توضیح مدیران بایننس درباره تحریم علیه ایرانی‌ها

پویراز در این باره اعلام کرد: «از منظر تحریم، ارائه خدمات به ایرانیان مقیم خارج از کشور، حتی از نظر دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی آمریکا‌(نهاد مسوول در زمین اعمال تحریم‌های ایالات‌متحده) هم مشکلی ندارد. کره‌شمالی و سوریه مشمول تحریم‌های سازمان ملل هستند و مقررات مربوط به تحریم شهروندان این دو کشور در هرجایی که قوانین تحریمی سازمان ملل به رسمیت شناخته می‌شوند، قابل‌‌اجراست. اما بحثی که اکنون داریم درباره تحریم‌های آمریکاست که شامل ایران و کوبا می‌شود و تنها در صورت پیروی از مقررات دولت ایالات متحده قابل‌‌اجراست. بنابراین قانون‌‌گذاران هرگز پیگیر فعالیت ایرانیان مقیم خارج از این کشور نخواهند شد؛ چراکه انجام چنین کاری غیرقانونی است.» پویراز در صحبت‌های خود به الزامی ‌‌نبودن رعایت مقررات تحریمی آمریکا علیه ایران میان شرکت‌های غیرآمریکایی اشاره کرده است. در واقع باید گفت اینکه یک شرکت ملزم به رعایت تحریم‌های آمریکا علیه ایران است یا خیر، بستگی به ملیت آن مجموعه و ارتباط آن با ایالات متحده دارد. برای مثال، دولت آمریکا و اتحادیه اروپا هر کدام مقررات خاص خود را در برخورد با ایران، شرکت‌های ایرانی و شهروندان این کشور دارند. تیگران گمباریان، ‌ یکی از مدیران بخش تطبیق با مقررات صرافی بایننس نیز در این رابطه گفته است: در کشورهای اروپایی، تبعیت شرکت‌ها از مقررات تحریمی آمریکا علیه ایران غیرقانونی است.  

پویراز در ادامه افزود: «دلیل اینکه بایننس افرادی مثل من و تیگران را استخدام می‌‌کند، پیچیدگی مسائل مربوط به حوزه تحریم‌هاست. ما عملا به یک پناهنده ایرانی مقیم بریتانیا این امکان را داده‌‌ایم که در بایننس حساب باز کند. پیش‌‌تر چنین امکانی وجود نداشت و البته که اشتباه هم بود؛ اما بایننس با بهبود سیستم‌‌های کنترلی خود اکنون می‌تواند بین مقیم و تبعه یک کشور تحریم‌‌شده تمایز قائل شود.» گمباریان نیز می‌گوید: «پیروی از تحریم‌های آمریکا در اروپا غیرقانونی است و همین موضوع بار دیگر به‌‌نوعی این مساله پیچیده را مطرح می‌‌کند که ما‌(بایننس) یک نهاد آمریکایی نیستیم. بایننس رویکرد بسیار محافظه‌‌کارانه‌‌ای دارد که ما را در حوزه‌های قضایی غیرآمریکایی در معرض خطر قرار می‌دهد؛ اما همچنان تحریم‌های ایالات‌متحده را هم رعایت می‌‌کنیم. پیروی از این مقررات ما را از نظر فنی در حوزه‌های قضایی خارج از آمریکا در موقعیت قانون‌‌شکنی قرار می‌دهد و به‌‌عقیده من خلاف مقررات اتحادیه اروپاست.»

پویراز در پایان گفت: «فقط برای بسط‌‌دادن موضوع، لطفا از هر بانکی که می‌خواهید این سوال را بپرسید که آیا برای یک ایرانی مقیم یک کشور خارجی یا خودِ آمریکا حساب باز می‌‌کنند یا خیر. پاسخ آنها قطعا مثبت خواهد بود. درباره ایرانیان ساکن ایران اما، تمامی کارهای لازم را برای پیشگیری از فعالیت آنها انجام می‌‌دهیم. بله همیشه ممکن است مواردی از زیر دستمان در بروند؛ اما اگر شکافی وجود داشته باشد آن را پیدا می‌‌کنیم و کنترل‌‌های خود را بهبود می‌‌بخشیم.»