خرسون، منطقه‌ای با جمعیت تخمینی یک‌میلیون نفر (آمار قبل از جنگ)، پس از آغاز یورش نیروهای روس در ۲۴ فوریه، خیلی زود و به راحتی توسط نیروهای روس تصرف شد. مقامات منصوب روسیه مجددا از ساکنان منطقه درخواست کردند که آرامش خود را حفظ کنند. زلنسکی در نشستی با سران کشورهای اروپایی در پراگ از دولت‌‌‌های غربی خواست تا «برای مجازات متجاوز» تسلیحات بیشتری به ارتش این کشور ارائه کنند. او گفت که اوکراین باید از حملات مسکو جلوگیری کند «تا تانک‌‌‌های روسی به سمت ورشو یا دوباره در پراگ پیشروی نکنند.» اتحادیه اروپا آخرین دور تحریم‌های خود را علیه روسیه اعمال کرد و ممنوعیت‌های تجاری و ممنوعیت بر افراد را به دلیل الحاق رسمی چهار منطقه اوکراین به مسکو در روز جمعه گسترش داد.

روز پنج‌شنبه، هفت موشک روسی به یک ساختمان آپارتمانی در مرکز شهر زاپوریژیا، ۴۰ کیلومتری (۲۵ مایل) نبردهای توپخانه‌ای در جبهه جنوبی اصابت کرد. فرماندار «اولکساندر استاروخ» در منطقه زاپوریژیا گفت که دو زن در میان کشته شدگان هستند و ۱۲ زخمی از جمله یک کودک سه ساله هم وجود دارد. او گفت که هنوز پنج نفر زیر آوار هستند. تصاویر پس از حمله موشکی روز پنج‌شنبه، حفره‌‌‌ای پر از آوار را نشان می‌دهد که در آن یک بلوک آپارتمانی پنج طبقه قرار داشت. هیچ اظهارنظر فوری از سوی روسیه، که تهاجمش به اوکراین از زمان شروع یک ضد حمله اوکراین در ماه سپتامبر آغاز شده، منتشر نشده است.

هزاران سرباز روسی پس از فروپاشی خط مقدم، ابتدا در شمال شرق و از ابتدای هفته جاری نیز در جنوب عقب‌نشینی کرده‌اند. انتقاد عمومی از مقامات ارشد نظامی روسیه که زمانی تابو بود، در حال افزایش است. هم‌زمان، ارتش اوکراین اعلام کرد که در حال بازپس‌گیری اراضی در مناطق شرقی لوهانسک و دونتسک است که از سال ۲۰۱۴ تا حدی تحت کنترل نیروهای نیابتی کرملین بوده است. نیروهای اوکراینی در کرانه غربی رود دنیپر، که از خرسون می‌‌‌گذرد، دستاوردهایی به دست آوردند، اما ارتش روسیه در یک جلسه توجیهی گفت که سربازان «تلاش‌‌‌های مکرر برای شکستن خطوط دفاعی مان» را رد کردند. پیشروی بیشتر اوکراین در خرسون فشار بیشتری را بر پروژه الحاق کرملین وارد کرد. روسیه هفته گذشته بیانیه‌ای صادر کرده بود که ساکنان این منطقه را «برای همیشه» روسی می‌نامید.

پوتین قول داده است که از خاک روسیه - از جمله تمام مناطق اشغال شده- با هر وسیله‌ای که در اختیار ارتشش است، از جمله سلاح‌های هسته ای، دفاع کند. این چهار منطقه (دونتسک، لوهانسک، خرسون و مناطق زاپوریژیا) یک کریدور زمینی بین روسیه و شبه جزیره کریمه ایجاد می‌کنند. این شبه جزیره هم در سال ۲۰۱۴ از سوی مسکو ضمیمه خاک روسیه شد. محمد وال، خبرنگار الجزیره، گفت که روسیه «مصمم» است که ارتش اوکراین را عقب براند تا بتواند مدعی کنترل کامل بر چهار منطقه نیمه اشغالی شود. وال گفت: «پوتین قول داده است - به تعبیر روسیه - این چهار منطقه را «آزادسازی» کند. جالب است که روسیه هنگام امضای اسناد الحاق در مورد مرزهای خاصی صحبت نکرد و گفت که برای خرسون و زاپوریژیا، هنوز حتی مشخص نشده است که سرنوشت آن سرزمین‌‌‌ها به کجا ختم می‌‌‌شوند، بنابراین وضعیت در آنجا مشکل است.» دیمیترو کولبا، وزیر امور خارجه اوکراین، نیروهای روسیه را به «حمله عمدی به غیرنظامیان برای ایجاد ترس» متهم کرد.