اگر انگشت پایتان با اشیا برخورد می‌کند بخوانید

همه ما تجربه برخورد با انگشتان پای خود با در و دیوار و میز و سایر اشیا را داریم و هنوز کسی نمی‌داند چرا این اتفاق به کرات برای برخی افراد رخ می‌دهد.

انگشت‌های پا معمولا با اشیا مختلف برخورد می‌کنند و گاهی این برخورد بسیار شدید و دردناک است و این حادثه به اندازه‌ای رایج است که در بسیاری از فرهنگ ها برای این موضوع لطیفه‌های مختلفی ساخته شده است. در بیشتر موارد این برخورد دردناک با خنده و شوخی به پایان می‌رسد اما در بسیاری از مواقع ممکن است استخوان انگشت کوچک پا در اثر ضربه وارد شده، دچار ترک و شکستگی شود. 

انگشت شکسته معمولاً دردناک، متورم، قرمز یا کبود است و راه رفتن روی آن دشوار است. اگر شکستگی شدید باشد، ممکن است انگشت پا به صورت زاویه‌دار بیرون آمده یا حتی ممکن است استخوان پوست را پاره کند.

در حقیقت، تشخیص شکستگی، کبودی یا رگ به رگ شدن انگشت پا بدون اشعه ایکس بسیار دشوار است. با این حال، اگر انگشت شست پا در راستای طبیعی بوده وخم نشده باشد و سایر انگشتان پا نیز در راستای عادی خود حرکت کنند و درد فرد مصدوم رو به کاهش رود، معمولاً اشعه ایکس انجام نمی‌شود.  

باید توجه داشت که فرقی نمی‌کند انگشت پا کبود شده باشد یا شکسته، کارهای کلیدی که می‌توانید در خانه و پس از برخورد انگشت با در و دیوار و اشیا انجام دهید عبارتند از:

 
  •  مصرف مسکن‌های معمولی برای کاهش درد و تورم 
  • به پا استراحت دهید و آن را بالا نگه دارید
  •  تا حد امکان از پیاده‌روی خودداری کنید
  • یک کیسه یخ یا سبزی یخ زده را که در یک حوله پیچیده شده است، هر چند ساعت یکبار به مدت ۱۰ دقیقه روی بخش آسیب دیده بگذارید
  •  کفش راحت بپوشید
  •  انگشت شکسته را ببندید و به پزشک مراجعه کنید

یکی از راهکارهای توصیه شده هنگام شکستگی انگشت و در زمان مراجعه به پزشک، این است که یک تکه پنبه کوچک را بین انگشت آسیب دیده و انگشت مجاور آن قرار دهید، سپس آنها را به هم بچسبانید تا از انگشت آسیب دیده حمایت شود.

اگر انگشت شست پای شما شکسته است، بهتر است به اورژانس و بخش تصادفات بیمارستان مراجعه کنید زیرا ممکن است نیاز به اشعه ایکس داشته باشد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.