موادغذایی ارزان شد؟

بر اساس گزارش جدیدی که در روز دوم سپتامبر توسط سازمان خواربار و کشاورزی سازمان ملل متحد (فائو) منتشر شد، شاخص قیمتی مواد غذایی فائو در ماه اوت برای پنجمین ماه متوالی کاهش داشت؛ بهای اغلب محصولات اثرگذار در این شاخص قیمتی ظرف ماه اوت افت داشت و در نهایت باعث شد تا شاخص قیمت مواد غذایی فائو در ماه اوت به ۱۳۸ واحد برسد که این رقم نسبت به میزان آن در ماه ژوئیه ۱.۹ درصد کمتر بود. البته شاخص قیمتی مواد غذایی فائو برای ماه اوت نسبت به اوت سال ۲۰۲۱ حدود ۷.۹ درصد بالاتر بود.

عقب‌نشینی ۱.۴ درصدی شاخص غلات فائو با حمایت گندم

فائو در گزارش خود از افت ۱.۴ درصدی شاخص قیمت غلات فائو در ماه اوت نسبت به ماه قبل (ژوئیه) خبر داد. ظرف یک ماه اخیر بهای گندم در بازارهای بین‌المللی افتی ۵.۱ درصدی داشت و این عقب‌نشینی نرخ تاثیر بسزایی در افت ارزش شاخص قیمتی غلات داشت. توافق روسیه و اوکراین برای از سرگیری صادرات غلات اوکراین و بهبود چشم‌انداز تولید غلات در آمریکای شمالی از مهم‌ترین دلایل افت نرخ گندم در بازارهای جهانی ظرف یک ماه اخیر بود.

درحالی که گندم ظرف یک ماه اخیر در بازارهای جهانی ارزان شد، برنج در بازه‌ای محدود نوسان نرخ داشت و تغییر قیمت محسوسی برای آن به ثبت نرسید. اما فائو در این زمان برای غلات دانه درشت همانند ذرت، رشد ۰.۲ درصدی را برای ماه اوت ثبت کرد. گرمای بی‌سابقه و خشکسالی در اتحادیه اروپا و آمریکای شمالی باعث شده تا از میزان برداشت ذرت کاسته شده و بر بهای این محصول افزوده شود، البته در این زمان جو وضعیت نسبتا مطلوبتری داشت و بخشی از تاثیر رشد نرخ ذرت در بازار غلات درشت‌دانه با افت قیمت جو خنثی شد.

چشم انداز تولید غلات در سال ۲۰۲۲ کاهش یافت

اگرچه نرخ شاخص غلات فائو ظرف ۵ ماه اخیر در مسیر کاهشی نوسان دارد؛ اما این نهاد بین‌المللی در تازه‌ترین پیش‌بینی خود خبر از کاهش تولید غلات در سال جاری میلادی نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی داد. بر اساس گزارش جدید فائو پیش‌بینی می‌شود تولید جهانی غلات در سال جاری میلادی ۳۸ میلیون و ۹۰۰ هزار تن نسبت به سال قبل کاهش داشته باشد که این رقم ۱.۴ درصد کمتر از میزان تولید در سال گذشته میلادی است.

بخش عمده ای از بازنگری کاهشی در تولید غلات مربوط به غلات درشت دانه شده و خشکسالی کم‌سابقه هوا در اروپا مهم‌ترین عامل این بازنگری منفی است. برآورد می‌شود که میزان تولید ذرت در کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای سال جاری حدود ۱۶ درصد کمتر از میانگین تولید ۵ سال اخیر این محصول قرار گیرد.

فائو پیش‌بینی خود برای تولید گندم در سال جاری میلادی را برابر ۷۷۷ میلیون تن اعلاام کرد که این میزان نسبت به میزان تولید در سال قبل افتی اندک دارد؛ این افت تولید نیز با توجه به شرایط نامساعد آب‌وهوایی در آمریکای شمالی و جنگ در اروپای شرقی رقم خواهد خورد. اما فائو در گزارش خود از احتمال رشد ۲.۱ درصدی تولید برنج در سال جاری میلادی نسبت به سال ۲۰۲۱ خبر داد. این در حالی است که میزان تولیدجهانی برنج در سال گذشته نیز رکورد تاریخی زده بود.

در حالی که برآوردها از کاهش تولید غلات خبر می‌دهد، فائو پیش‌بینی می‌کند که از میزان تجارت غلات در سال جاری میلاادی نیز به میزان ۱.۹ درصد کاسته شود.

لبنیات ۲۳ درصد گرانتر از سال گذشته

شاخص قیمت لبنیات ارز دیگر شاخص‌های اثرگذار در تعیین شاخص قیمت مواد غذایی فائو است؛ این شاخص نیز برای ماه اوت حدود ۲ درصد نسبت به ژوئیه کاهش داشت؛ اما همچنان ۲۳.۵ درصد بالاتر از میزان آن در اوت سال ۲۰۲۱ قرار گرفت. به این ترتیب باید اذعان کرد که نرخ مواد لبنیاتی در بازارهای جهانی افتی قابل ملاحظه داشته است.

قیمت‌های جهانی پنیر برای دهمین ماه متوالی افزایش یافت، این در حالی بود که قیمت شیر ​​در بحبوحه انتظار افزایش عرضه از سوی نیوزلند در ماه اوت کاهش یافت. البته از میزان تولید شیر در اروپای غربی و ایلات متحده آمریکا کاسته شده اما امیدواری به رشد عرضه از سوی نیوزلند به مراتب اثرگذارتر از خبر کاهش تولید از سوی آمریکا و اروپای غربی بوده است.

رشد ۸.۲ درصدی شاخص قیمتی گوشت در بازه یک ساله

شاخص قیمت گوشت فائو در ماه اوت نسبت به ژوئیه ۱.۵ درصد کاهش یافت، اما همچنان این شاخص ۸.۲ درصد بالاتر از ارزش خود در اوت سال گذشته باقی ماند. قیمت‌های بین‌المللی گوشت طیور در ماه اوت در بحبوحه افزایش موجودی صادرات جهانی کاهش یافت، اما دلیل افت نرخ گوشت گاو به افت تقاضا مربوط بود، به نحوی که بهای جهانی گوشت گاو به دلیل تقاضای ضعیف داخلی در برخی از کشورهای صادرکننده برتر این محصول کاهش داشت. در این زمان از نرخ گوشت خوک در بازارهای جهانی نیز کاسته شد.

شکر ارزان‌تر از سال ۲۰۲۱

شاخص قیمت شکر فائو برای ماه اوت نسبت به ماه ژوئیه ۲.۱ درصد کاهش داشت و در عین حال به کمترین میزان برای این شاخص پس از ژوئیه ۲۰۲۱ رسید. افزایش تولید و صادرات این محصول و افت بهای اتانول در برزیل مهعم‌ترین دلیل ارزان شدن شکر در بازارهای جهانی ظرف یک سال اخیر بود.

روغن نباتی در کف نرخ یک ساله

شاخص قیمت روغن نباتی فائو نیز در ماه اوت نسبت به ژوئیه کاهشی ۳.۳ درصد را به ثبت رساند؛ در عین حال این شاخص به نرخی کمتر از اوت ۲۰۲۱ رسید. به این ترتیب قیمت روغن نباتی در بازارهای جهانی به نرخی کمتر از بهای آن در سال گذشته بازگشت. کاهش نرخ روغن شامل حال روغن‌های نخل، آفتابگردان و کلزا بود، اما در همین زمان بر بهای روغن سویا افزوده شد. شرایط نامساعد آب‌وهوایی و خشکسالی باعث شده تا از میزان برداشت محصول سویا کاسته شده و این محصول برخلاف سایر دانه‌های روغنی گران شود.

اما شروع صادرات تدریجی محموله‌های روغن آفتابگردان از بنادر اوکراین و افزایش موجودی روغن پالم در اندونزی و همچنین کاهش عوارض صادراتی روغن پالم در اندونزی باعث شده تا سایر روغن‌ها به جز روغن سویا ارزان شود. به این ترتیب شاخص قیمت روغن‌های نباتی ظرف ماه اوت نسبت به ماه قبل و حتی زمان مشابه در سال قبل کاهش داشته است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.