ایتالیا جنگنده‌های از رده خارج به اوکراین می فرستد؟

دولت ایتالیا قصد دارد در سفر آتی نخست وزیر این کشور به اوکراین موضوع ارسال جنگنده به کی‌یف را بررسی کند که از جمله جنگنده‌هایی که ایتالیا احتمالا به اوکراین خواهد داد جنگنده تهاجمی قدیمی AMX A-۱۱ Ghibli خواهد بود.

اتهام نتانیاهو به تظاهرات‌کنندگان یک طرح جنجالی

روزنامه لارپوبلیکای ایتالیا روز یکشنبه گزارش داد که دولت این کشور در حال بررسی گزینه‌های ارسال جنگنده به کی‌یف است.

بر اساس گزارش این روزنامه، احتمال دارد که در جریان سفر آتی «جیورجیا ملونی» نخست وزیر ایتالیا به کی‌یف، وی درباره ارائه پنج جنگنده به اوکراین صحبت کند.

این جنگنده‌ها احتمالا شامل جنگنده تهاجمی AMX A-۱۱ Ghibli  و جنگنده‌های تورنادو باشد. البته رپوبلیکا پیش از این گزارشی زده بود که احتمالا این تعداد از جنگنده‌ها نخواهد توانست که عرصه را در حریم هوایی اوکراین تغییر دهد.

پیش از این نیز ایتالیا قصد داشت که جنگنده‌های AMX A-۱۱ Ghibli را تا پایان سال جاری میلادی از رده خارج کند.

از سوی دیگر، ایتالیا نمی‌خواهد که نخستین کشوری باشد که اقدام به ارسال جنگنده به اوکراین می‌کند و تنها در صورتی اقدام به ارسال جنگنده به کی‌یف خواهد کرد که دیگر کشورها نیز به ارسال جنگنده بپردازند. 

همچنین «لیندا توماس گرینفیلد»، نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل اعلام کرد، مقام‌های واشنگتن مذاکرات بر سر امکان اعطای جنگنده‌های اف-۱۶ به مقام‌های کی‌یف را ادامه خواهند داد.  

این نماینده دولت آمریکا در مصاحبه با شبکه «سی.ان.ان» که روز یکشنبه انتشار یافت گفت، مقام‌های آمریکایی در عرض هفته‌ها و ماه‌های آینده مذاکراتشان با طرف اوکراینی بر سر مساله دادن جنگنده اف-۱۶ به کی‌یف را ادامه می‌دهند.

گرینفیلد در پاسخ به سوال مجری سی.ان.ان اظهار کرد: "ما هنوز با اوکراینی‌ها مشغول مذاکرات هستیم. این مذاکرات برای هفته‌ها و ماه‌های آینده ادامه پیدا خواهند کرد."

صحبت‌های این نماینده دائم آمریکا نشان می‌دهد، کشورش همچنان به دنبال تشدید روند درگیری در اوکراین با دادن تسلیحات هر چه پیشرفته‌تر به این کشور است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.