نقشه یاران احمدی نژاد برای انتخابات/بعضی از جریان ها نگران افطاری لاریجانی و قالیباف شده بودند

منصور حقیقت پور از فرماندهان سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی است که در جنگ اول قره‌باغ به عنوان یکی از فرماندهان اصلی میدانی حضور داشت و نقش مهمی در سازماندهی نیروهای آذربایجان به عهده گرفت. حقیقت پور بعدها با رای مردم اردبیل به مجلس شورای اسلامی راه یافت و در دور نهم مجلس در حلقه یاران علی لاریجانی قرار گرفت.

همکاری حقیقت پور با لاریجانی پس از مجلس نهم نیز ادامه یافت و در مجلس دهم نیز حقیقت پور به عنوان مشاور رئیس مجلس در خانه ملت حضور داشت.

 

حقیقت پور درباره تحلیل آرایش نیروهای سیاسی و برنامه چهره های مهم و نقش آفرین انتخاباتی گفت: ما امروز در یک شرایط خاصی هستیم که اگر متناسب با این شرایط، خوب تدبیر نکنیم و خوب تصمیم نگیریم به نظر می‌رسد که هزینه‌هایمان خیلی بالا خواهد رفت. روند اقدامات در دو دهه گذشته به سمتی رفته است که بین حاکمیت و مردم یک فاصله ایجاد شده است که امیدوارم این فاصله تبدیل به گسل نشود و امیدوارم که مقامات ما بفهمند و این فاصله را جبران کنند.

به گزارش فارس، بخش هایی از گفت و گوی حقیقت پور را در ادامه می خوانید:

 
  • ما دستگاه‌های اطلاعاتی کارآمد که نداشتیم؛ ما نه ساواک را داشتیم نه چیز دیگری، همین مردم بودند که ۱۸ هزار شهید دادند. نهایتاً با یک سازمان مخوفِ پیچیدهِ جهنمیِ مسلحِ پرپول کاری کردند که رئیسش چادر سر کند و از این مملکت فرار کند. همین مردم بودند که با ۹۸ درصد شرکت در انتخابات، این جمهوری اسلامی را زمانی پی ریزی کردند که در کشورهای همسایه مانند پاکستان و ترکیه کودتا می‌شد و جابجایی قدرت با کودتا انجام می‌شد.
  • یعنی ما نماد رفتار مردم سالارانه در منطقه بودیم که برای هیچکس قابل هضم نبود. دموکراسی در کدام یک از آن کشورها حاکم بود؟ کدام یک از کشورها اصالت را به مردم می‌دادند؟ کدام یک از کشورها رهبرش می‌آمد و می‌گفت من دست و بازوی شما(مردم) را می‌بوسم؟ جمهوری اسلامی ایران تبدیل به یک ابرقدرت معنوی در منطقه شد که علتش امتزاج آن اعتقاد و مردم مداری و مردم سالاری بود.
  • ما نگران گسل ارتباطی بین مردم و حاکمیت هستیم. خیلی قشنگ این‌ها را ما در انتخابات‌ها می‌بینیم. چرا امروز مردم می‌گویند که ما نمی‌خواهیم در انتخابات حضور داشته باشیم؟ مگر می‌شود مردمی که تمام سرنوشتشان با انتخابات رقم زده‌اند، بگویند برای انتخابات نمی‌آییم؟
  • با این مردم چه کار کردیم؟ چرا مردم را ندیدیم؟ کجاها خطا کردیم و مردم را ندیدیم؟ چرا مشکلات مردم را ندیدیم؟ چرا امید را در مردم نابود کردیم و بمباران کردیم؟ چرا شاهد رسوب ۳۰ - ۴۰ ساله مشکلات مردم هم بودیم؟ چرا حرف می‌زنیم و عمل نمی‌کنیم؟ اماممان حرف می‌زند اما بدنه عمل نمی‌کند.
  • امام فرمودند امسال کنترل تورم بکنید؛ الان مسوولان باید گزارش بدهند که چه کردند با تورم. مجلس گزارش بدهد مصوباتی که برای کنترل تورم داشته است چند تا بوده و دولت اجازه بدهد بررسی کنند و ببینند چه کاری انجام داده است. به جز اینکه سفره مردم را کوچکتر کردیم، تنگ‌تر کردیم و سبک‌تر کردیم کار دیگری هم انجام دادیم؟ این دغدغه جدی ما است.
  • وقتی نمی‌توانیم مشکل نان مردم را، مشکل مرغ مردم را، مشکل تخم مرغ مردم را، معاش مردم را و کار مردم را حل بکنیم تبدیل می‌شویم به نماد ناکارآمدی و بی‌عرضگی. امروز در مقایسه با بنگلادش هم حتی داریم عقب می‌افتیم.
  • امروز در مقایسه با تمام کشورهای حاشیه خلیج فارس که روزی دست نشانده ما بودند و ما برای آنها بیمارستان می‌ساختیم و آنها را مداوا می‌کردیم و کمکشان می‌کردیم، احساس شرمندگی و سرافکندگی می‌کنیم.
  • امروز در مقابل افغان‌ها هم کم آوردیم. در مقابل آذری‌ها هم کم آوردیم. امروز آقای الهام علی‌ف هم برای ما خط و نشان می‌کشد. مردم را از دست دادیم. کارآمدی نظام را به صفر نزدیک کردیم.
  • نیروهای عاقله نظام را به حاشیه زدیم و نیروهایی را پای کار آورده‌ایم که با یک توان حداقلی این مملکت را اداره کنند و من امروز حاضر به مناظره با هر آدم مدعی در این مملکت هستم که امروز وضعیت ژئوپلوتیک ما نسبت به ۴ - ۵ سال قبل افول کرده است. ابهت ژئوپلیتیک ما در منطقه شکسته شده است.
  • دیدید مقام معظم رهبری در نوشهر برای فاجعه منا یک گوشه خشم خودش را نشان داد و دولت عربستان چگونه خاضع و خاشع شد؟ امروز علی رغم اینکه اعلام آمادگی می‌کنند که با ما همکاری کنند، دنبال بیانیه‌های مشترک با چین و روسیه و دیگر کشورها هستند، این‌ها باعث نگرانی است.
  • ما مردم شریفی داریم. می‌گویند ما گرسنگی را تحمل می‌کنیم ولی به عدالت این گرسنگی را توزیع کنید. اگر ظرفیت‌های شایسته مردم را بخواهید به کارگیری کنید صرفاً از یک دانشگاه به کارگیری نکنید، صرفاً از یک خانواده به کارگیری نکنید، صرفاً از یک قبیله خاص نکنید، همه را ببینید و از همه استفاده کنید.
  • این مردم ما در ۸ سال دفاع مقدس تحمل کردند، خیلی خوب هم تحمل کردند. اگر نگران ۳۲ هفته دیگر برای ۱۱ اسفند هستیم که مردم پای صندوق‌های رای نیایند و احتمال هم دارد نیایند، نتیجه ی این است که ما مردم را تحقیر کردیم.
  • ما نگاهی که امام به مردم داشت و رهبر ما به مردم دارد را در حاکمانمان نمی‌بینیم. گفتار درمانی هم جواب نمی‌دهد. باید واقعاً مقامات و مسئولین خوب عمل کنند. این یک جریانی است که بر مملکت حاکم شده است. این جریان ارزشی به جمهور مردم قائل نیست، به اجتماع مردم ارزشی قائل نیست.
  • اصلاً می‌خواهم بگویم دنبال تولید انتخابات حداکثری نیستند. شما به عنوان یک رسانه حزب اللهی مگر امام در دیدار با کارگزاران نظام نگفتند که انتخابات آینده ما مهم است و چهار ویژگی باید داشته باشد؛ سالم باشد، با امنیت باشد، پرشور باشد و رقابتی باشد.
  • شما برای این مطالبه مقام معظم رهبری چه کردید؟ مگر نگفتند که مقامات مملکت برای این راهبرد بنویسند؟ چه کسی باید بنویسد؟ برای انتخابات پرشور و حداکثری که آمال همه ماست و حضرت امام خامنه‌ای این حرف را زدند و در واقع حرف دل همه دلسوزان نظام را زدند چه کسی باید راهبرد بنویسد؟
  • ما به عنوان آدم‌های مطالبه‌گر و شما به عنوان آدم‌های ژورنالیست مطالبه‌گر باید یقه چه کسی را بگیریم؟ آقای صدا و سیما چند جلسه برای پرشور بودن انتخابات گذاشتید؟ آقای شورای نگهبان برای حضور پر عدد و پر تعداد مردم و با جمعیت بالا چه تدابیری اندیشیده‌اید؟ آقای وزارت کشور شما چه کار کردید؟ به مردم گزارش کنند.
  • نوعی تقابل نامتقارن بین جریان‌های سیاسی کشور برقرار شده است. نتیجه‌اش معلوم است. یک جریان خالص ساز اقتدارگرا کل نهادها در اختیارش قرار گرفته است و قرار دارد و بقیه عددی نیستند و برای بقیه وقعی قائل نیستند.
  • من حالا اسم نمی‌برم. باید ببینیم جریان خالص‌ساز در مملکت کیست؟ شاید یک نمونه از آن همین جبهه پایداری باشد. جبهه پایداری که منِ سیاسی نمی‌دانم دفترشان در ایران کجا است. این جبهه پایداری دفترش کجاست؟ من اصلاً می‌خواهم بروم ثبت نام کنم، دفترش کجاست؟
  • می‌شود در یک جبهه باشی و حاکم مملکت هم باشی و حکمرانی هم در اختیارت باشد ولی دفتر رسمی در تهران و پایتخت و در سایر استان‌ها نداشته باشی؟ زیر خاکی هستی؟ جریان تمامیت خواه خالص گرا اجازه عرض اندام به هیچ جریان سیاسی نمی‌دهد.
  • این سوالات را باید از خود آقای دکتر لاریجانی بپرسید و خودش باید جواب بدهد ولی من به این سوال شما اینگونه می‌خواهم جواب بدهم که اوج حضور سیاسی و اجتماعی، شخصیت کاریزما، عرضه کردن خودش در مبارزات سیاسی است. فاصله بین اینکه ایشان مجلس را ترک کند و انتخابات ریاست جمهوری، فاصله زیادی نیست؛ خرداد ۱۳۹۹ تا خرداد ۱۴۰۰. این آدم آمد خودش را برای ریاست جمهوری عرضه کرد. این بالاترین حضور است و بالاترین عرضه است. و با ایشان چه کردند؟
  •  موضع آقا را چه کسی درباره رد صلاحیت ها حمایت کرد؟ شما به عنوان خبرگزاری فارس که یک خبرگزاری ولایی هستید وقتی آقا می‌فرمایند که در حق یکی ظلم شده است، آقا می‌فرماید که جفا شده است و باید جبران بشود شما ولایت مدارها چه کار کردید اعتراض کردید یا نکردید؟
  • من پیش بینی نمی‌کنم. بگذارید ایشان بیاید در رقابت شکست بخورد. این حرفی که آقای دکتر رئیسی آن روز زدند که این‌ها اگر هم می‌آمدند از من شکست می‌خوردند، خوب می‌گذاشتید می‌آمدند. چرا قبلش قلع و قم کردید؟
  • من می‌خواهم بگویم آن جریان خالص ساز، آن قبیله خالص ساز تصمیم خودش را خیلی پیشتر از این گرفته بود. الان در همین مصاحبه چاپ کنید و اعلام کنید که در حق دکتر لاریجانی ظلم شد، جفا شد.
  • رهبر و جانشین امام زمان در این مملکت فرمودند که ظلم شده است، جبران کنید و نظام نکرد.آقای دکتر لاریجانی هم یک انسان است که با تمام عاطفه و احساسات آدم عاقلی است. شما دیدید که بعد از رد صلاحیت یک چنگ به روی نظام ننداخت و تبعیت محض از رهبری انجام داد ولی شما اگر خودتان بودید دلتان نمی‌شکست؟
  • ایشان ظرفیت‌های بالای اخلاقی و معنوی را دارد. کاش این تامل را در ۸۸ هم یک عده می‌کردند و خوب برخورد می‌کردند ولی نکردند اما ایشان امتحان خوبی داد. به نظرم فرصت خیلی خوبی برای نظریه پردازی اش پیدا کرد، برای جمع کردن اندیشه‌هایی که در قبل به آنها دسترسی پیدا کرده بود.
  • تحرک عمده در پنج جریان اصول گراست، پنج تا جریان اصول گرایی خود را برای ۳۰ هفته دیگر تا انتخابات آماده می‌کنند. به خاطر حاکم بودن فضای یاس که در دوره‌های گذشته وجود داشته است، ما جوش و خروشی را در جریان اصلاحات نمی‌بینیم.
  • ما هیچ توافق و تفاهمی بین آقای لاریجانی و جریانات اصلاح طلب نمی‌بینیم و هیچ ائتلافی بین آقای لاریجانی و این شخصیت‌های اصلاح طلب و یا گروه‌های اصلاح طلب وجود ندارد.
  • من احساس می‌کنم بعضی از جریان های جناح راست به شدت نگران این موضوع هستند، این‌ها حتی از افطاری آقای لاریجانی و آقای قالیباف هم نگران شده بودند و احساس کرده بودند که تفاهمنامه ای بین این‌ها امضا شده است در صورتی که اصلاً چنین چیزی وجود ندارد.
  • اینکه آقای لاریجانی دارای ادبیاتی است که هم در جریانات اصلاح طلب و هم در جریانات اصولگرا خواهان و طرفدار دارد موضوع درستی است. ادبیات آقای لاریجانی در جناح اصولگرا و جناح اصلاح طلب به معنای واقعی مشتری دارد.
  • ایشان معتقد است ما برای اداره کشور باید از افراد شایسته با تفکرات مختلف استفاده کنیم. ایشان معتقد است که ما باید بر پایه اندیشه و علم کشور را جلو ببریم. اینکه ایشان می‌گوید راه حل مسائل فرهنگی اقدامات خشونت پایه نیست، خیلی مشتری دارد.
  • اینکه آقای لاریجانی امروز می‌گوید ایران باید در سطح بین الملل یک کنشگر فعال باشد و تبدیل به یک کشور منزوی در جهان نشود خب هم در اصلاحات و هم اصول گرا مشتری دارد. اینکه یک عده نسبت به این حرف‌های فاخر اعلام نظر مثبت می‌کنند این به معنای ائتلاف نیست.
  • و اینکه جناح راست ما به جای همراهی با تفکر آقای لاریجانی، به فکر طرد کردن ایشان هست خب این یک بحث دیگری است و به خودشان مربوط است.
  • کاش یک دوربینی شما داشتید و همین چند وقت پیش که آقای لاریجانی به مسجدی در بازار برای ختم مرحوم دختر آقای آقا مجتبی تهرانی رفتند داشتید و استقبال این بازاریان از آقای لاریجانی را می‌دیدید.
  • آقای لاریجانی نه تنها در داخل کشور بلکه اندیشه‌اش در خارج کشور هم طرفدار دارد اما این آیا به معنی توافق است خب مسلماً خیر. در کل باید بگویم بنده هیچ توافق نوشته شده‌ای را بین آقای لاریجانی و اصلاح طلبان نمی‌بینم، جوهره آقای لاریجانی جوهره وفاداری به اصول نظام است، اندیشه ایشان فراجناحی و فراگروهی است و حتی فراتر از گروه‌های سیاسی در اقشار خاکستری جامعه هم طرفدار دارد و این یک فرصت برای نظام است.
  • پنج گروهی که در حال حاضر فعالیت می کنند، بدین گونه است، یک جریانی را امروز پایداری ها شکل داده اند و جلو می روند، یک جریانی را آقای قالیباف جلو می برد و رهبری می کند، یک جریانی را شریان جلو می برد، یک جریانی را آقای رئیسی جلو می برد و یک جریانی را آقای احمدی نژاد جلو می برد.
  • ۴ تا از این گروه‌ها قطعاً فعالیت جدی در انتخابات دارند اما اینکه خود آقای احمدی نژاد شرکت کند مشخص نیست اما به هر حال خیلی از نیروهای آقای احمدی نژاد امروز در دولت هستند و و تا جایی که بنده اطلاع دارم بعضی افراد در  دولت هم هستند که برای انتخابات مشغول برنامه‌ریزی هستند. هر دولتی هم که باشد این کار را انجام می‌دهد و دولت آقای رئیسی هم دوست دارد که یک مجلس هماهنگ با خود داشته باشد.
  • آدم‌های قدیمی ریشه‌دار جریان اصلاحات انسان‌های خائنی به نظام نبوده و نیستند، این‌ها انسان‌هایی هستند که در کنار نقد به جمهوری اسلامی حتماً جمهوری اسلامی را قویاً دوست دارند.
  • بنده خانم منصوری را که نمی‌شناسم ولی فکر می‌کنم که خیلی با آقای نبوی فاصله دارند، آقای نبوی سابقه‌ای دارد که از قبل انقلاب تلاش کرده و یک مبارز انقلابی بوده و بعد از انقلاب هم همینطور و حتما اشکالاتی هم به ایشان وارد است اما این خانم را بنده زیاد نمی شناسم و با توجه به بعضی تصاویر و چیزی هایی که شنیدم احساس می کنم با قبلی ها خیلی تفاوت دارد.
  • به نظر بنده در حال حاضر جریان اصلاحات جامعه را تحلیل میکند، اگر این جریان اصلاحاتی را ببینند که حاکمیت در حال انجام دادن آن هست و فضا بازتر باشد و فضا بنابر فرموده رهبر انقلاب رقابتی باشد، قطعا ظهور و بروز خواهند داشت.
  • نکته مهم این است که بله بنده هم موافقم افرادی که می خواهند از این جریان در انتخابات شرکت کنند اصل حفظ نظام و اعتقاد به نظام اسلامی و اصل ولایت فقیه را باید قبول داشته باشند و این ها اصول لایتغیر است.
  • نگاه کنید یک بار بحث انتقادی را این افراد مطرح می‌کنند خب ما باید انتقادات را بشنویم و پاسخ بدهیم، اما اگر کسی می گوید قانون اساسی جمهوری اسلامی را قبول ندارد، خب غلط می کند و حرفی باقی نمی ماند.
  • ببینید در یکی گذر بود و در بیانیه آقای خاتمی گذر نبود، بنده با اینکه استاندار آقای احمدی نژاد بودم اما آقای خاتمی را یک انسان نجیبی می‌بینم که هیچگاه از جمهوری اسلامی و انقلاب اسلامی عبور نخواهد کرد. درست است منتقد است، خب همه جای دنیا منتقد وجود دارد.
  • ما تا الان چیزی ندیده ایم که ایشان در تلاش باشد که لیستی درست کند، حالا ماه های دیگر اگر شرایط سیاسی کشور طور دیگری شد، این بحثش فرق می کند. آقای لاریجانی در ۳ حوزه به رهبرانقلاب مشاوره می دهد.
  • علیرغم اینکه سارقان ادب و اخلاق سیاسی در هزاران شاخه فضای مجازی جیره خوار پخش کردند که ایشان رفته خارج از کشور و پناهنده شده است اما ایشان هم در مجمع تشخیص مصلحت و هم در شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال خدمات رسانی به نظام اسلامی هستند.
  •  
  • من ۴ سال نماینده نبودم ولی مشاور آقای لاریجانی بودم و شاهد بودم که نمایندگان ادوار با ایشان یک علقه ای دارند و حتی اگر کاری هم نداشته باشند برای دیدار با ایشان می آیند و دور هم یک چایی هم میخورند. این رابطه از قدیم بوده و چیز جدیدی نیست، هم مسوولین سابق اجرایی کشور به ایشان  سر می زنند و هم نمایندگان ادوار با ایشان دیدار دارند. البته این به معنای تحرک سیاسی برای یک تشکل سیاسی نیست.
  • نگاه کنید ما شرایط ژله‌ای موجود در کشور را نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم، در حال حاضر ما هیچ تلاشی را که آقای لاریجانی چه خودشان برای مجلس بیاید و یا لیست بدهد را نمی‌بینیم، اما ایشان سرباز آقا هستند یعنی یک ذره متوجه بشوند که آقا نظرش نیست که ایشان بیاید، نمی‌آیند و برعکس اگر حس کنند نظرشان این باشد که ایشان بیاید حتما ورود پیدا می‌کند.
  •  آقای لاریجانی اندیشه و فکر رهبر معظم انقلاب را همیشه پیروی می‌کنند و حتما هم ایشان به دنبال این خواهد بود که نسبت به بیانات آقا درباره انتخابات صحبت کند و ورود کند و قطعا احساس تکلیف می‌کند و درباره انتخابات سالم، باامنیت و پرشور و رقابتی حتما صحبت خواهند داشت.
  • به نظر بنده یکی از عواملی که آقای لاریجانی تصمیم گرفت در انتخابات ریاست جمهوری کاندیدا شود، را اینگونه برایتان بگویم که ما در جمعی بودیم ایشان به بنده گفت؛ دیروز رهبر انقلاب با دانشجویان صحبت می‌کردند و گفتند من خواهش می‌کنم از کسانی که می‌توانند برای این مملکت بیایند و کارساز باشند وارد گود بشوند و در انتخابات ورود کنند.
  • آقای لاریجانی در آن جا گفت بنده با این سخنان رهبر انقلاب احساس تکلیف برای ورود به انتخابات کردم که وارد آن قضیه بشوم.این را بدانید اینکه آقای لاریجانی زمانی بشود که در عرض رهبری قرار بگیرد امکان ندارد و آقای لاریجانی در طول مقام معظم همیشه رهبری حرکت می‌کند و تابع ایشان خواهد بود، همچنان که شهید رجایی در طول حضرت امام(ره) حرکت می‌کرد.
  • شرایط اگر همین شرایط فعلی باشد مشارکت سی درصد خواهد بود، اما با توجه به مولفه هایی که گفتم و بنا بر بهبود فضای فعلی و پاره ای از مشکلات اساسی مردم به خصوص وضعیت معیشتی مردم را دولت بتواند حل کند، اگر هم چنانی که در عید قربان و غدیر زندانی های جمهوری اسلامی را عفو کردیم، آقایان شورای نگهبان بیایند و رد صلاحیت شدگان دوره های گذشته را ببخشند مشارکت روی ۵۰ درصد خواهد رفت و به نظر بنده اگر برجام حل شود پانزده، بیست درصد دیگر هم به مشارکت اضافه خواهد شد و می توانیم ۶۰ درصد مشارکت هم برسیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.