استفاده از وسایل حمل‌و‌نقل عمومی در این کشور هیچ هزینه‌ای ندارد!

هزینه استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در کشور، در حالی ماه به ماه در حال افزایش است که کشورهایی در سراسر دنیا سعی کرده‌اند تا استفاده از برخی از وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو را برای عموم مردم رایگان کنند، چراکه گسترش استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی به معنای گسترش بازار است که پیش نیاز توسعه اقتصادی است؛ در واقع توسعه حمل و نقل و ارتباطات به گسترش بازار کمک می‌کند زیرا امکانات حمل و نقل و ارتباطات به حمل و نقل کالا و خدمات از یک مکان به مکان دیگر کمک می‌کند.

وسایل حمل و نقل ارزان آن‌جایی اهمیت پیدا می‌کنند که تجارت و ارتباطات را قادر می‌سازند که تمدن را ایجاد کنند؛ جریان‌های ترافیکی را مدیریت می‌کند و امکان حرکت بدون مزاحمت و پیوسته از مکانی به مکان دیگر را فراهم می‌کند. به دلیل مزیت‌های بی‌شمار توسعه وسایل حمل و نقل عمومی ارزان قیمت، بسیاری از کشورها در سراسر دنیا سعی کرده‌اند، سرمایه‌گذاری‌های کلانی در این حوزه انجام دهند که در نهایت منجر به استفاده مقرون به صرفه از وسایل حمل و نقل عمومی برای شهروندان شده‌است.

 

اولین کشوری که حمل و نقل عمومی را رایگان کرد

لوکزامبورگ اولین کشور در جهان شد که در سال ۲۰۲۰ کرایه تمام وسایل حمل و نقل عمومی را لغو کرد و حال سه سال بعد، ساکنان از این طرح راضی‌تر از هر موقع دیگری هستند؛ برخی از شهروندان لوکزامبورگ می‌گویند این سیستم به آن‌ها اجازه می‌دهد "به راحتی سفر کنند" و همچنین "برای محیط زیست بسیار مفید است". برای دیگران، سیستم محبوب به عنوان یک "حق اساسی" تلقی شده‌است.

آسیایی‌ها سوار بر قطار «حمل‌ و نقل عمومی» رایگان می‌شوند/ استفاده از اتوبوس و مترو در این کشور هیچ هزینه‌ای ندارد!

گفتنی است که این طرح تا حدی برای مهار مشکل خودرو در کشور ارائه شد؛ در سال ۲۰۲۰، لوکزامبورگ دارای بالاترین تراکم خودرو در اتحادیه اروپا بود؛ ۶۹۶ در هر هزار نفر در مقابل میانگین ۵۶۰ عدد برای هر هزار نفر. در نتیجه این کشور از ترافیک بد و سطوح بالایی از انتشار گازهای گلخانه‌ای ناشی از گرمای هوا رنج می‌برد.

 

کشورهای اروپایی و آمریکایی راه لوکزامبورگ را پیش گرفتند

ماه‌های پایانی سال ۲۰۲۲ بود که مالت دومین کشور در جهان شد که حمل و نقل عمومی را رایگان کرد و ده ها شهر اروپایی دیگر به طور مستقل به این رتبه‌بندی پیوستند. اسپانیا نیز اخیراً طرح سفر رایگان قطار را در مسیرهای منتخب اجرایی کرده‌است و منطقه کوچکی در ایتالیا اعلام کرده است که کرایه قطار مسافران را لغو خواهد کرد.

در ادامه نزدیک به ۲۴ شهر در ایالات متحده آمریکا حمل و نقل عمومی رایگان را در اختیار ساکنان خود قرار داده‌اند که از جمله این شهرها می‌توان به اکران شهری در اوهایو و یا الکساندریا شهری در ویرجینیا اشاره کرد و در این بین واشنگتن دی سی و شهر نیویورک در حال حاضر در حال بررسی امکان ارائه خدمات حمل و نقل عمومی رایگان به ساکنان خود در برخی مناطق شهر هستند.

 

کره‌جنوبی به سمت حمل و نقل عمومی رایگان قدم بر می‌دارد

درحالی که کشورهای اروپایی و آمریکایی در مسیر حمل و نقل عمومی رایگان قدم برداشته‌اند، در آسیا نیز نشانه‌هایی از حرکت دولتمردان به این سمت دیده می‌شود؛ در برخی از کشورهای آسیایی برای گروه خاصی از افراد استفاده از حمل و نقل عمومی رایگان در نظر گرفته‌ شده‌است؛ از جمله این کشورها می‌توان به کره‌جنوبی اشاره کرد که طبق قانون رفاه سالمندان که در سال ۱۹۸۱ تصویب شد، تردد در مترو برای افراد مسن رایگان است. این امتیاز بعداً به افراد دارای شایستگی ملی و معلولان نیز ارائه شد.

آسیایی‌ها سوار بر قطار «حمل‌ و نقل عمومی» رایگان می‌شوند/ استفاده از اتوبوس و مترو در این کشور هیچ هزینه‌ای ندارد!

 

هنگ‌کنگ ارزان‌ترین خدمات حمل و نقل عمومی در آسیا را ارائه می‌دهد!

اتوبوس، تراموا و مترو رایج ترین وسایل حمل و نقل عمومی در سراسر جهان هستند. از کل شهرهای توریستی بررسی شده، اتوبوس در ۳۵.۸ درصد از شهرها مورد استفاده قرار می‌گیرد و بعد از آن مترو با ۱۹.۸ درصد در جایگاه دوم قرار دارد و در جایگاه سوم تراموا قرار دارد که حدود ۱۲.۳ درصد سهم دارد. به طور متوسط، یک «سفر کوتاه» با یکی از این چهار وسیله حمل‌ونقل در سطح جهان ۱.۶۸ یورو (۱.۸۷ دلار آمریکا) هزینه دارد.

همان‌طور که گفته شده، قیمت یکی از مولفه‌های تاثیرگذار برای استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی در کشورهای سراسر دنیا است؛ در آسیا مترو یکی از اصلی‌ترین وسایل حمل و نقل عمومی است که نقش بسیار پررنگی در نقل و انتقالات ایفا می‌کند؛ ارزان ترین در آسیا به طور شگفت انگیزی هنگ کنگ است، استفاده از یکی از وسایل حمل و نقل عمومی و برای یک مسافت متوسط حدود ۰.۳۲ یورو هزینه دارد و پس از آن دهلی، هند با ۰.۴۳ یورو، ماکائو با ۰.۵۴ یورو، شانگهای، چین با ۰.۶۵ یورو، کوالالامپور، مالزی با ۰.۶۶ یورو در صدر قرار دارند.

در مقابل هنگ‌کنگ جای تعجب نیست که توکیو ژاپن با ۱.۹۵ یورو گران‌ترین خدمات حمل و نقل عمومی را ارائه می‌دهد و دبی، امارات متحده عربی با ۱.۱۳ یورو و تایپه، تایوان با ۱.۰۹ یورو، گران قیمت‌ترین‌ها را تشکیل می‌دهند.

ارزان ترین وسایل حمل و نقل عمومی را در سطح دنیا می‌توان در قاهره (مصر) و بوئنوس‌آیرس (آرژانتین) یافت، جایی که هزینه حمل و نقل عمومی به طور متوسط ۰.۱۱ یورو است. بر خلاف آن شهرها، یک سفر یک طرفه حمل و نقل عمومی در ونیز هنگام سوار شدن اتوبوس ۷.۶۷ یورو هزینه دارد. علاوه بر این، حمل و نقل عمومی در کپنهاگ گران‌ترین بلیط یک طرفه را می‌طلبد که می تواند تا ۱۳.۹۰ یورو برای هر سفر هزینه داشته باشد.

در آخر باید گفت، پروژه‌های حمل و نقل می‌توانند تأثیرات مختلفی بر اهداف توسعه اقتصادی یک جامعه داشته باشند، مانند بهره‌وری، اشتغال، فعالیت تجاری، ارزش دارایی، سرمایه‌گذاری و درآمدهای مالیاتی؛ به طور کلی، پروژه‌های حمل و نقلی که دسترسی کلی را بهبود می‌بخشند و هزینه‌های حمل و نقل برا کاهش می‌دهند، باعث افزایش بهره‌وری و توسعه اقتصادی می‌شوند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.