خونین‌ترین جنگ سال ۲۰۲۲ به روایت اکونومیست

نشریه اکونومیست در گزارشی به نقل از رئیس یک اندیشکده بین‌المللی، از خونین‌ترین جنگ سال ۲۰۲۲ پرده برداشت.

به گزارش راشاتودی این نشریه نوشت: هیچکدام از برآوردهای قربانیان درباره جنگ اوکراین، با ۶۰۰هزار نفر غیرنظامی که براساس گزارش‌ها در فاصله سال‌های ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۲ در جنگ نیگرای کشته شدند، برابری نمی‌کند.

اعداد و ارقام دفتر کمیساریایی عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد شمار قربانیان غیرنظامی در اوکراین را حدود ۲۲هزار نفر تخمین زده که از این رقم، تا مارس ۲۰۲۳، بیش از ۸هزار نفر کشته و ۱۴هزار تن نیز مجروح شده‌اند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل به دفعات خواستار توجه جهانی بیشتر به جنگ تیگرای شد؛ نبردی خونین که نوامبر ۲۰۲۲ و به‌دنبال امضای توافق صلح بین طرفین درگیر، به پایان رسید.

گفته می‌شود جنگ دوساله تیگرای، در نتیجه شکاف درازمدت سیاسی و قومی در اتیوپی و همچنین نظام پیچیده فدرال این کشور درگرفته بود. درگیری‌ها بین دولت اتیوپی و حزب آزادی خلق تیگرای، پس از آن بالا گرفت که شبه‌نظامیان قبیله امهارا(حبشی‌ها) و نیروهای اریتره از دولت اتیوپی حمایت کردند.

به نوشته اکونومیست، «همزمان با اینکه توجهات به رقابت ابرقدرت‌ها بین آمریکا، روسیه و چین معطوف شده، جنگ‌ها در سایر مناطق جهان روبه وخامت است. شمار افرادی که مجبور به ترک خانه‌شان شده‌اند، طی دهه گذشته دوبرابر شده و به حدود ۱۰۰میلیون نفر رسیده است. هرچند فقر جهانی کاهش یافته اما تعداد افراد نیازمندی که به کمک‌های اضطراری نیاز مبرم دارند، از سال ۲۰۲۰ دوبرابر شده و به ۳۴۰ میلیون تن افزایش یافته که از این تعداد، حدود ۸۰درصد به واسطه جنگ آواره‌ شده‌اند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.