نسخه روانپزشک برای این رو‏زها

طراوت واحدی، روانپزشک در گفت‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» با بیان اینکه هیجان و استرس ادامه‌دار آسیب زننده است و باعث می‌شود افراد تصمیماتی بگیرند که درست نباشد. وی می‌افزاید: ما باید بتوانیم احساسات و هیجانات خود را تحت کنترل درآوریم و آنها را تنظیم کنیم. به‌روزرسانی مدام صفحات و خواندن خبرها باعث بالا رفتن خشم و استیصال در افراد می‌شود. همزمان که ما زمان زیادی برای این کار می‌گذاریم می‌بینیم هم زمان را از دست داده‌ایم و هم کاری برای خودمان و دیگران هم نکرده‌ایم.

تغییرات جزئی از کارهای روزمره از جمله مواردی است که این روانپزشک توصیه می‌کند و می‌افزاید: نوشتن فعالیت‌های روزمره، اینکه برای هرکدام چقدر وقت می‌‌گذاریم، چقدر نتیجه‌بخش بوده‌اند و... می‌تواند در این زمینه کمک‌کننده باشد. البته این گفته‌ها به آن معنا نیست که منکر زمینه‌هایی که باعث چنین وضعیتی شده‌اند، باشیم و بستری را که به ادراک نابرابری در افراد شده است، نادیده بگیریم. او ادامه می‌دهد: آنچه به چنین وضعیتی منجر شده است باید در نهایت ترمیم شود و نمی‌توان آن را با مداخله روان‌شناسی یا روانپزشکی تقلیل داد. با این حال افراد می‌توانند از خود بپرسند چه چیزی باعث عصبانیت من می‌شود و در این وضعیت چه کاری می‌توانم انجام دهم که روی زندگی‌ام کنترل داشته باشم. ما اسیر آینده هستیم و اینکه چه اتفاقی خواهد افتاد‌، همین موضوع باعث می‌شود زمان حال را از دست بدهیم.

واحدی با بیان این مطلب می‌گوید: ما در این شرایط نیاز به یکسری خودمراقبتی‌ها داریم که یکی از آنها می‌تواند یک سفر نیم‌روزه باشد. انجام فعالیتی که فرد به آن علاقه دارد، رسیدگی به خواب و تغذیه از دیگر مواردی است که می‌توان به آن پرداخت. لازم نیست در این زمینه زمان زیادی بگذارید کافی است لحظاتی در روز خودتان را با چیزهای دیگری مشغول کنید.  از سرگیری حلقه‌های ارتباطی با خانواده و دوستان و احیای آنها از دیگر مواردی است که این روانپزشک بر آن تاکید و اضافه می‌کند: در این شرایط باید روابط اجتماعی را به‌عنوان بخشی از برنامه‌های روزمره زندگی‌مان در نظر بگیریم. انجام فعالیت‌های فیزیکی حتی در حد یک پیاده‌روی سبک هم کمک‌کننده است. مهم نیست چه کار کوچکی انجام می‌دهید، مهم آن است که فکر کنید روی زندگی‌تان کنترل دارید.

به گفته این روانپزشک، انجام روتین زندگی و انجام کارهای کوچک در این دوره اهمیت دارد. او می‌گوید: باید به نحوی با وضعیت برخورد کنیم که در آینده با رجوع به این روزها فکر نکنیم تنها روز را به شب رسانده‌ایم، بلکه لااقل کاری حتی کوچک انجام داده باشیم.

18-02

طبیعت‌گردی؛ بهترین گزینه روی میز

گفته‌های این روانپزشک گویای آن است که تاب‌‌آوری در روزهای پرالتهاب از اهمیت زیادی برخوردار است. یکی از راه‌هایی که می‌تواند توان ادامه دادن را در ما افزایش دهد، خودمراقبتی از طریق انجام کارهایی است که به آنها علاقه‌ داریم و برای ساعاتی ذهن ما را درگیر خود می‌کند. از بهترین این فعالیت‌ها می‌توان به رفتن به طبیعت اشاره کرد. علی چراغی، راهنمای گردشگری در این‌باره به «دنیای‌‌اقتصاد» می‌گوید: واقعیتی که این روزها با آن مواجهیم این است که تورها به دشواری انجام می‌شود علاوه بر آن در مناطقی امکان برگزاری تور وجود ندارد و باید آنها را به زمان‌های دیگر موکول کرد. او در پاسخ به این پرسش که پیشنهاد شما به‌عنوان یک فعال گردشگری به کسانی که این روزها اضطراب‌های زیاد را تجربه می‌کنند چیست، عنوان می‌‌کند: در شرایط فعلی تنها طبیعت‌گردی را پیشنهاد می‌کنم. طبیعت باعث دور شدن از اخبار می‌شود و این تغییر جو و فضا شاید تنها گزینه‌ای باشد که بتوان به افراد توصیه کرد.

سفر به قصد دیدن درختان کهنسال

باید پذیرفت که افراد ظرفیت‌های متفاوتی دارند و همین امر هم باعث می‌شود واکنش آنها نسبت به امور متفاوت باشد. همین موضوع باعث شده است این روزها با گفته‌هایی نظیر اینکه «بازدهی سابق را ندارم»، «توانم تحلیل رفته» و... مواجه شویم. روان‌شناسان این روزها به مردم توصیه می‌کنند کارهای خود را کمتر کنید، به خودتان وقت بدهید، از دیگران کمک بگیرید و مهم‌تر آنکه حواستان را در ساعت‌هایی چیزهایی بگذارید که حواس شما را پرت کند. از نظر آنها هم ساعاتی رفتن در طبیعت این انگیزه و انرژی را به شما می‌دهد تا بتوانید به روح و روان خود استراحت دهید.  

زمانی که از طبیعت‌گردی به‌عنوان گزینه‌ای مطمئن برای سلامت روانی در این روزها صحبت می‌کنیم به معنای آن نیست که حتما بخواهید یک سفر چندروزه دشوار بروید که در توان جسمی شما ممکن است نباشد، کمپ کردن چند ساعته در حاشیه عرصه‌های طبیعی، رفتن به کویر که در این فصل گزینه مناسبی به شمار می‌رود، حتی سفر با انگیزه دیدن یک درخت کهنسال در حوالی شهرتان می‌تواند ساعاتی شما را از شهر دور کند، هم در اطراف تهران و هم در سایر شهرها چنین درخت‌هایی وجود دارند که توانسته‌اند خود را از میان انواع و اقسام بلایای طبیعی و تخریب‌های انسانی زنده شوند و تبدیل به شناسنامه‌های این مناطق شده‌اند. به گفته روانپزشکان و روان‌شناسان لازم نیست هر ساعت از شبانه‌روز به خودتان عذاب وجدان بدهید، ساعاتی از روز را برای خودتان در نظر بگیرید و از سلامت خودتان برای ساختن جامعه‌ای بهتر غافل نباشید.