توضیحات وزیرخارجه آمریکا درباره گفت‌وگو با مقامات چین

آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا گفت که در جاکارتای اندونزی با وانگ ایی رئیس‌دفتر کمیسیون امور خارجه حزب کمونیست چین درباره برخی موضوعات دوجانبه و منطقه ای از جمله موضوع تایوان گفت‌وگوهای «سازنده و صریحی» داشته است.

وزارت امور خارجه آمریکا روز پنجشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه این کشور روز پنجشنبه در جاکارتا، پایتخت اندونزی، دیداری صریح و سازنده با وانگ ایی، دیپلمات ارشد چینی داشت.

در این بیانیه آمده است: این نشست بخشی از تلاش‌های مداوم برای حفظ کانال‌های ارتباطی جهت مشخص کردن منافع آمریکا در طیف گسترده‌ای از موضوعات و مدیریت مسوولانه رقابت از طریق کاهش خطر درک و محاسبه اشتباه بود. این انتظار جهان از آمریکا و چین است.

متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که بلینکن و وانگ ایی، «بحث های صریح و سازنده در مورد طیف وسیعی از مسائل دوجانبه، منطقه ای و جهانی، از جمله اختلافات و زمینه های بالقوه همکاری» داشتند.

وی گفت: وزیر خارجه آمریکا بر اهمیت حفظ صلح و ثبات در سراسر تنگه تایوان تاکید کرد.

بر اساس این بیانیه، بلینکن از این نشست برای «پیشبرد منافع و ارزش‌های آمریکا و طرح مستقیم نگرانی‌های مشترک» آمریکا و متحدان و شرکا در مورد اقدامات چین و «حمایت از پیشرفت در چالش‌های فراملی» که بر مردم آمریکا، چین و سراسر جهان تأثیر می‌گذارد، استفاده کرد.

بلینکن در این دیدار تصریح کرد که آمریکا، همراه با متحدان و شرکا، دیدگاه خود در خصوص یک نظم بین المللی آزاد، باز و مبتنی بر قوانین را پیش خواهد برد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.