خاصیت های یک گیاه معروف برای کنترل شیوع سرطان

یک کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی گفت: برخی تحقیقات خاص نشان می‌دهند که برگ‌های گل بنفشه در پیشگیری و درمان مرحله اولیه سرطان مفید هستند.

زهرا توکلی، اظهار کرد: مدت‌ها پیش مردم گل‌های بنفش را نماد وفاداری، فروتنی و سادگی می‌دانستند و اما امروزه مردم دوست دارند که از این گل به‌عنوان تزیین باغچه‌ها یا میزهای خانه شان استفاده کنند.

وی ادامه داد: بنفشه گیاهی علفی و بوته‌ای است، برگ‌های قلبی شکل با دمبرگ دراز دارد که اکثرا روی زمین پخش می‌شوند و هیچ ساقه‌ای ندارد.

توکلی با اشاره به این‌که مردم با استفاده از برگ‌های آن دمنوش تهیه می‌کنند که مزایای بسیار زیادی برای سلامتی دارد، عنوان کرد: با این حال می‌توان آن‌ها را به‌عنوان داروی موضعی نیز مورد استفاده قرار داد.

این کارشناس‌ارشد گیاهان دارویی بیان کرد: برای درمان فشارهای عصبی، هیستریک، خستگی فیزیکی و ذهنی، علائم یائسگی و افسردگی نیز استفاده می‌شود.

وی ادامه داد: برگ‌های بنفشه که اغلب به صورت دمنوش دریافت می‌شود، به طور عمده سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی مانند گلیکوزیدهای و فنلی، فلاوونوئیدها، ساپونین، زتین، آلکالوئیدها، موکیلاژ، تانین‌ها، ویتامین C و ویتامین A است.

توکلی با اشاره به این‌که برای کسب مزایای این گیاه باید آن‌ها را به طور منظم مصرف کرد، تصریح کرد: ازجمله این مزایا می‌توان به کاهش فشار خون با دم نوش بنفشه اشاره کرد، برگ‌های این گیاه به دلیل وجود آلکالوئیدها و فلاوونوئیدها باعث کاهش فشار خون می‌شوند، زیرا خاصیت آرام بخش بر روی رگ‌های خونی دارند.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی افزود: برگ‌های این گیاهان برای قلب مفید است زیرا باعث حفظ فشار خون طبیعی می‌شود که برای سلامتی قلب لازم است.

وی با اشاره به این‌که جوشانده برگ‌های بنفشه یا چای داغ آن می‌تواند یک دفع کننده قوی باشد، ادامه داد: زیرا حاوی میزان مفیدی از موکیلاژ و ساپونین است که برای مشکلات ریوی مفید هستند و معمولاً برای درمان برونشیت نیز توصیه می‌شود.

توکلی با اشاره به خاصیت ضد درد دمنوش بنفشه، عنوان کرد: اسیدهای سالیسیلیک موجود در گل‌های بنفشه کشنده عالی برای دردهای التهابی و غیره هستند، عملکرد مشابه آسپرین دارد که سر درد، آرتریت و دردهای دیگر به علت التهاب را کاهش می‌دهد.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی ادامه داد: موکیلاژ یا فیبر محلول در برگ‌های بنفشه به کاهش سطح کلسترول بد کمک می‌کند، علاوه‌براین، برای بهبود سلامت فلور روده بسیار مؤثر است.

وی با اشاره به این‌که ثابت شده است که می‌توان از دمنوش برگ‌های بنفشه برای تصفیه خون استفاده کرد، افزود: به این معنی که، برای افزایش متابولیسم و سوخت و ساز بدن مفید هستند و به دفع سریع ضایعات و سموم از بدن کمک می‌کنند، همچنین به غدد لنفاوی که مسئولیت حذف سایر مواد ناخواسته از خون را دارد، نیز کمک می‌کند.

توکلی با اشاره به این‌که برگ‌های این گیاهان برای پوست نیز مفید هستند، بیان کرد: بهترین درمان برای برخی از مشکلات پوستی نسبتاً دائمی مانند اگزما، پسوریازیس و آکنه است.

این کارشناس ارشد گیاهان دارویی، عنوان کرد: برگ‌های این گیاه، یک املاح ضد التهابی قوی است که می‌تواند انواع التهاب مانند عفونت سینوسی، برونشیت و گلو درد را کاهش دهد.

وی عنوان کرد: برخی تحقیقات خاص نشان می‌دهند که برگ‌های گل بنفشه در پیشگیری و درمان مرحله اولیه سرطان مفید هستند، با توجه به سطح بالای آنتی اکسیدانی که دارد، می‌تواند با رادیکال‌های آزاد که عامل اصلی رشد سرطان هستند مبارزه کند.

توکلی بیان کرد: همچنین از این گیاه برای درمان بیماری‌هایی مانند آسم، برونشیت، سرماخوردگی، باروری، سرفه کردن، افسردگی، علائم گوارش، بی خوابی، مشکلات ریه و ادراری می‌توان استفاده کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.