توصیه‌هایی مهم برای پاکسازی بدن در فصل بهار

متخصص و مدرس طب ایرانی گفت: فصل بهار بهترین فصل پاکسازی بدن از مواد زائد و رسوبات بدن بوده و اگر درست انجام شود سلامتی کل سال را به همراه دارد.

مریم نواب‌زاده اظهار کرد: اوایل بهار طبعش معتدل و اواخرش گرم و تر و باعث اعتدال خون و سرخی صورت می‌شود.

وی افزود: در این فصل، خلط‌های راکد، به جریان می‌افتد و بیماری‌های مزمن بروز می‌کنند، به خصوص اگر فرد در زمستان، زیاد غذا خورده و کم ورزش کرده باشد. این امر، باعث دگرگونی خون، خون دماغ، انواع ورم و دمل و جوش، خواب آلودگی و بعضی از انواع سرفه می‌شود.

زنان قاجار در حال ساز زدن+عکس

وی با بیان اینکه جنبش‌های مفرط بدنی و روانی و خوردن گرمی‌ها، این مسایل را تشدید می‌کند، افزود: در این فصل بدن به سمت گرمی و تری می‌رود، بنابراین  باید از مصرف غذاهایی که طبع گرم دارند پرهیز شود، مثل نان زیاد، گوشت، شیرینی، آجیل و بیشتر باید از انواع آش ها و سوپ‌های سبک استفاده کرد، خصوصا تمر هندی، خاکشیر، آش آبغوره، آش زرشک پلو آش جو تا بدن بتواند متابولیک خود را با فصل هماهنگ کند و چربی‌های انباشته شده و پروتئین‌های انباشته شده را  بسوزاند.

نواب زاده بیان کرد: بهترین کار در بهار، کم کردن خون(فصد، حجامت) و کم خوردن و کم نوشیدن است. برای کودکان و نوجوانان، بهترین فصل است و اظهار بهار برای سوداوی‌ها نیز، فصل خوشایندی است. اکثر انسان‌هایی که چاق می‌شوند و چاقی شکمی دارند به علت عدم رعایت تغذیه صحیح تو بهار است.

وی با اشاره به دلیل حساسیت در فصل بهار، افزود: بدن ما در زمستان بخاطر فصل سرما نیاز به مصرف غذای بیشتری داره و از طرفی بخاطر کوتاه بودن روزها و سرمای محیط سوخت و ساز کمتری اتفاق می‌افتد، خصوصاً تعریق هم بسیار کم می‌شود با تغییر فصل و تغییر دما بدن انباشته شده از مواد زایدی که در طول زمستان تغذیه کرده لذا چون راهی وجود ندارد علامت خود را با آبریزش، عطسه و اصطلاحا الرژی نشان می‌دهد.

نواب زاده با اشاره به موارد رفع آلرژی در بهار، تصریح کرد: مصرف اسفناج،  بورانی، بورانی شبدر یا یونجه، آش یونجه یا شبدر، کاهو و سکنجبین، سمنو، آش قره قروت، آش زرشک، آش کدو و  فرنی بادام توصیه می‌شود.

وی با اشاره به مصرف آبمیوه طبیعی، انجیر، انواع برگه، کدو، کنجد، کشمش و پرتغال، ادامه داد: مصرف بابونه، بادرنجبویه، خرفه، خاکشیر غلیظ، سیاهدانه، دارچین، زردچوبه، چای کوهی و بادام و مصرف روزانه جوشانده کاسنی و شاهتره و مصرف ماء الشعیر طبیعی نیز بسیار مفید است.

نواب زاده از عدم مصرف غذاهای سنگین مانند گوشت و برنج گفت و ادامه داد: مصرف غذاهای سبک مانند انواع آش‌ها، آبمیوه‌های طبیعی و گوشت پرنده کمک به رفع آلرژی می‌کند.

وی بیان کرد: رژیم سه روزه ضد آلرژی در بهار؛ شامل مصرف سه روز فقط خام یا پخته یا بخار پز سبزیجات بدون روغن و نمک است.

نواب زاده با اشاره به اینکه فصل بهار، فصل منقلب شدن طبیعت و زنده شدن دوباره طبیعت است، اظهار کرد: در فصل بهار، بعد از خروج از فصل سرد زمستان که ایجاد رکود و رخوت می‌کند. با آغاز گرمای بهاری، اخلاط سنگین و سرد زمستانی آرام آرام در بدن شروع به حرکت و ایجاد مزاحمت خواهند کرد و اخلاط در بدن به هیجان و حرکت در می‌آیند.

وی با بیان اینکه تغذیه در فصل بهار، باید به گونه‌ای باشد که به دفع فضولات و اخلاط اضافی بدن کمک کند، تصریح کرد: از این رو اقوام فهیم ایرانی، بر اساس آموزه‌های طب سنتی خویش، در فصل بهار با استفاده از سبزی‌های بهاری انواع و اقسام آش‌ها را آماده می‌کردند.

این متخصص و مدرس طب ایرانی افزود: آش با توجه به رطوبت مناسبی که دارد و با استفاده از فیبر موجود در سبزی‌ها، کمک به دفع مناسب کرده و در پاکسازی روده‌ها و بدن نقش مهمی را در سلامتی ایفا می‌کند؛ البته آش رشته منظور نیست. بیشتر آش‌های کمی ترش با سبزیجات و حبوباتی مثل جو و ماش، همراه آلو یا زرشک است که ترجیحا بدون گوشت باشد.

نواب زاده ادامه داد: در طب سنتی ایران بیش از 200 نوع آش معرفی شده که کم ارزش ترین آن آش رشته است و از روش‌های مناسب دیگر برای پاکسازی بدن در فصل بهار توصیه به انجام سنت پسندیده حجامت است.

وی اظهار کرد: حجامت البته با تشخیص پزشک یکی از کامل ترین و مناسب ترین روش‌های پاکسازی بدن به خصوص فصل بهار بوده و افرادی که دارای مزاج‌های گرم هستند به حجامت فصل بهار نیاز بیشتری دارند.

نواب زاده با بیان اینکه ورزش نیز به دفع فضولات کمک شایانی خواهد کرد، افزود: ورزش ملایم برای بهار مناسب است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.