اعتراف آمریکا به یک اشتباه بزرگ درباره برجام

«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده روز گذشته (دوشنبه) در جریان کنفرانس خبری خود، خروج یکجانبه دولت «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور پیشین آمریکا از برجام را بزرگترین اشتباه راهبردی سیاست خارجی واشنگتن طی سال‌های اخیر توصیف کرد.

وبگاه «پرس تراست آو ایندیا» در این خصوص گزارش کرد، پرایس در جمع خبرنگاران با انتقاد از سیاست‌های دولت ترامپ در قبال موضوع هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران تصریح کرد: «این دولت (جو بایدن)،‌ تصمیم دولت قبلی در خصوص خروج از برجام را یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات سیاست خارجی آمریکا در سال‌های اخیر می‌داند».

وی در ادامه با تأکید بر تداوم سیاست فشار اقتصادی به ایران ادامه داد که دلیل آن که ایالات متحده توانست با چین، فرانسه، روسیه، انگلیس و آلمان در خصوص برنامه هسته‌ای ایران به توافق دیپلماتیک دست پیدا کند، این بود که با متحدان و شرکای خود در سراسر جهان برای اعمال فشار اقتصادی چشمگیر به ایران همکاری کرد.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا با نادیده گرفتن اراده ایران برای مذاکره با گروه موسوم به 1+5 (آمریکا، انگلیس،‌ فرانسه، روسیه، چین به‌علاوه آلمان)، فشار اقتصادی علیه جمهوری اسلامی را عامل وادار کردن تهران برای مذاکره با کشورهای مذکور دانست.

وی در این خصوص گفت: «آن‌چه در نهایت ایران را به میز مذاکره آورد، تغییر راهبردی ذهنیت این رژیم نبود. بلکه من فکر می‌کنم درک این موضوع بود که آن‌ها تحت فشار اقتصادی شدید قرار گرفته بودند و برنامه هسته‌ای آن‌ها در آن‌زمان به جای آن‌که برایشان یک دارایی راهبردی باشد، یک مسئولیت راهبردی بود».

طبق این گزارش، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در ادامه ضمن انتقاد از سیاست یکجانبه «فشار حداکثری» دولت ترامپ علیه جمهوری اسلامی ایران گفت: «این اقدام به وضوح کارساز نبود. تاریخ به ما آموخته است که فشار اقتصادی زمانی بیشترین کارایی را دارد که در هماهنگی با دیگر شرکا و متحدان باشد بنابراین به همین دلیل است که ما برای همکاری با متحدان و شرکای اروپایی بخصوص تروئیکای اروپا آلمان، انگلیس و فرانسه ارزش قائل شدیم».

پرایس در ادامه بر تلاش ایالات متحده برای تشدید فشارها به جمهوری اسلامی ایران تأکید کرد و گفت: «با این حال همچنین با دیگر متحدان و شرکای اروپایی دیگر در سراسر جهان همکاری خواهیم کرد تا شاهد باشیم تا زمان تغییر رویکرد ایران، این رژیم محکومیت‌ها و حتی‌ به طور مهم‌تر فشارهای اقتصادی و دیپلماتیک سایر نقاط جهان را حس خواهد کرد و با آن مواجه خواهد بود».

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.