دبیر کل سازمان ملل: جنگ اوکراین می‌تواند عواقب بزرگی برای اهداف اقلیمی جهان داشته باشد

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل جنگ در اوکراین و تاثیر آن بر بازارهای غذا و انرژی، می تواند عواقب بزرگی برای اهداف اقلیمی جهان داشته باشد.

گوترش روز دوشنبه در اجلاس پایداری اقتصادی گفت: پیامدهای جنگ روسیه در اوکراین، بازارهای جهانی غذا و انرژی را به خطر می اندازد  و عواقب  بزرگی برای برنامه جهانی آب و هوا دارد.

دبیرکل سازمان ملل ادامه داد: از آنجایی که اقتصادهای بزرگ همه گزینه ها را برای جایگزینی سوخت‌های فسیلی روسیه دنبال می‌کنند، اقدامات کوتاه‌مدت ممکن است وابستگی بلندمدت به سوخت‌های فسیلی ایجاد کند و فرصت دستیابی به هدف (محدودیت گرمای زمین به) ۱.۵ درجه را از بین ببرد. کشورها ممکن است با کاهش عرضه سوخت های فسیلی مواجه شوند و از سیاست های کاهش مصرف این نوع از سوخت ها غفلت کنند.

به گزارش ایرنا، آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد پیش از این در پی وقوع و ادامه  جنگ اوکراین نسبت به بروز اختلال در چرخه تامین مواد ضروری از جمله مواد غذایی ابراز نگرانی کرد و آنرا موجب فروپاشی در سیستم عرضه مواد غذایی در عرصه جهانی دانست.

کارشناسان سازمان ملل در گزارش قبلی خود که تابستان گذشته منتشر شد، هشدار داده بودند که دمای کره زمین حدود سال ۲۰۳۰ از حد افزایش ۱.۵ درجه سانتیگرادی عبور خواهد کرد. محدود کردن گرمایش کره زمین به ۱.۵ درجه سانتیگراد هدف بلندپروازانه توافق پاریس بود که در سال ۲۰۱۵ به دست آمد.

اگر دما در ۱.۵ درجه سانتیگراد کنترل نشود و افزایش یابد اروپا در برابر سیل ناشی از بارندگی شدید آسیب پذیر خواهند بود. کشورهای خاورمیانه با  موج گرمای شدید روبه رو می شوند و پدیده بیابان زایی  سرعت و گسترش می یاید.

روسیه پنجم اسفندماه و بدنبال به رسمیت شناختن استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوهانتسک  و با انتقادی که ولادیمیر  پوتین رئیس جمهوری روسیه پیش از آن و در دوم اسفند  از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو عنوان کرده بود، وارد جنگ با اوکراین شد. کی یف خواستار پیوستن به اتحادیه اروپا و ناتو شده بود، اما اکنون ولودیمیرزلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از موضع خود مبنی بر پیوستن به ناتو عقب نشسته و به صراحت اعلام کرد که کشورش به این پیمان که  ابزاری نظامی برای واشنگتن قلمداد می شود، نخواهد پیوست.  

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.