تصمیم  آمریکا برای خارج کردن کارکنان سفارت خود در سودان

پنتاگون با ارسال تدارکاتی به یک پایگاه دریایی در جیبوتی خود را آماده خارج کردن پرسنل سفارتش از سودان می‌کند.

پنتاگون در حال انتقال دادن سربازان و تجهیزاتش به یک پایگاه دریایی در جیبوتی برای آماده‌سازی عملیات احتمالی خارج کردن پرسنل سفارت آمریکا از سودان است.

به نوشته خبرگزاری «آسوشیتدپرس»، دو مقام وابسته به دولت آمریکا با استناد به بی ثباتی فعلی در سودان و درگیری‌ها بین ارتش سودان و گروه «پشتیبانی سریع»، استقرار نیروهای جدید در پایگاه دریایی «کمپ لمونیه» در جیبوتی را ضروری خواندند.

این دو مقام بدون اینکه نامشان را فاش کنند، درباره برنامه‌های دولت «جو بایدن»، رئیس جمهور آمریکا برای خارج کردن احتمالی پرسنل سفارت این کشور از سودان توضیح دادند. به نوشته آسوشیتدپرس، آمریکا برنامه‌ریزی برای خارج کردن پرسنل سفارتش از سودان را از روز دوشنبه در پی حمله به کاروان متعلق به این سفارت در شهر خارطوم به صورت جدی دنبال کرد.

پنتاگون روز پنجشنبه در بیانیه‌ای گفت، «نیروهای بیشتر» در منطقه مستقر می‌کند تا عملیات خروج پرسنل سفارت آمریکا از سودان را در صورت لزوم تسهیل کند. پنتاگون در بیانیه خود جزئیات بیشتری از جمله محل استقرار این نیروها را مشخص نکرد.

به نوشته آسوشیتدپرس، شرایط امنیتی در شهر خارطوم و دیگر نقاط سودان به وزارت امور خارجه امریکا اجازه اجرای عملیات خروج عادی و منظم کارمندانش از سودان را نداده است.

مقام‌های دولت آمریکا از زمان تشدید درگیری ها بین دو جناح رقیب در سودان، در داخل این کشور نیز مشغول تدارک برای خارج کردن کارمندان این دولت بوده و آنها را از خانه‌هایشان به مکانی امن و متمرکز منتقل کرده‌اند.

مقام‌های آمریکایی به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفتند، کشور کوچک جیبوتی در خلیج عدن که بین اتیوپی، اریتره و سومالی قرار گرفته، نقطه آغاز عملیات خارج سازی کارمندان سفارت آمریکا از سودان خواهد بود.

از طرف دیگر شرایط فعلی در سودان از جمله غیرفعال بودن فرودگاه شهر خارطوم و نا امن و طولانی بودن مسیرهای خروج زمینی از این کشور برنامه‌های آمریکا برای خارج کردن کارمندانش را با مشکل و ریسک های امنیتی مواجه کرده است.

یکی از گزینه‌های آمریکا در صورت یافت نشدن یک منطقه فرود ایمن در داخل و یا در نزدیکی شهر خارطوم این است که کارمندانش را با خودرو به بندر «بور سودان» در ساحل دریای سرخ منتقل کند اما برای این کار باید آنها از یک مسیر ۱۲ ساعته و ۸۴۱ کیلومتری نه چندان امن استفاده کنند.

گزینه دیگر آمریکایی ها منتقل کردن کارمندان به اریتره است اما این گزینه نیز با توجه به این که «ایسایاس آفورکی»، رهبر این کشور، حامی غرب و آمریکا نیست، برای واشنگتن خطرناک است.

آخرین باری که آمریکا به صورت زمینی برای خارج کردن پرسنل سفارتخانه اش از یک کشور جنگ‌زده اقدام کرد مربوط به جنگ داخلی لیبی در ژوئیه ۲۰۱۴ است. در این عملیات، کاروان بزرگی از خودروهای نظامی آمریکا این پرسنل را از محل سفارت شهر طرابلس به تونس منتقل کردند. آمریکا در افغانستان و یمن نیز عملیات خارج کردن پرسنلش را از طریق هوایی اجرا کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.