ها می‌شود و درنتیجه مشکل کم‌آبی بدن را تشدید می‌کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.