تصمیم غافلگیرکننده وزیر اول اسکاتلند

نیکلا استورجن، وزیر اول اسکاتلند به طرز غافلگیرکننده‌ای از سمت خود کناره‌گیری کرد.

حالا حامیان استقلال اسکاتلند چهره معروف خود را از دست می دهند؛ نیکولا استورجن به طور شگفت انگیزی استعفای خود را از سمت وزیر اولی این منطقه و رئیس حزب ملی اسکاتلند (SNP) اعلام کرد. این زن ۵۲ ساله در یک کنفرانس مطبوعاتی کوتاه مدت در ادینبورگ گفت که بخشی از رهبری خوب به طور غریزی این است که بدانیم چه زمانی زمان مناسب فرا رسیده است. با قلب و ذهنم می دانم که این زمان مناسب ( برای کناره گیری ) است.

به این ترتیب ریشی سوناک، نخست وزیر بریتانیا و حزب محافظه کارش یکی از معروف ترین و سرسخت ترین مخالفان خود را از دست دادند. استورجن با یک سیاست کاملا لیبرال، بارها جایگزین هایی را برای خط تندرو دولت در لندن ارائه کرده بود و در نتیجه چندین نخست وزیر در انگلیس را با سیاست هایش درگیر کرده بود..

با این وجود، همانطور که کریستی هیوز، دانشمند علوم سیاسی به خبرگزاری آلمان گفت، با وجود این، در بیش از هشت سال دوران وزیر اولی اسکاتلند او هرگز نتوانست یک اکثریت پایدار برای جدا شدن از بریتانیا در شمالی ترین بخش این کشور جمع آوری کند.

استورجن به عنوان وزیر اول اسکاتلندو رهبر حزب ملی اسکاتلند (SNP) تا زمان یافتن جانشین در سمت خود باقی خواهد ماند.

وی در این باره گفت: من قصد خود را برای استعفا از سمت نخست وزیری و رهبر حزب خود اعلام می کنم. حتی اگر این تصمیم برای خیلی ها غافلگیرکننده باشد و برای برخی خیلی زود باشد، من با قلب و ذهن خود می دانم که اکنون زمان مناسبی است.

وی اعلام کرد که تصمیم او واکنشی به فشار و شرایط سخت گذشته نبود. در عوض، او اکنون متوجه تأثیرات جسمی و روانی استرس‌های عمده همه‌گیری کرونا بر خود به عنوان رئیس دولت شده است.

استورجن نه تنها پردوام ترین وزیر اول اسکاتلند، بلکه تنها زن تاریخ اسکاتلند در این مقام نیز است.

وی همواره یکی از مهم ترین حامیان استقلال کشورش از بریتانیا بوده است. او در گفتگوی رسانه ای چهارشنبه تاکید کرد که مساله همه پرسی دوم را به مراحل نهایی رسانده و امیدوار است که جانشینش، این منطقه را به سوی استقلال سوق دهد.

نظرسنجی‌ها نشان می دهند که برخلاف همه پرسی سال ۲۰۱۴، اکثریت شهروندان اسکاتلندی خواهان استقلال و پیوستن به اتحادیه اروپا هستند. ۶۰ درصد از اسکاتلندی ها برخلاف اکثر شهروندان انگلستان، در زمان همه پرسی برگزیت به تاریخ ژوئن ۲۰۱۶، به ماندن در اتحادیه اروپا رای دادند.

حزب ملی اسکاتلند قصد داشت در ماه مارس سال جاری میلادی همه پرسی دوم استقلال را برگزارکند که حال با کناره گیری استورجن از قدرت برگزاری چنین همه پرسی بعید به نظر می رسد. ضمن اینکه لندن بارها مخالفت خود را با برگزاری همه پرسی دوم ابرازکرده است.

استورجن بیش از هشت سال در این مقام بود و اولین بار در نوامبر سال ۲۰۱۴ به قدرت رسید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.