ادامه خاموشی‌ها در «کی‌یف» و 7 شهر دیگر اوکراین

اپراتور دولتی برق اوکراین اعلام کرده که در پی حملات روسیه به زیرساخت‌های انرژی، خاموشی در پایتخت و هفت شهر دیگر اوکراین ادامه خواهد داشت.

نیروهای روسیه به حملات موشکی و پهپادها به زیرساخت‌های اوکراین از جمله تاسیسات تولید برق این کشور ادامه می‌دهند واین موجب قطعی گسترده برق در این کشور شده است.

وبگاه شبکه خبری «الجزیره» روز شنبه در این باره نوشت، اپراتور دولتی برق اوکراین اعلام کرده که در پی حملات ویرانگر روسیه به زیرساخت‌های انرژی، خاموشی در  شهر «کی‌یف» پایتخت اوکراین و هفت شهر دیگر این کشور ادامه خواهد داشت.

این اقدام در حالی صورت می‌گیرد که نیروهای روس همچنان به بمباران زیر ساخت‌های شهرها و روستاهای اوکراین با موشک‌ها و پهپادها به نیروگاه‌ها و منابع آب آسیب وارد می‌کنند و این جنگ به مرز ۹ ماه خود نزدیک می‌شود.

این گزارش حاکیست، گلوله باران مناطق اوکراین از سوی روسیه تا ساعات اولیه روز شنبه ادامه داشت.«والنتین رزنیچنکو» فرماندار منطقه «دنیپروپتروفسک» گفت: «حدود ۴۰ گلوله در طول شب به سمت شهر "نیکوپل" شلیک شد. نیروهای روسیه شهر و مناطق اطراف آن را با توپخانه سنگین هدف قرار دادند. دو آتش سوزی رخ داد و تاسیسات انرژی و همچنین یک خط لوله گاز آسیب دیدند.»

در ادامه بحران انرژی اوکراین در پی عملیات نظامی ویژه روسیه در منطقه دونباس، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور این کشور از افزایش قطعی برق به ۴.۵ میلیون اوکراینی خبر داد.

زلنسکی -که با سودای پیوستن به ناتو، حدود ۲۰ درصد از خاک اوکراین را از دست داده و اکنون با مشکل بی‌برقی گسترده مواجه است گفته که  به دلیل حملات روسیه ۴.۵ میلیون اوکراینی به انرژی برق دسترسی ندارند.

وی در  پیام ویدئویی با بیان اینکه رقم مذکور بیش از ۱۰ درصد جمعیت اوکراین تا قبل از آغاز جنگ است، توضیح داد که کی‌یف و ۱۰ استان دیگر با مشکل کمبود شدید برق دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

رئیس جمهور اوکراین  که با وجود متحمل‌شدن خسارات سنگین در جنگی که خود آتش آن را شعله‌ور کرد، هنوز تمایلی به مذاکره با روسیه ندارد، از مقامات محلی خواست ضمن خاموش کردن تابلوها و چراغ‌های فروشگاه‌ها، در مصرف انرژی صرفه‌جویی کنند.

حملات به زیرساخت‌های انرژی اوکراین توسط نیروهای مسلح روسیه از دهم اکتبر، یعنی دو روز پس از حمله تروریستی به پل شبه‌جزیره کریمه - که به گفته مقامات روسی، سرویس‌های ویژه اوکراین عامل آن بودند - آغاز گردید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.