برای پی بردن به لایه‌های پنهان جامعه باید حادثه‌ای رخ دهد؟/واکنش تولیت آستان قدس رضوی به اتفاقات اخیر کشور

تولیت آستان قدس رضوی گفت: حوادث اخیر صدمات و آسیب‌های ناراحت‌کننده‌ای را به همراه داشت اما مساله آشکار شدن لایه‌های پنهان جامعه در حوادث اخیر کم‌کاری‌ها را توجیه نمی‌کند.

حجت‌الاسلام احمد مروی در مراسم گرامیداشت سالروز وحدت حوزه و دانشگاه که با حضور رؤسای دانشگاه‌های فردوسی مشهد، آزاد اسلامی، بین‌المللی امام رضا(ع) و جمعی از استادان حوزوی، دانشگاهی، طلاب و دانشجویان دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه مشهد در محل دانشگاه علوم اسلامی رضوی برگزار شد، اظهار کرد: ۲۷ آذر ماه سالروز شهادت آیت‌الله شهید مفتح است؛ عالمی روشن‌ضمیر و زمان‌شناس که از پیشروان وحدت حوزه و دانشگاه بود و در این مسیر کوشش‌های بی‌وقفه‌ای انجام داد.

وی در ادامه به محورهایی از منویات رهبر معظم انقلاب پیرامون اهمیت وحدت حوزه و دانشگاه اشاره و خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب در بیاناتی می‌فرماید «بچه‌هایی که امروز در دانشگاه هستند، بچه‌های ساخته و پرداخته انقلاب هستند و اگر کسری هم در اعتقادات آن‌ها باشد، تقصیر ماست؛ تقصیر کسانی است که بایستی دین را به این‌ها تعلیم می‌دادند» و یا «امروز فرصت حضور روحانیون در دانشگاه فرصت عظیم و گران‌بهایی است؛ این فرصت را باید نگهدارید؛ این فرصت را باید مغتنم بشمارید؛ نکته اصلی این است». این بیانات مسئولیت و رسالت سنگین روحانیت در نشر معارف، تبلیغ دین و هدایت مردم خصوصا قشر فرهیخته و تحصیل‌کرده را نشان می‌دهد.

حوزه و دانشگاه ۲ بال پیشرفت و تعالی کشور

تولیت آستان قدس رضوی با تاکید بر اینکه حوزه و دانشگاه ۲ بال پیشرفت و تعالی کشور است، خاطرنشان کرد: وحدت حوزه و دانشگاه تعاریف و مصادیق متعددی دارد اما به طور کلی می‌توان گفت حوزه و دانشگاه به منزله ۲ بال برای تربیت، تعالی و پیشرفت کشور و ایجاد تمدن نوین اسلامی است که کاستی در هریک، تحقق این اهداف را محال می‌سازد.

وی افزود: حضور صرف و رسمی استادانی از حوزه‌های علمیه در دانشگاه‌ها برای تدریس دروس معارف اگرچه مغتنم و بسیار مبارک است اما نمی‌تواند تحقق بخش اهداف وحدت حوزه و دانشگاه باشد. روحانیت باید ارتباطاتی غیر رسمی و تعاملاتی دوستانه و صمیمی با قشر دانشگاهی داشته باشد؛ هر کجا چنین ارتباط صمیمی برقرار شده، منافع آن به کشور بازگشته و هر کجا این چنین نبوده، دشمن نفوذ کرده است.

مروی اضافه کرد: بیزاری جستن از منکر وظیفه دینی هر مسلمان است؛ منتها لعن‌ها و افسوس‌ها مشکلی را حل نخواهد کرد. به جای لعن کردن تاریکی باید شمعی افروخت. از این رو مدیران حوزه و دانشگاه باید شرایط برقراری تعاملات دوستانه و غیر رسمی میان طلاب و دانشجویان را فراهم کنند. متاسفانه اکنون در این عرصه کاستی‌هایی وجود دارد که نتیجه آن را در جامعه می‌بینیم.

وی در ادامه ضمن اشاره به اغتشاشات اخیر خاطرنشان کرد: حوادث اخیر اگرچه صدمات و آسیب‌های ناراحت‌کننده‌ای را به همراه داشت اما در کنار آن پرده از لایه‌های پنهانی برداشت.

تولیت آستان قدس رضوی افزود: جامعه حوزوی، دانشگاهی و قشر فرهیخته جامعه می‌بایست با تحلیل و تفسیرهای صحیح حوادث را پیش‌بینی و از آن پیشگیری کنند.

وی با اشاره به این روایت از امیرالمومنین(ع) که «أَعْرَفُ اَلنَّاسِ بِالزَّمَانِ مَنْ لَمْ یَتَعَجَّبْ مِنْ أَحْدَاثِه، آگاهترین اشخاص به روزگار کسی است که از حوادث آن تعجب نکند»، بیان کرد: عالم دینی که در عصر خویش زندگی می‌کند، از آنچه در لایه‌های پنهان جامعه می‌گذرد، مطلع است و روحانیت شیعه در طول تاریخ از این ویژگی برخوردار بوده است.

مروی عنوان کرد: علمای بزرگ شیعه در طول تاریخ اگر در قله‌های فقه، تفسیر، رجال، کلام و فلسفه قرار داشته‌اند اما از مسائل مبتلابه و نیازهای توده مردم نیز غافل نبوده‌ و میان مردم حضور داشتند؛ یکی از مصادیق آن مرحوم علامه مجلسی است که علی‌رغم جایگاه علمی رفیع و تالیف کتاب گران‌سنگی همچون «بحارالانوار» از مسائل مردم عادی جامعه نیز غافل نبوده و کتاب «حلیه‌المتقین» را برای اعمال و باید و نبایدهای توده مردم می‌نویسد.

وی شهید علامه مطهری را نیز از مصادیق علمای زمان‌شناس در دوران معاصر معرفی و خاطرنشان کرد: شهید مطهری در قله فقه، فلسفه، تفسیر و علوم اجتماعی قرار داشت اما هیچگاه در حجاب عنوان و جایگاه علمی خود قرار نگرفت و هرگاه تهدیدی را پیش روی اسلام و دین مردم احساس می‌کرد، دلیرانه وارد می‌شد.

تولیت آستان قدس رضوی ادامه داد: هنگامی که شهید مطهری کتاب «داستان راستان» را نوشت، بسیاری به او اعتراض کردند که شما یک فقیه و فیلسوف هستید؛ این کتاب در شان شما نیست. آن را به نام فرد دیگری منتشر کنید اما ایشان نپذیرفت؛ تالیف کتاب‌های علمی برای علما در کنار نگارش کتابی همچون داستان راستان برای توده مردم نشان‌دهنده بینش درست و درک صحیح شهید مطهری است.

مروی تصریح کرد: هنگامی که در مجله مبتذل «زن روز» در دوره طاغوت علیه مقام زن در اسلام مطلبی منتشر می‌شود، شهید مطهری پاسخ می‌دهد و در همان مجله یادداشت می‌نویسد؛ اگرچه به این واسطه بسیار مورد نقد و هجمه قرار می‌گیرد اما این عالم روشن‌ضمیر معتقد بود که باید از موضع دین در همین مجله دفاع کرد که چنین تصمیمی شجاعت بسیاری می‌خواست.

وی گفت: شهید مفتح، شهید مطهری و شهید بهشتی از جمله علمای زمان شناس و اثرگذاری بودند که فهم و درک صحیح از مسائل دوران خود داشتند و این اثرگذاری و شناخت صحیح به واسطه مطالعه و جایگاه علمی، حضور در میان مردم، شجاعت و عدم حبس خود در حجاب شئونات و جایگاه حاصل شد.

براساس گزارش روابط عمومی آستان قدس رضوی، مروی گفت: روحانیت شیعه در طول تاریخ با حضور میان تمام گروه‌های مردم جهت‌گیری صحیح و منطبق بر نیاز زمان از اسلام دفاع کرده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.