عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با شرکت‌‌های روسی

به گزارش پایگاه اطلاع‌‌رسانی دولت، محمد مخبر در بدو ورود به شهر مسکو جهت شرکت در دومین همایش اقتصادی خزر، با مدیران ۱۵ شرکت بلندپایه روسی در حوزه‌های مختلف انرژی، کشتیرانی، محصولات کشاورزی و...که دستیار ویژه رئیس‌‌جمهوری روسیه نیز حضور داشت، نشستی برگزار و ضمن شنیدن گزارش فعالیت‌‌ها و مراودات آنها با بخش‌های خصوصی و دولتی در ایران، موانع رفع چالش‌‌های پیش‌‌روی و گسترش سطح تعاملات را بررسی کرد.

در این نشست که وزیران نفت، اقتصاد، جهاد کشاورزی، قائم مقام بانک مرکزی و معاونان وزرای خارجه، صمت و راه و شهرسازی نیز حضور داشتند، معاون اول رئیس‌‌جمهوری، عزم جدی دولت سیزدهم برای توسعه روابط با شرکت‌‌ها و فعالان اقتصادی روسی را مورد تاکید قرار داد و گفت: فارغ از مساله تحریم‌ها، مصلحت اقتصادی دو کشور حکم می‌کند که روابط اقتصادی‌شان به بالاترین سطح گسترش یابد.

مخبر با اشاره به موقعیت جغرافیایی ممتاز ایران خطاب به مدیران شرکت‌‌های عالی‌رتبه روسی افزود: موقعیت جغرافیایی ایران به شکلی است که جدای از مرزهای خود، می‌تواند شرکای تجاری را به کشورهای مختلف دیگر نیز متصل سازد و یک شاهراه اقتصادی بین منطقه‌‌ای بسازد.

وی برخی مسائل اداری و سازوکارهای حقوقی را مانعی برای سرعت‌بخشی به کارها در هر دو کشور خواند و تاکید کرد: برای توسعه روابط باید فراتر از اقدام‌های روزمره عمل کرد و این امر مهم بدون کار شبانه‌‌روزی و برنامه عملیاتی دقیق محقق نمی‌شود. معاون اول رئیس‌‌جمهوری برنامه‌‌ریزی برای تولیدات مشترک را یکی از زمینه‌های مهم برای توسعه روابط اقتصادی برشمرد و از مدیران شرکت‌‌های عالی‌رتبه روسی خواست تا با سفر به ایران و بررسی شرایط از نزدیک، توافق‌‌های فعلی را هرچه زودتر عملیاتی کنند. در ابتدای این نشست، کاظم جلالی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در روسیه توضیحاتی درباره وضع مبادلات تجاری دو کشور ارائه و سپس مدیران ۱۵ شرکت عالی‌رتبه روسیه فعالیت‌‌های خود را در زمینه توسعه نفت و گاز، فروش محصولات کشاورزی، تامین قطار، ترانزیت، توسعه بنادر و کشتیرانی در خزر و گسترش خدمات فنی مهندسی و...تشریح کرده و پیشنهادهایی برای رفع موانع پیش روی ارائه دادند. در پایان این نشست مقرر شد در محورهای مورد بحث و با توجه به پیشنهادهای ارائه‌شده، نشست‌‌هایی جداگانه بین هیات ایرانی با مسوولان متناظر در کشور روسیه هماهنگ شود تا کارشناسان دو طرف هرچه سریع‌‌تر برای رفع موانع و نهایی‌سازی پیشنهادها به جمع‌‌بندی عملیاتی و اجرایی برسند.