تاثیر فعالیت بدنی حتی کم بر کاهش خطر دیابت

نتایج مطالعه منتشر شده در مجله پزشکی ورزشی حاکی از آن است که تنها دو دقیقه پیاده روی می تواند خطر ابتلا به دیابت نوع دو را کاهش دهد.

در حالیکه پیاده‌روی‌های طولانی مدت به دلیل مشغله کاری و زندگی ممکن است برای تمام افراد میسر نباشد اما نتایج مطالعات جدید نشان داده است که تنها دو دقیقه پیاده روی می تواند تاثیر مثبتی بر کنترل سطح قند خون داشته باشد و فرد را از خطر ابتلا به دیابت نوع دو مصون نگه دارد.  

در یک تحلیل نسبتا بزرگ روی هفت مطالعه، تاثیر نشستن های طولانی مدت در مقایسه با راه رفتن سبک یا ایستادن، روی شاخص‌های سلامت متابولیک قلب مورد ارزیابی قرار گرفت.

شرکت کنندگان به دو گروه تقسیم شدند. از گروهی درخواست شد در یک دوره زمانی یک روزه به ازای هر ۲۰ تا ۳۰ دقیقه نشستن، تنها دو تا پنج دقیقه راه بروند و از گروه دیگر درخواست شد پس از ۲۰ تا ۳۰ دقیقه، همین دو تا پنج دقیقه را بایستند. در دو بررسی افراد مبتلا به دیابت و افرادی که به دیابت مبتلا نبودند حضور داشتند. پنج بررسی دیگر شامل افرادی بود که سابقه ابتلا به دیابت نداشتند.

متخصصان دریافتند که حتی همین چند دقیقه پیاده روی کوتاه و آهسته نیز برای افت سطح قند خون کافی است.

به گزارش سایت پریونشن، همچنین آنان مشاهده کردند به طور خاص، پیاده روی در مدت زمان ۶۰ تا ۹۰ دقیقه پس از خوردن غذا (زمانی که سطح قند خون در اوج خود است)، با تغییرات تدریجی بیشتری در سطح قند خون در مقایسه با نشستن یا ایستادن همراه است. این موضوع برای افراد مبتلا به پیش دیابت یا نوع دیگری از دیابت که به دنبال جلوگیری از نوسانات شدید قند خون هستند، مهم است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.