واکنش لاوروف به صحبت های علی باقری/ غرب در مذاکرات وین واقع‌بینانه رفتار نمی‌کند

مذاکره کننده ارشد روسیه در مذاکرات رفع تحریم‌ها، رفتار غرب در این مذاکرات را «غیر واقع‌بینانه» توصیف و تصریح کرد که ایالات متحده آمریکا به همراه سه کشور اروپایی از یک سال پیش گفت‌وگوها را متوقف کرده و هیچ قصدی برای ازسرگیری آن نشان نمی‌دهند.

میخائیل اولیانوف این مطلب را در واکنش به سخنان اخیر علی باقری‌کنی، معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رئیس هیات ایرانی در مذاکرات رفع تحریم‌ها مطرح کرد و افزود: کلمات کلیدی در اینجا: «اگر طرف های دیگر واقع بینانه عمل کنند» است اما در این مورد هنوز این‌طور نیست. آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان از یک سال پیش مذاکرات برجام را متوقف کرده‌اند و هیچ قصدی برای ازسرگیری آن نشان نمی‌دهند.

هشدار جدی فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش به دشمنان

علی باقری کنی امروز با حضور در گردهمایی سراسری اعضای هیات علمی دانشگاه فرهنگیان در اردوگاه شهید باهنر تهران، طی سخنانی به بیان ابعاد و چارچوب‌های سیاست خارجی و دستاوردهای دو ساله دولت در عرصه دیپلماسی پرداخت و گفت: دولت هرگز مسیر دیپلماسی، مذاکره و تلاش برای تامین منافع ملی از طریق دستیابی به یک توافق متوازن را مسدود نکرده است.

وی با اشاره به تجربه طرف‌های مقابل از تحولات سال گذشته و در عین حال پیوستگی استمرار تعامل و گفت‌وگو میان دو طرف، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران در صورت واقع‌بینی طرف‌های مقابل و پرهیز آنها از تکرار اشتباهات گذشته، مانعی برای ازسرگیری مذاکرات و نهایی‌سازی توافق نمی‌بیند.

مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام، بعد از ماه‌ها گفت‌ وگوهای فشرده دیپلماتیک به دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل مانده است.

تجربه نشان داده است که کاخ سفید باوجود ادعای دیپلماسی اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست خورده دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد.

ایران به عنوان کشوری مسوولیت پذیر همواره اعلام کرده است که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین شده رفع کند و موضوعی به عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.