درخواست عضو جمهوری‌خواه کنگره آمریکا برای تسهیل انتقال جنگنده به اوکراین

عضو جمهوریخواه کنگره آمریکا از دولت جو بایدن خواست ارسال جنگنده به اوکراین را تسهیل کند.

مایکل مک کال، نماینده جمهوری خواه ایالت تگزاس و عضو ارشد کمیته روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا روز یکشنبه پس از درخواست ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین از کشورهای غربی برای ارسال جنگنده به این کشور، از دولت آمریکا خواست انتقال جنگنده به اوکراین را تسهیل کند.

مک کال  که در لهستان به سر می برد، به شبکه سی ان ان گفت: دیروز با جدیت از وزیر امور خارجه آمریکا خواستم که این انتقال را انجام دهد.

وی افزود اوکراینی ها می توانند با میگ های روسیه پرواز کنند اما لهستان خواهان جبران انتقال جنگنده های خود است. این درخواست می تواند از طریق تامین جنگنده های اف-۱۶ براورده شود.

وی ادامه داد: ما نیروهای خود در اوکراین مستقر نمی کنیم، اما شما می دانید ما می توانیم به مردم اوکراین کمک کنیم تا در این جنگ پیروز شوند.

این عضو کنگره آمریکا اضافه کرد  فکر می کنم که اراده مردم اوکراین اساسا بر اراده نیروهای روسیه غالب است.

 مک کال تصریح کرد: اگر بتوانیم آنها (اوکراینی‌ها) را برای دفاع از خود مسلح کنیم، می توانیم روسیه را شکست دهیم.

وزیر خارجه امریکا روز یکشنبه به وقت محلی در مصاحبه با شبکه سی بی اس در پاسخ به سوال مجری مبنی بر اینکه آیا لهستان می‌تواند به اوکراین جنگنده بدهد؟ گفت: ما چراغ سبز را داده ایم. در حقیقت ما در حال گفت وگو با دولت لهستان در مورد چگونگی جبران نیاز آنها در صورتی که تصمیم بگیرند به اوکراین جنگنده ارسال کنند، هستیم.

یک سخنگوی کاخ سفید نیز گفت: دولت آمریکا در حال بررسی توانایی ها برای جبران جنگنده هایی است که لهستان قصد دارد آنها را به اوکراین بدهد.

وی همچنین خاطرنشان کرد که سوالات زیادی در مورد این تصمیم از جمله چگونگی انتقال جنگنده ها از لهستان به اوکراین وجود دارد.

در همین حال، اوکسانا مارکاروا سفیر اوکراین در آمریکا به شبکه سی بی اس گفت که اوکراین امیدوار است هرچه سریعتر جنگنده ها را از لهستان دریافت کند.

به گزارش ایرنا، ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهوری روسیه دوشنبه ۲۱ فوریه (۲ اسفندماه) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو اعلام کرد که کشورش استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانتسک را به رسمیت می‌شناسد و در کاخ کرملین قراردادهای همکاری و دوستی را با سران این جمهوری‌ها امضا کرد.

پوتین بامداد پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ماه) نیز در یک سخنرانی در تلویزیون ملی روسیه، از اقدام نظامی در دونباس خبر داد و از نیروهای اوکراینی خواست سلاح‌های خود را زمین بگذارند و به خانه‌های خود بروند.

همزمان با ادامه آتش جنگ در اوکراین، سیل واکنش‌های جهانی به این رویداد همچنان ادامه دارد و فشارهای دیپلماتیک و تهدیدها و تحریم‌های بین المللی علیه روسیه در حال افزایش است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.