میزبانی بایدن از مکرون برای اولین بار

جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا و امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه امروز پنجشنبه بیش از ۲۰۰ سال روابط دو کشور  را جشن خواهند گرفت، اما در پس‌زمینه  این جشن، اختلاف نظر بر سر کمک های جدید دولتی آمریکا (یارانه) برای محصولات ساخت این کشور، نارضایتی اروپا را به دنبال داشته است.

این نخستین باری است که بایدن از زمان آغاز به کار خود در سال ۲۰۲۱، میزبان همتای فرانسوی خود است.

مکرون و همسرش روز سه شنبه در دومین دیدار از آمریکا به عنوان رئیس جمهور فرانسه (از سال ۲۰۱۷ تاکنون)، وارد این کشور شد.

بایدن ۸۰ ساله و مکرون ۴۴ ساله در برنامه های بین المللی بارها با یکدیگر دیدار کرده اند اما این نخستین بار است که آنها قرار است به مدت طولانی با یکدیگر گفتگو کنند.

این دو رهبر چهارشنبه شب در یک رستوران ایتالیایی به نام "فیولا ماره" در منطقه تاریخی جورج تاون در یک حرکت نمادین خوشامد گویی با یکدیگر شام خوردند.

بر اساس گزارش ها، انتظار می رود مکرون در دیدار با بایدن نگرانی های فرانسه و اروپا را در مورد کمک های دولتی آمریکا به ارزش ۴۰ میلیارد دلار را مطرح کند.

دولت بایدن برای محصولات ساخت آمریکا، یارانه های هنگفتی را در نظر گرفته که یکی از اهداف آن رسیدگی به بحران آب و هوا است.

رهبران اروپایی معتقدند لایحه یارانه که توسط بایدن در ماه اوت امضا شده، برای شرکت های غیر آمریکایی ناعادلانه است و ضربه جدی به اقتصاد آنها وارد می کند زیرا اروپا را با پیامدهای حمله روسیه به اوکراین در فوریه مواجه می کند.

یکی از مقامات آگاه آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به خبرنگاران گفت که مکرون در نشست چهارشنبه با قانونگذاران آمریکایی در کنگره گفته است که این اقدام علیه شرکت های اروپایی "فوق العاده تهاجمی" است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.