قیمت ها در بازار مسکن تغییر کرد /گرانی در راه است؟

بر پایه تحقیقات میدانی انجام شده و همچنین شرایط قیمتی مندرج در فایل‌‌‌‌های فروش مسکن عرضه شده به بازار نشان‌دهنده سطوح جدید قیمت‌های پیشنهادی ارائه شده از سوی مالکان وفروشنده‌‌‌‌های مسکن است.

قیمت خودرو گرانتر می شود؟

این در حالی است که بازار معاملات مسکن در سال جدید هنوز عملا به طور فراگیر و کامل فعالیت خود را آغاز نکرده است.

خودروهای جدید سایپا رونمایی شد/ عکس

بازار معاملات مسکن شهر تهران معمولا در فروردین ماه به دلیل تعطیلات نوروز نیمه‌‌‌‌تعطیل است. نیمی از ماه به دلیل تعطیلات کاملا تعطیل و نیم دیگر در عمده موارد نیمه‌‌‌‌تعطیل است و عملا خرید و فروش خاصی در این بازار انجام نمی‌شود. با این حال بررسی‌‌‌‌ها نشان می‌دهد، برخی از فروشنده‌‌‌‌ها قیمت‌های پیشنهادی را تغییر داده‌‌‌‌اند.

با این حال به دلیل نبود قدرت خرید در سمت تقاضای مصرفی، فعالان بازار افزایش قیمت‌ها را عاملی برای افزایش عمق رکود به‌ویژه افزایش رکود معاملات خرید از سوی مصرف‌کننده‌‌‌‌ها عنوان می‌کنند. با این حال از نظر آنها شرایط بازار مسکن در سال جدید به طور مستقیم به میزان تورم عمومی و همچنین شرایط بازارهای موازی و اثرگذار مانند بازار ارز بستگی دارد.

هفته‌‌‌‌های پایانی سال گذشته، بازار معاملات مسکن تحت‌تاثیر افزایش نرخ ارز از یکسو و همچنین تورم و انتظارات تورمی، با رشد قیمت همراه بود. این در حالی است که هر نوع افزایش قیمت در این بازار، باعث به حاشیه رانده شدن طیف بیشتری از تقاضای مصرفی می‌شود.

تورم ساخت و افزایش هزینه‌‌‌‌های تولید واحدهای نوساز نیز، بر این موضوع موثر است و می‌تواند سطوح قیمتی فایل‌‌‌‌های موجود را تحت‌تاثیر قرار دهد.

در جدول زیر مشخصات و قیمت‌های پیشنهادی تازه‌‌‌‌ترین واحدهای مسکونی عرضه شده به بازار فروش مسکن درج شده است که سهم واحدهای مسکونی نوساز و کلیدنخورده به دلیل رکود عمیق ساختمانی در میان آنها بسیار اندک است.

 

قیمت مسکن

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.