رئیس جمهور روسیه در دیدار با برخی مقام‌های ارشد ارتش این کشور گفت که روسیه تنها کشور در جهان مجهز به جنگ افزازهای فراصوت است.

به نوشته وبگاه شبکه خبری «ال‌بی‌سی»، «ولادیمیر پوتین» روز سه‌شنبه در نشستی با حضور مقام‌های ارشد نیروهای مسلح این کشور از جمله وزیر دفاع  گفت که برخلاف گذشته و در رقابت با آمریکا، روسیه برای نخستین بار در تاریخ خود به سطح  بسیار بالا در طراحی جنگ‌افزاهای جدید رسیده است.

پوتین در سخنان خود به این نکته اشاره کرد که در برهه جنگ سرد اتحاد جماهیر شوروی در زمینه طراحی بمب اتمی، ساخت بمب افکن‌های راهبردی و موشک‌های بین قاره‌ای پشت سر آمریکا قرار داشت.

پوتین گفت: «ما به وضعیت منحصرد به فردی در تاریخ معاصر رسیده‌ایم و اینک این آمریکایی‌ها هستند که قصد دارند به ما برسند. هیچ کشوری هیچ سلاح هایپرسونیکی ندارد، چه برسد به سلاح هایپرسونیکی با برد بین قاره‌ای.»

رئیس جمهور روسیه در ادامه به عملیاتی شدن موشک‌های فراصوت «آوانگارد» و «کینژال» در ارتش روسیه اشاره کرد.

وی در خصوص موشک آوانگارد گفت که این موشک بین قاره‌ای می‌تواند فراتر از جو زمین با سرعتی ۲۰ بار سریع‌تر از  سرعت صوت پرواز کند و از هرگونه سامانه‌های دفاعی موجود در جهان عبور کند.

پوتین درباره موشک کینژال نیز گفت که این موشک نیز ۱۰ مرتبه سریع‌تر از صوت و برد آن بیش از ۲۰۰۰ کیلومتر است و می‌تواند کلاهک هسته‌ای یا متعارف حمل کند.

وی با اشاره به تقویت نیروهای ناتو در مرزهای غربی روسیه و خروج آمریکا از توافقنامه موشک‌های میانبرد منعقد شده درسال  ۱۹۸۷ به عنوان «تهدید‌های امنیتی اصلی» علیه کشورش، گفت که روسیه باید بهترین سلاح‌های جهان را داشته باشد.

پوتین گفت: «این موضوع بازی شطرنج نیست که مساوی نیز در آن خوب باشد. فناوری ما باید بهتر باشد و ما  قادریم در این بخش‌ها به موفقیت برسیم و خواهیم رسید.»

ویژگی موشک‌های فوق فراصوت (هایپرسونیک) قابلیت حرکت آن‌ها با سرعت بالای ۵ تا ۷ برابر صوت است. موشک‌های فوق فراصوت با قابلیت حرکت در ارتفاعات پایین‌تر، سامانه‌های پدافندی را غافلگیر کرده و به راحتی می‌توانند با مانورهای سنگین هرگونه واکنش دفاعی را خنثی کنند. بر طبق برآوردهای نیروی هوایی آمریکا فرصت زمان واکنش در مقابل یک موشک بالستیک در برد ۳ هزار کیلومتری نزدیک به ۱۲ دقیقه است، اما در مقابل یک موشک فراصوت این زمان تنها به ۶ دقیقه کاهش می‌یابد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.