برای تصویب این لایحه یک ماراتن سخنرانی شدید در مجلس نمایندگان صورت گرفت که سخنرانی‌ها به مدت ۸ ساعت طول کشید. از جمهوری‌خواهان کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان صحبت کرد و رای‌گیری که قرار بود روز پنج‌شنبه صورت بگیرد، عملا در روز جمعه صورت گرفت. این سخنرانی برای آن بود که اتحاد بین دموکرات‌ها را نشانه برود؛ اما در نهایت اکثر دموکرات‌ها به آن رای مثبت دادند. قانون‌گذاران خواب‌آلود دوباره در ساعت ۸ صبح، سه ساعت پس از اینکه مک‌کارتی بالاخره سخنرانی را رها کرد، گرد هم آمدند تا سری نهایی رای‌گیری برای ارسال یکی از مهم‌ترین قوانین در نیم‌قرن اخیر به سنا را آغاز کنند. این لایحه که «بازسازی بهتر» نام دارد، حاوی بهبود خدمات درمانی، کاهش هزینه پیچیدن نسخه پزشکی و پیشنهاد گسترش مهدکودک و یارانه برای مراقبت از کودکان است. همچنین این پیشنهاد شامل صرف صدها میلیون دلار برای مبارزه با تغییرات اقلیمی و اجازه به دولت برای صدور مجوز کار و ممانعت از اخراج برای چند میلیون مهاجر غیرقانونی است. آرای موافق و مخالف در روز جمعه کمابیش در راستای خطوط حزبی تقسیم شده و با ۲۲۰رای موافق و ۲۱۳ رای مخالف به تصویب رسید. تنها یک نماینده دموکرات به نام جرد گلدن از ایالت مین به آن رای منفی داد.

به محض اینکه نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان نتایج را اعلام کرد، موجی از تشویق و ابراز احساسات نمایندگان حزب دموکرات تالار مجلس را فرا گرفت. قبل از رای‌گیری روز جمعه هم نانسی پلوسی از حزب دموکرات به نمایندگان گفت که این لایحه تاریخی، تحول‌آفرین و بزرگ‌تر از هرچیزی است که تاکنون به آن دست زده‌ایم. قرار بود که این رای‌گیری اواخر روز پنج‌شنبه انجام شود؛ اما سخنرانی طولانی مک کارتی آن را تا روز جمعه به تعویق انداخت. سخنرانی رئیس فراکسیون جمهوری‌خواه هشت‌ساعت و ۳۲دقیقه به طول انجامید که طولانی‌ترین سخنرانی در تاریخ مجلس نمایندگان به‌حساب می‌آید. رکورد قبلی متعلق به خود نانسی پلوسی بود که در سال ۲۰۱۸ هشت ساعت و هفت دقیقه صحبت کرد.

سخنرانی ماراتن مک‌کارتی که با هدف به تعویق انداختن رای‌گیری ایراد شد، موضوعات متنوعی از تزریق سوم واکسن کووید-۱۹ و روابط چین تا عبور جورج واشنگتن از رودخانه دله‌وِر و نحوه کاشت هویج را شامل می‌شد. این لایحه اکنون به سنا می‌رود و در آنجا با موانع جدی مواجه است و برای تصویب به رای مثبت تمام ۵۰ سناتور دموکرات از یکصد سناتور عضو سنا نیاز دارد. روز پنج‌شنبه، دفتر بودجه کنگره اعلام کرد که اجرای این لایحه باعث می‌شود کسری بودجه آمریکا بین سال‌های ۲۰۲۲ تا ۲۰۳۱ به میزان ۳۶۷میلیارد دلار افزایش یابد. دو سناتور دموکرات به اسامی جو مانچین، از ایالت ویرجینیای غربی، و کرستن سینما، از آریزونا گفته‌اند که به دادن رای مثبت متعهد نمی‌شوند. ممکن است در سنا بخش‌هایی از این قانون - مانند چهار هفته مرخصی با حقوق – به‌طور کامل حذف شود و برای جلب حمایت دموکرات‌هایی که نگران عواقب مالی آن هستند، بخش‌های دیگر تغییر یابد. درصورت تغییرات در این لایحه، باید سنا آن را به مجلس نمایندگان بازگرداند. بایدن در اوایل این ماه گفت که برای تصویب این لایحه «مبارزه سختی» در پیش دارد؛ اما در نهایت این لایحه روز جمعه در مجلس نمایندگان تصویب شد. در این راستا بخش بزرگی از برنامه سال اول جو بایدن گام مهمی را به سوی تبدیل شدن به قانون برداشته است.