نارضایتی زلنسکی از تصمیم غرب درباره نفت روسیه

ولودیمیر زلنسکی رئیس جمهوری اوکراین با ابراز نارضایتی از تصمیم غربی‌ها درباره سطح سقف قیمتی بر نفت روسیه گفت که این اقدام جدی نیست و تاثیر چندانی بر مسکو ندارد.

به گزارش رویترز، زلنسکی شنبه شب در پیامی ویدیویی گفت: ما اعمال چنین محدودیتی بر نفت روسیه را یک تصمیم جدی نمی‌دانیم زیرا با بودجه این دولت تروریست کاملا سازگاری دارد.

هشدار اردوغان به آمریکا/ ترکیه دیگر ترکیه قدیمی نیست!

وی افزود: در هر حال، باید ابزارهای قوی‌تری علیه روسیه استفاده شود. حیف شد که این بار چنین اتفاقی رخ نداد.

پیش از این، آندری یرماک رئیس دفتر زلنسکی گفته بود که سقف قیمت نفت روسیه باید ۳۰ دلار باشد تا «اقتصاد دشمن سریع‌تر خراب شود.»

کشورهای عضو اتحادیه اروپا، گروه ۷ و استرالیا جمعه با تعیین سقف قیمت خرید نفت از روسیه موافقت کردند. این سقف ۶۰ دلار برای هر بشکه تعیین شده است.

روسیه هشدار داد که تعیین سقف قیمت، نفت را از ۱۰۰ دلار فراتر می‌برد.

«کریل ملنیکوف» رئیس مرکز توسعه انرژی روسیه گفت: احتمالا در ماه‌های دسامبر و ژانویه (آذر و دی) صادرات نفت روسیه ۱ تا ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش می‌یابد.

وی افزود: بهای جهانی نفت احتمالا به دلیل اعمال تعیین سقف ۶۰ دلاری از سوی اتحادیه اروپا از ۱۰۰ دلار فراتر می‌رود.

پیش از این، روسیه اعلام کرده بود که نفت خود را به کشورهایی که سقف قیمتی را اجرا می‌کنند، عرضه نمی‌کند و این محدودیت قیمت را غیرقابل قبول می‌داند و تنها در شرایط بازار آزاد به فعالیت ادامه می‌دهد.

جان کربی سخنگوی امنیت ملی کاخ سفید به خبرنگاران گفت که ۶۰ دلار، قیمت مناسب است و انتظار می‌رود که تاثیر مطلوبی در محدود کردن توانایی ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه برای استفاده از سود نفت در تامین مالی ماشین جنگی خود داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.