آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ را یادتان باشد

تا چند روز دیگر، شاهد آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ خواهیم بود. برای آگاهی از جزئیات کسوف سه‌شنبه ۳ آبان ۱۴۰۱، با گجت نیوز همراه شوید.

آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ در تاریخ ۲۵ اکتبر، مصادف با سوم آبان به وقوع خواهد پیوست. ساکنان بخش‌هایی از آسیا، آفریقا و اروپا، شانس تماشای این پدیده نجومی را خواهند داشت؛ هر چند که بهترین منطقه، قزاقستان و نیمه غربی روسیه است. در ایران نیز تا حدی قابل مشاهده خواهد بود و ساکنان نیمه شمالی کشور، موقعیت بهتری برای رصد این کسوف دارند؛ البته اگر شرایط جوی یاری کند.

آخرین خورشید گرفتگی سال 2022

خورشید گرفتگی هنگامی رخ می‌دهد که ماه با قرار گرفتن بین زمین و خورشید، سایه خود را روی ما بیاندازد. این‌بار البته با یک کسوف جزئی روبه‌رو هستیم؛ یعنی ماه فقط بخشی از خورشید را تیره و تاریک می‌سازد.

این خورشید گرفتگی جزئی از ساعت ۱۳ و ۴۱ دقیقه سوم آبان آغاز خواهد شد و در ساعت ۱۴ و ۵۸ دقیقه به اوج خود می‌رسد. پایان آن هم ساعت ۱۶ و ۹ دقیقه خواهد بود. در صورتی که فرصت و قصد تماشا دارید، برای محافظت از چشمان خود حتما از عینک ویژه یا تجهیزات استاندارد دیگر، استفاده کنید.

خبر خوب اینکه اگر به هر دلیلی نمی‌توانید آخرین خورشید گرفتگی سال ۲۰۲۲ را به طور حضوری تماشا کنید، «پروژه تلسکوپ مجازی» آن را پخش زنده می‌کند. این لایو استریم از ساعت ۱۲:۳۰ روز سه‌شنبه، در وبسایت virtualtelescope آغاز خواهد شد.

در پاییز امسال، یک ماه گرفتگی هم پیش‌رو داریم؛ اما برای رویت خورشید گرفتگی بعدی، باید تا بهار سال آینده منتظر بمانیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.