توصیه‌هایی برای پایداری ازدواج/راهکارهای یک جامعه شناس

یک جامعه‌شناس با بیان اینکه مهم‌ترین مشکل در ازدواج‌ها تضاد بین سنت و مدرنیته است، گفت: در حال حاضر ما نه کاملا مدرن و نه کاملا سنتی هستیم و بین این دو مغلطه‌ای وجود دارد بنابراین در تضاد بین این شرایط، ازدواج‌ها نمی‌توانند موفق باشند.

دکتر حسین ملتفت با اشاره به برگزاری هفته ملی ازدواج از ۱۰ تا ۱۶ تیرماه، اظهار کرد: برای دوام هر جامعه‌ای باید خانواده تشکیل شود؛ ازدواج به ویژه در جوامعی مانند ایران که فرزندآوری در این چارچوب انجام می‌شود، لازمه تشکیل خانواده است بنابراین ازدواج زمینه‌ساز دوام و پایداری یک جامعه است و اگر ازدواج نباشد جامعه از بین خواهد رفت. 

وی افزود: مهم‌ترین مشکل در ازدواج‌ها تضاد بین سنت و مدرنیته است. در حال حاضر ما نه کاملا مدرن و نه کاملا سنتی هستیم و بین این دو مغلطه‌ای وجود دارد بنابراین در تضاد بین این شرایط، ازدواج‌ها نمی‌توانند موفق باشند.

این جامعه‌شناس بیان کرد: چگونگی آگاهی و شناخت طرفین از یکدیگر در شکل‌گیری ازدواج بسیار مهم است؛ در چگونگی آگاهی و شناخت طرفین در خانواده و جامعه آموزش دقیقی انجام نمی‌شود و در این زمینه افراط یا تفریط داریم که این مساله می‌تواند موجب ایجاد ناپایداری در ازدواج و مشکلاتی شود که در جامعه مشاهده می‌کنیم.

ملتفت با اشاره به پایداری زندگی‌های مشترک در گذشته افزود: بین ازدواج‌های گذشته و امروز تفاوت زیادی وجود دارد؛ قبلا ازدواج‌ها سنتی بود اما اکنون فضای مجازی و رسانه‌ای وجود دارد و ارتباطات بسیار زیاد است و به راحتی هر عملی می‌تواند رصد شود که این موارد می‌تواند بر ارتباطات در خانواده اثر زیادی داشته باشند. از طرفی نیز آگاهی به ویژه آگاهی زنان بالاتر رفته است. این موارد موجب شده شرایط به گونه‌ای پیش برود که حس کنیم زندگی‌ها در گذشته پایدارتر بوده‌اند در حالی که شاید در زندگی‌های گذشته هم مشکلاتی وجود داشته که بروز پیدا نمی‌کرد.

وی افزود: علاوه بر این، زمانی که تغییرات در جامعه شدید باشد هم‌نوایی با تغییرات کار ساده‌ای نیست. در گذشته تغییرات بسیار کند بود تا جایی که افراد به راحتی خود را با تغییرات وقف می‌دادند اما اکنون تغییرات سریع است و افراد نمی‌توانند خود را با این تغییرات وقف دهند که این مساله می‌تواند موجب ناپایداری ازدواج‌ها شود.

این جامعه‌شناس با بیان اینکه امنیت اجتماعی لازمه زندگی با نشاط جامعه است، گفت: برای داشتن خانواده بانشاط نباید دغدغه‌ای در مورد شرایط حال و آینده وجود داشته باشد اما اکنون جامعه به شدت دچار مشکلات اقتصادی و اجتماعی است و زمانی که دغدغه وجود داشته باشد جوانان شرایط ازدواج را ندارند و اگر هم ازدواج کنند به اندازه‌ای ذهن‌شان مشغول دغدغه‌ها می‌شود که اجازه نمی‌یابند زندگی با نشاطی داشته باشند.

ملتفت با اشاره به دلایل تجرد قطعی جوانان در جامعه امروز افزود: تجرد قطعی جوانان علت‌های مختلفی دارد که امید به آینده، سنت و مدرنیته، گزینه‌های انتخاب همسر، ایده‌آل‌ها و سبک زندگی برخی از این دلایل هستند. سبک زندگی نسبت به دهه‌های گذشته تفاوت فاحشی پیدا کرده است اما جایگزین‌های متناسب با این سبک زندگی برای جوانان پیدا نشده و این مساله منجر به ایجاد خلائی برای جوانان شده است.

وی بیان کرد: بدین ترتیب تاخیر در ازدواج در مقابل مسائل دیگر مرتبط با ازدواج چندان بغرنج نیست زیرا ازدواج نکردن یا تجرد قطعی مساله مهم‌تری از تاخیر در ازدواج است.

این جامعه‌شناس بیان کرد: جوانان باید با توجه به شرایط حاکم بر جامعه ملاک‌های خود را کاهش دهند. مشکلی که در این زمینه وجود دارد تنها به جوانان مربوط نمی شود بلکه بیشتر مشکلات به خانواده‌ها مربوط می‌شود یعنی در بسیاری از موارد جوانان رضایت دارند اما خانواده‌ها به نوعی جلوی پای جوانان سنگ‌اندازی می‌کنند در حالی که باید جوانان و خانواده‌های‌شان با همکاری با یکدیگر مشکلات موجود سر راه ازدواج را کاهش دهند.

وی با تاکید بر لزوم تسهیل ازدواج گفت: ازدواج یک سری مقدمات دارد. علاوه بر شناخت از طرف مقابل، باید زوج‌ها شرایطی برای ازدواج داشته باشند که مهمترین شرط برای مردان اشتغال و مسکن و اندوخته کمی برای برگزاری مراسم ازدواج است بنابراین اشتغال و مسکنن دو سد بزرگ جلوی جوانان است و اجازه نمی‌دهد جوانان به راحتی به ازدواج فکر کنند.

وی تصریح کرد: باید این دو مشکل جوانان حل شود که این کار زمان بر و نیازمند برنامه‌ریزی دقیقی است که اگر این دو کار انجام شوند می‌توان ازدواج جوانان را تسهیل کرد و آن‌ها را به آینده امیدوار کرد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.