بنابر گزارش‌ها، روسیه غیر از تخلیه غیرنظامیان در بخش‌های اشغال‌شده خرسون اعلام کرده که در نظر دارد تا گماشتگان محلی خود را نیز به عمق روسیه منتقل کند. مقامات اوکراین و نیز کشورهای غربی از «انتقال اجباری» ساکنان خرسون به روسیه ابراز نگرانی کردند؛ اما مقامات روسیه مدعی شدند که غیرنظامیان با این جابه‌‌جایی موافق هستند و آن را با «طیب خاطر» عملی می‌‌کنند. یکی از مقامات وابسته به روسیه گفت که تا روز شنبه ۲۰هزار تن از رودخانه عبور کرده و به مناطق داخلی روسیه رفته‌‌اند.

اوکراین با تاکید بر اینکه روسیه غیرنظامیان را به «سپر انسانی» تبدیل کرده و آنها را به گروگان خود درآورده، از مردم در خرسون خواست که در برابر این درخواست روسیه مقاومت کنند. خرسون یکی از نخستین شهرهایی بود که روسیه در آغاز یورش نظامی خود به اوکراین در ۹ماه پیش بر آن مسلط شد و با گسترش جنگ، استان خرسون را نیز به تسلط خود درآورد. روسیه ماه گذشته خرسون را به‌عنوان یکی از چهار استانی که «مردم آن در همه‌‌پرسی برای الحاق به روسیه ابراز تمایل کرده‌‌اند»، به خاک فدراسیون روسیه منضم کرد. اوکراین و جامعه جهانی «همه‌‌پرسی» روسیه را جعلی دانسته و اکثریت اعضای مجمع عمومی سازمان ملل متحد نیز هفته گذشته در قطعنامه‌‌ای انضمام چهار استان را به روسیه نکوهش و محکوم کردند.

دستور روسیه از طریق افراد وابسته به خود در خرسون برای بردن ده‌ها هزار تن از ساکنان این استان به داخل روسیه در شرایطی صادر شده که حملات شدید روسیه در روزهای اخیر به قطع گسترده برق در سراسر اوکراین منجر شده است. مقامات اوکراین شلیک دست‌‌کم ۳۶فروند موشک در آغاز این هفته به اوکراین را که از جمله شامل زیرساخت‌‌های برق و انرژی در چند استان غربی کشور نیز شد، «شرورانه» نامیده و گفتند که ۱۸فروند از موشک‌‌ها را با فعال کردن سامانه‌های پدافند هوایی رهگیری و منحرف کردند؛ اما بقیه موشک‌‌ها خسارات سنگینی به زیرساخت‌‌ها وارد کرد. ولادمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهوری اوکراین، روز شنبه ۳۰مهر در کانال تلگرامی خود نوشت که «متجاوز به وحشت‌آفرینی در کشور ما ادامه می‌‌دهد.» او افزود که «جهان می‌‌تواند و باید جلوی این ترور را بگیرد.»

درحالی‌که اوکراین از عزم خود برای ادامه پیشروی با هدف بازپس‌‌گیری خرسون و سایر مناطق اشغال‌شده تاکید دارد، مقامات در کی‌‌یف از مردم در سراسر اوکراین خواستند تا در مصرف برق بیشترین صرفه‌‌جویی را نشان دهند. در این میان، وزیران دفاع و خارجه آلمان در نامه به وزیر دارایی کشورشان خواهان افزایش چشمگیر کمک مالی به نیروهای نظامی اوکراین شدند. دو وزیر آلمانی در این نامه که به رویت خبرگزاری آلمانی رسیده، از وزیر دارایی خواستند که کمک درنظر گرفته‌شده برای اوکراین را در لایحه بودجه سال۲۰۲۳ آلمان از حدود ۷۰۰میلیون دلار به ۲میلیارد و ۱۷۰میلیون دلار افزایش دهد. کمک نسبتا محدود آلمان به اوکراین در مقایسه با میلیاردها دلار کمک‌‌های نظامی و مالی آمریکا، غیر از انتقاد از سوی اوکراین در داخل خود آلمان نیز با ابراز رشته‌‌انتقاداتی علیه اولاف شولتز، صدراعظم روبه‌رو شده بود. برلین پیش‌تر گفته بود که اقداماتی از این دست را باید با کشورهای متحد «هماهنگ» کند.

تلاش اوکراین برای وصل برق

در پی حملات موشکی و پهپادی روسیه به زیرساخت‌‌های انرژی در اوکراین، این کشور همچنان برای وصل کردن برق هزاران خانوار تلاش می‌‌کند. شهردار شهر«لوتسک»، در شمال غرب اوکراین که مورد حمله قرار گرفته، گفت تاسیسات انرژی ویران شده و احیای آن ناممکن شده است. اوکراین می‌‌گوید بر اثر این حملات، برق نزدیک به ۵/ ۱میلیون خانوار قطع شده؛ گرچه برق شماری از آنها وصل شده است. با نزدیک شدن زمستان، روسیه حمله به زیرساخت‌‌های انرژی در اوکراین را تشدید کرده است. ولادیمیر زلنسکی، رئیس‌‌جمهور اوکراین گفته که روسیه دست به «حملات وسیع تازه‌‌ای» به نیروگاه‌های انرژی زده است.

زلنسکی گفت بیشتر موشک‌‌ها و پهپادهای روسی سرنگون شده‌‌اند و این حملات مانع پیشروی نیروهای اوکراین نمی‌‌شود.او در همین رابطه گفت: «البته ما برای سرنگونی صد در صد موشک‌‌ها و پهپادهای روسی هنوز توانایی فنی را نداریم. با کمک متحدان خود، به‌‌تدریج به این نقطه خواهیم رسید. من اطمینان دارم.» در موجی از حملات هوایی روسیه که از روز دوشنبه هفته پیش آغاز شد، تقریبا یک‌سوم نیروگاه‌های اوکراین و تاسیسات تولید انرژی این کشور تخریب شده است. آخرین حملات شامل ناحیه چرکاسکی، جنوب شرق کی‌‌یف، پایتخت اواکراین و شهر خملنیتسکی، غرب است. در همین رابطه، حملات هوایی و قطعی برق، از اودسا در جنوب تا ریونه و لاتسک در شمال غرب گزارش شده است.

پیش‌تر شرکت ملی برق (Ukrenergo) گفته بود که این حملات احتمالا خسارت بیشتری نسبت به بمباران شدید در اوایل ماه جاری داشته باشد. زلنسکی گفت روز شنبه ۳۶موشک پرتاب شد که اکثر آنها سرنگون شدند. او بعدتر در سخنرانی شامگاه خود گفت که مقامات توانستند برق را در چند منطقه کشور بازگرداندند. سرهی کیرال، معاون شهردار لویو، غرب دیروز به بی‌‌بی‌‌سی گفت که راهبرد روسیه آسیب زدن به زیرساخت‌‌های مهم پیش از زمستان و کشاندن جنگ به مناطقی فراتر از خط مقدم جنگ است. او در همین رابطه اضافه کرد: «هرچه نیروهای اوکراینی در جبهه موفقیت‌‌های بیشتری کسب کنند، برای مردم وضع بدتر خواهد شد؛ زیرا روسیه تمام تلاش خود را برای هدف قراردادن غیرنظامیان و زیرساخت‌‌های مهم به خرج می‌‌دهد.»