چهارمین نشست اضطراری مجمع سازمان ملل درباره روسیه + جزئیات

 این نشست مجمع عمومی سازمان ملل در پی آن تشکیل می شود که روسیه ۸ مهرماه/ ۳۰ سپتامبر به وقت محلی، قطعنامه شورای امنیت علیه الحاق مناطق اوکراین به روسیه را وتو کرد.

 اعضای شورای امنیت در پی آن بودند تا الحاق چهار منطقه از اوکراین به روسیه را با صدور قطعنامه ای محکوم کنند که با وتوی مسکو در شورای امنیت تصویب نشد.  

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

اکنون کشورهای غربی به رهبری آمریکا این قطعنامه را در مجمع عمومی سازمان ملل ارائه کرده اند تا به رای بگذارند.

قطعنامه های مصوب مجمع عمومی سازمان ملل الزام آور نیست اما غرب در تلاش است تا فشارهای بین المللی علیه روسیه را افزایش دهد.

روسیه خواستار رای گیری با ورقه و مخفی شده بود چرا که غرب به رهبری آمریکا کشورها را برای رای دادن به نفع قطعنامه های خود تحت فشار می‌گذارد، اما آمریکا و انگلیس با رای گیری با ورقه و مخفی مخالف هستند.

در رای گیری که در این زمینه انجام شد، ۱۰۷ کشور از پیشنهاد آلبانی از رای گیری علنی حمایت کردند. ۱۳ کشور مخالف بودند و ۳۹ کشور رای ممتنع دادند.

نیکلاس دوریوریر سفیر و نماینده دائم فرانسه در سازمان ملل که کشورش در ماه سپتامبر ریاست شورای امنیت را برعهده داشت، پس از وتوی قطعنامه در شورای امنیت گفته بود: نتایج آرا روشن بوده و روسیه به تنهایی ایستاده است.  
این دیپلمات فرانسوی گفته بود: منشور سازمان ملل روشن است، همانطور که دبیرکل سازمان ملل می گوید هر گونه الحاق قلمرو یک کشور توسط دولت دیگر که ناشی از تهدید یا استفاده از زور باشد، نقض اصول منشور ملل متحد و قوانین بین‌المللی است.  
اما واسیلی نبنزیا سفیر و نماینده دائم روسیه در سازمان ملل متحد اعلام کرده بود پیش نویس قطعنامه آمریکا و آلبانی علیه روسیه نشان دهنده امتناع غرب از تعامل و همکاری در شورای امنیت است.
او این پیش نویس را تحریکی با درجه پایین با هدفی که برای همه روشن است خواند.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه با امضای فرمان های به رسمیت شناختن استقلال خرسون و زاپوریژیا که از اوکراین جداشده اند، راه را برای پیوستن رسمی این مناطق به روسیه هموار کرد.  
در این فرمان ها که توسط کرملین منتشر شده، آمده است که پوتین این مناطق را به عنوان سرزمین های مستقل به رسمیت شناخته که گام میانی مورد نیاز پیش از اجرای کامل برنامه ها برای اعلان رسمی پیوستن آنها به روسیه به شمار می رود.  

همه پرسی به منظور الحاق به خاک روسیه در چهار منطقه شرقی دونباس واقع در شرق اوکراین از ۲۳ تا ۲۷ سپتامبر(یکم تا پنجم مهرماه) برگزار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.