امیر سرتیپ خلبان «عزیز نصیرزاده» فرمانده نیروی هوایی ارتش با حضور در برنامه نگاه یک سیما، در خصوص ویژگی‌های رزمایش ذوالفقار ۹۹ اظهار داشت: این رزمایش مشترک انجام شد و رزمایش مشترک سطوح مختلفی دارد.

وی افزود: چنین رزمایشی پیچیدگی‌هایی دارد و هماهنگی بسیار بالایی را می‌طلبد و در بعد فرماندهی و کنترل خیلی باید پیچیده عمل کرد. همه نیروها با ویژگی‌های آموزشی و فرهنگی نیروهای خود را تحت آموزش قرار می‌دهند و در یک منطقه نیروها با هم ارتباط داشته و باید هماهنگ شده و رزمایش مشترک را برگزار کنند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش گفت: یکی از ویژگی‌های این رزمایش، مشارکت همه نیروهای ارتش و قرارگاه پدافند هوایی بود و این رزمایش تقریباً نزدیک به صد درصد به اهداف خود دست پیدا کرد.

امیر نصیرزاده گفت: این رزمایش با این گستردگی و مشارکت این همه نیرو به خوبی فرماندهی شد و حضور فرمانده کل ارتش و فرماندهان نیروها در منطقه از ویژگی‌های مهم این رزمایش بود که باعث شد دستاوردهای مهمی داشته باشد. فکر می‌کنم در این سطح و در این تاکتیک‌ها و تمرین‌های متفاوتی که انجام شد در سال‌های اخیر کمتر با چنین گستردگی برگزار شده بود.

و ی با بیان اینکه در این رزمایش تاکتیک‌های بسیاری را تمرین کردیم، افزود: تعداد زیادی مهمات بهینه‌سازی شده و بومی‌سازی شده به کار گرفته شد که دستاورد خوبی بود. جوان‌های ایرانی در کنار باتجربه‌ها به کار گرفته شدند و انتقال تجربه نیز اتفاق افتاد.

فرمانده نهاجا در خصوص اخطار به هواپیما و پهپادهای خارجی در جریان برگزاری رزمایش گفت: قطعاً آن‌ها اهداف نظامی را دنبال می‌کردند، چون در یک منطقه نظامی بودند. در محیط رزمایش معمولاً فضا، دریا و زمینی که در آن رزمایش برگزار می‌شود، قُرق می‌شود تا کسی وارد منطقه نشود، که در این رزمایش هم این کار انجام شده بود؛ پس زمانی که آن‌ها نزدیک منطقه شدند، به آن‌ها اخطار دادیم. در حین برگزاری رزمایش بحث تأمین امنیت هوایی کشور هم در دستور کار است و حواس‌مان به خط قرمزها هست و امنیت هوایی را دنبال می‌کنیم. اگر عبوری از منطقه شناسایی پدافند هوایی انجام شود، اقدام پدافندی علیه آن انجام می‌شود. هشدار داده می‌شود و اگر توجه نشود، رهگیری شده و اگر مشکل مرتفع نشود، کار به درگیری می‌کشد. حین برگزاری رزمایش، هواپیمای۸ P-و پهپادهای۹ MQ- و۴ RQ- را دیدیم؛ بلافاصله توجه پدافند ما جلب شد و هشدار لازم را دادیم و وقتی به هشدار توجه نکردند، رهگیری انجام شد و وقتی رهگیری انجام شد و آن‌ها متوجه شدند که کار جدی است؛ لذا منطقه را ترک کردند و رزمایش با موفقیت پی گرفته و محیط رزمایش به یک صحنه واقعی نبرد تبدیل شد. بعد از آن ما فعالیتی را در آن فضا مشاهده نکردیم.

امیر نصیرزاده گفت: در دنیای امروزی به هیچ عنوان توسعه اقتصادی، سیاسی و فرهنگی بدون امنیت امکان‌پذیر نیست و این دشمنانی که ما با آن‌ها طرف هستیم، ملاحظه فرمودید که دور یک میز هم با آن‌ها نشستیم، اما بعد چه رفتاری کردند؛ لذا این اقتدار دفاعی و قوی شدن که مقام معظم رهبری در همه ابعاد به‌ویژه در حوزه نظامی آن را سفارش می‌کنند، لازمه هر کشوری است و می‌گویند که اگر طالب صلحی، آماده جنگ باش.

وی افزود: صلح در دو صورت به دست می‌آید؛ یا باید غلام حلقه به گوش یاوه‌گویان باشیم و یا باید اقتدار داشته باشیم. اولی که به هیچ وجه در قاموس یک مسلمان آن هم مسلمان شیعه و پرورش‌یافته مکتب امام حسین علیه السلام نیست. پس ما باید قوی باشیم و باید اقتدار دفاعی داشته باشیم. حتی حضور ما در سواحل مکران به‌منظور اقتدار دفاعی و برای برقرار امنیت است.

فرمانده نهاجا همچنین گفت: بعضی وقت‌ها پیش می‌آید که برخی مسئولین بگویند ما توسعه اقتصادی داریم و توسعه دفاعی لازم نیست. اما توسعه اقتصادی، بدون امنیت امکان‌پذیر نیست. همان‌طور که امیر خانزادی (فرمانده نیروی دریایی ارتش) گفتند، ما از فردای انقلاب همین فشار حداکثری که الان در سطوح مختلف کشور وجود دارد را در بخش دفاعی داشتیم. از فردای انقلاب که مستشاران نظامی، نیروی هوایی و سایر بخش‌های نظامی کشور را ترک کردند و جنگ تحمیلی به ما تحمیل شد، اینجا بود که دانشمندان و متخصصین ما کار را به دست گرفتند. حتی در اظهارات برخی از آن‌ها بود که این وضعیت (خوداتکایی) یکی دو سال بیشتر دوام ندارد، اما ۴۲ سال است که این وضعیت وجود دارد.

اقتدار نداشتیم تا امروز صدها بار به ما حمله می‌کردند

امیر نصیرزاده ادامه داد: این نشان می‌دهد که کشور جوانان بسیار دانشمند و غیرتمند دارد که کار را به دست گرفته‌اند؛ که من در ادامه توضیح می‌دهم که در ساخت هواپیما بیش از ۵۰ شرکت دانش‌بنیان _که الزاماً نظامی نیستند و از بیرون هم هستند_ و جوانان بین ۲۰ تا ۳۰ سال هستند که از دانشگاه‌های داخلی فارغ التحصیل شده و پای کار آمده اند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش تصریح کرد: در حال حاضر قطعات هواپیما را هم همین جوان‌ها و شرکت‌های دانش بنیان می‌سازند. ما نمایشگاه برگزار می‌کنیم و این‌ها می‌آیند می‌بینند، به آن‌ها نمونه می‌دهیم و آن‌ها می‌برند و می‌سازند.

وی افزود: تجهیزات پیچیده‌ای که امیر خانزادی فرمودند ۴۲ سال است که کسی به ما نمی‌دهد و این‌ها را همین شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانان و صنایع داخلی می‌سازند و در کنار این‌ها هم ما تجهیزات بسیار خوبی را در اختیار داریم. ما در نیروی هوایی هفت نوع هواپیمای پیشرفته دنیا اعم از شرقی و غربی در اختیار داریم.

امیر نصیرزاده تاکید کرد: در کنار این‌ها کیفیت نیروی انسانی بسیار مهم است. شور و شوقی که در بین نیروی انسانی هست اگر در پشت هواپیمای اف۱۴، ما سوخوی ما و میگ ما یک خلبان ولایی و یک خلبان پرورش‌یافته در مکتب امام حسین علیه‌السلام بنشیند، آن یک فروند برای ما می‌شود هزار فروند و ما آن را نباید یک فروند لحاظ کنیم. آن هواپیما می‌تواند کار هزار فروند هواپیما را انجام دهد؛ لذا نیروهای ما به این شکل آموزش دیده‌اند و به این شکل پرورش یافته‌اند و به این شکل در حال فعالیت هستند.

فرمانده نیروی هوایی ارتش افزود: اقتدار در نیروهای مسلح این‌گونه به وجود می‌آید و ما اگر اقتدار نداشتیم تا امروز صدها بار به ما حمله می‌کردند. اقتدار دفاعی است که باعث می‌شود امنیت پایدار ایجاد شود و در سایه امنیت پایدار می‌توانیم همه انواع توسعه را داشته باشیم.

وی همچنین اظهار داشت: قبل از اینکه مهمات هوشمند شود، نحوه عملیات به این شکل بود که اگر می‌خواستند یک هدفی را مورد اصابت قرار دهند و منهدم کنند، باید طبق دانش احتمالات محاسبه می‌کردند که چند فروند هواپیما تیک‌آف کند و هرکدام چند بمب ببرند و چون نقطه‌زن نیستند، محاسبه کنند که هر کدام از این‌ها وقتی رها می‌شوند، چند درصد ممکن است به هدف بخورد و هدف چقدر منهدم شود و بر اساس آن تجهیزات هواپیما تأمین شده و هواپیما بلند می‌شد. پس برای زدن یک هدف امکان داشت ۱۰ برابر هواپیما بلند کنند.

 امیر نصیرزاده تصریح کرد: وقتی مهمات هوشمند و نقطه‌زن شود، یک فروند هواپیما یا یک موشک به یک هدف تخصیص داده می‌شود، یعنی تا این حد ما می‌توانیم تجهیزات ذخیره داشته باشیم؛ لذا این چیزی نیست که از آن چشم بپوشیم. ما قطعاً در تمام مهماتمان هم موشک‌ها، هم بمب‌ها و هم مهمات دیگر که داریم به دنبال هوشمندسازی آن‌ها هستیم و انجام هم داده‌ایم. هم در مهمات محمول و هواپیمای با سرنشین و هم مهمات محمول و هواپیمای بدون سرنشین.

فرمانده نهاجا افزود: ما در کنار فعالیت‌های دیگری که اساتید من، فرماندهان محترم نیروها که قبلاً کار را شروع کردند و پیشرفت بسیار خوبی هم داشته اند، ضمن ادامه آن فعالیت‌ها دو راهبرد را در نیروی هوایی فعلی در پیش گرفته ایم؛ یکی به کارگیری پهپاد و توسعه هواپیماهای بدون سرنشین در کنار هواپیماهای با سرنشین است که هم از منابع بیرون تأمین می‌کنیم و هم در منابع داخل ما اولین ساخت پهپاد را داریم که پهپاد «کمان ۱۲» تولید همین مرکز بود که در این رزمایش برای اولین بار به کار گرفته شد. پس یکی از سیاست‌های ما به کارگیری پهپاد است و سیاست دیگر مهمات هوشمند و دوربرد است که این‌ها هم تولید می‌شود و هم به کارگیری می‌شود.

جنگنده کوثر در حال تغییر و بهینه‌سازی است

وی گفت: در رزم هوایی می‌گویند «هر کس زودتر ببیند و دورتر بزند برنده است»؛ «زودتر ببیند» یعنی رادار خوبی داشته باشد و زودتر کشف کند، و «دورتر بزند» یعنی مهمات دوربرد داشته باشد. الان می‌توانیم این را اضافه کنیم که هر کس دقیق‌تر بزند، پس در رزم هوایی هر کس زودتر ببیند، دورتر بزند و دقیق‌تر بزند، برنده است و ما در هر سه این‌ها مدعی هستیم و همه این‌ها عملیاتی شده و ما [در ساخت و توسعه اینها] نقطه ایستا نداریم، یعنی وقتی من می‌گویم به کار گرفته ایم به این معنا نیست که ما قانع بشویم به این شرایط فعلی و مدام باید ارتقا بدهیم و دقت را بالا ببریم و مسافت را زیاد کنیم و تنوع زیادی از این مهمات را به کار بگیریم.

امیر نصیرزاده افزود: کمان ۱۲ را در رزمایش ذوالفقار به کار گرفتیم، اما در سال ۹۸ که ما در ۲۹ فروردین رژه رفتیم یک فروند هواپیمای کوثر آمد و مانوری را در حین رژه به نمایش گذاشت و عرض کردم که ان‌شاالله سال بعد پرواز جمعی کوثر را خواهیم دید و در مصاحبه‌ای که انجام شد، من قول دادم که در رژه ۲۹ فروردین سال ۹۹ ما رژه سه فروندی کوثر را داشته باشیم. به دلیل کرونا، رژه برگزار نشد، اما ما بعد از ۲۰ فروردین طی یک مراسمی که فرمانده کل ارتش و وزیر دفاع حضور داشتند، سه فروند کوثر را تحویل گرفتیم. مانور و نمایش بسیار زیبایی را هم به صورت جمع انجام دادند، بخشی از آن هم از رسانه ملی پخش شد و مد نظر من آن بود. در این رزمایش اخیر هم نیازی نبود و ما برنامه‌ای برای به کارگیری کوثر نداشتیم. کوثر در یک منطقه دیگر در حال انجام کارهای دیگر بود و تست‌هایی را می‌گذراند، اما پهپاد کمان ۱۲ را در این رزمایش مورد استفاده قرار دادیم.

فرمانده نیروی هوایی ارتش با اشاره به اینکه هواپیمای کوثر صد درصد داخلی است، گفت: من از این طریق از جوانان و از اهالی دانشگاه و کسانی که به صنعت کشور علاقه‌مند هستند، دعوت می‌کنم که با روابط عمومی نیروی هوایی ارتش تماس بگیرند و ما وقت می‌گذاریم که بیایند کارخانجات ساخت کوثر را ببینند. در تهران و اصفهان، کوثر در دو بخش به طور کامل ساخته می‌شود. بدنه در تهران ساخته می‌شود و تحویل صنایع دفاع می‌شود و آنجا موتور و بقیه بخش‌ها سوار شده و تحویل نیروی هوایی می‌شود. هر کدام از دوستان علاقه‌مند هستند، بیایند و از نزدیک واقعیت‌های موجود در کشور را که بخشی از رسانه‌های معاند به آن می‌پردازند و سعی دارند آن را انکار کنند از نزدیک ببینند و به این دستاورد کشورمان افتخار کنند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.