سفیر آمریکا: روسیه در شکست اوکراین موفق نبوده است

سفیر آمریکا در سازمان ملل در حالیکه رئیس جمهوری روسیه ابراز امیدواری کرده است پیروزی سال ۱۹۴۵ بر آلمان نازی و متحدانش، تکرار شود گفت که مسکو در شکست اوکراین موفق نبوده است و دلیلی برای جشن گرفتن در روز ۹ مه ( روز پیروزی روسیه در ۱۹۴۵) ندارد.

لیندا توماس گرینفیلد سفیر آمریکا در سازمان ملل ملل  روز یکشنبه به وقت محلی در گفتگو با شبکه خبری سی ان ان  افزود: روسیه فردا (دوشنبه) دلیلی برای جشن گرفتن ندارد. آنها در شکست دادن اوکراینی ها، در تقسیم جهان یا تفرقه در ناتو موفق نبوده اند.

این مقام آمریکایی ادعا کرد که  گزارش های منتشر شده مبنی بر بمباران یک مدرسه اوکراینی توسط روسیه را می توان به "فهرست طولانی" جرائم جنگی مسکو در اوکراین اضافه کرد.

وی افزود: ما پیش از دیگران از روس ها به دلیل ارتکاب جنایات جنگی انتقاد کردیم. ما به همکاری با دادستان های اوکراین و سایر مقامات برای مستندسازی شواهد جنایات جنگی روسیه ادامه خواهیم داد تا  روس ها پاسخگو شوند. بمباران مدرسه در اوکراین را نیز باید به فهرست طولانی جنایات جنگی روسیه  اضافه کرد.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه روز یکشنبه به مناسبت هفتاد و هفتمین سالگرد پیروزی اتحاد شوروی بر رایش سوم در جنگ دوم جهانی، ابراز امیدواری کرد که پیروزی سال ۱۹۴۵ بر آلمان نازی و متحدانش، تکرار شود.

به گزارش شبکه خبری اسپوتنیک؛ پوتین هم زمان با سالگرد این پیروزی، با تبریک به شهروندان جمهوری مردمی دونتسک و لوگانسک، تاکید کرد : هدف از عملیات ویژه نظامی ارتش روسیه که از ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) در خاک اوکراین آغاز شده، پایان دادن به نسل کشی شهروندان منطقه دونباس بوده است.

وی افزد: نظامیان این جمهوری تازه اعلام شده که با نیروهای ارتش روسیه در نبرد کنونی با ارتش اوکراین و نیروهای نئونازی،  همکاری دارند، همانند اسلاف خود در جنگ بزرگ میهنی، برای رهایی از شر نازی ها مبارزه می کنند.

پوتین در پیام هایی به سران دیگر کشورهای عضو "سازمان کشورهای مستقل مشترک المنافع" (همسود) با تاکید بر لزوم جلوگیری از پیدایش دوباره نازیسم که در گذشته چنین رنج و دردهای بزرگی برای شهروندان بسیاری از کشورها، به همراه آورده، افزود: ما باید حقیقت رخدادهای جنگ دوم جهانی، ارزش های روحانی و سنت های مشترکمان را در باره دوستی برادرانه و نزدیک، حفظ کرده و به آیندگانمان انتقال دهیم.

 رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد سومین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه همچنان ادامه دارد.

مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.