یک نماینده مجلس: تعیین سقف ۲۵ درصدی اجاره بهای مسکن، واکنش منفی مردم را درپی دارد

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید: مردم واکنش بیشتری نسبت به این موضوع خواهند داشت و می‌گویند، شما همه کالاها را بیش از ۱۰۰ درصد گران کرده‌اید پس چگونه به مسکن ما که می‌رسد، می‌خواهید دستوری عمل کنید؟! اگر دستوری وجود دارد چرا این دستور را راجع به بقیه مسائل به کار نمی‌گیرید؟

شهباز حسن‌پور بیگلری، نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در ارزیابی خود از شعارهای اقتصادی دولت به ویژه در ساخت ۴ میلیون مسکن گفت: در بحث مسکن و اینکه دولت می‌تواند ۴ میلیون مسکن بسازد یا نه باید به این نکته توجه داشته باشیم که یکی از بحث‌های اصلی و کلیدی رئیسی، بحث تولید سالانه یک میلیون مسکن و در ۴ سال اول ۴ میلیون مسکن بود اما امروز مسکن، به عنوان یکی از اصلی‌ترین و ضروری‌ترین نیازهای مردم است. البته باید این نکته را در نظر گرفت که مسکن یک موضوع تک‌ بُعدی نیست.

او افزود: مسکن یک موضوع چند بُعدی است؛ هم مسائل امنیتی، هم مسائل اجتماعی، هم مسائل اقتصادی را به همراه دارد. از این رو یکی از مباحثی که باید هم به مجلس و هم به دولت به آن توجه کنند، تفکیک وزارت راه و شهرسازی از وزارت مسکن است. مسکن به تنهایی در کشور یک مقوله پیچیده‌ای است که به یک کلاف سردرگم تبدیل شده و نیازمند این است که از همه توان و ظرفیت کشور استفاده کنیم و حداقل سالی یک میلیون واحد مسکونی بسازیم که مشکل مسکن حل شود. اما درباره اینکه ساخت یک میلیون مسکن در سال شدنی است یا خیر؛ پاسخ بله است. اگر همه مجموعه دولت پای کار بیایند و این همکاری در ساخت مسکن به عنوان یک فرهنگ در دستور کار همه مسئولان قرار بگیرد چرا ساخته نشود؟

۷۰درصد درآمد خانواده‌ها هزینه پرداخت اجاره مسکن می‌شود/ روز به روز هم وضعیت لجام‌گسیخته‌تر می‌شود/ ناهماهنگی در بدنه دولت، دلیل اجرایی نشدن ساخت یک میلیون مسکن در سال است

 

حسن‌پور بیگلری با تاکید بر اینکه دولت می‌تواند سالانه یک میلیون مسکن بسازد، ادامه داد: در همه کشورهای دنیا یا در قبل از انقلاب وقتی می‌خواستند یک جا یک واحد تولیدی راه‌اندازی شود، یک صنعت بزرگ یا یک معدن بزرگ حضور پیدا کند، اول خانه‌های کارگری را می‌ساختند، بعد عملیات اجرایی برای آن کار شروع می‌شد یا بعدش کارخانه به تولید و بهره‌برداری می‌رسید. متأسفانه در چند سال گذشته عملکرد ما ضعیف است یا اصلاً زیر صفر است. هیچ‌کدام از شرکت‌های بزرگ مادر تخصصی در بخش مسکن هیچ اقدام اساسی را صورت نداده‌اند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با توجه به فراخوانی که دولت در بخش مسکن داده، سالانه یک میلیون مسکن ساخته می‌شود چرا که مشکل زمین نداریم و می‌توانیم در بسیاری از شهرها این مقدمات را هر چه سریع‌تر فراهم کنیم و سالی ۲۰۰ هزار واحد را که مجموعه بنیاد مسکن مکلف بوده، بسازد. در حقیقت زیرساخت این اقدام بزرگ از گذشته آماده بوده و خوشبختانه در مجموعه بنیاد مسکن همه زیرساخت‌ها وجود دارد اما آنچه که شاهد هستیم ناهماهنگی در خود وزارت مسکن و شهرسازی و در مجموع ناهماهنگی در بدنه دولت است. بعضی از مسئولان دولت با این پروژه بسیار ارزشمند همراهی و همکاری نمی‌کنند از جمله این ناهماهنگی‌ها بین وزارتین است که باید خدمات ارائه دهند.

حسن پور بیگلری در توضیح ناهماهنگی میان مدیران دولت خاطرنشان کرد: به عنوان مثال وزارت نیرو می‌گوید ما امکان تأمین آب یا برق مسکن‌های تازه ساخته شده را نداریم یا شهرداری‌ها که از مجموعه وزارت کشور باید این همراهی و همکاری را داشته باشند، لذا در مجموع نهادها آن‌گونه که وظیفه‌شان بوده پای کار نیستند. در یک جمله بنده به عنوان یک کارشناس مطرح می‌کنم که دولت چاره‌ای جز ساخت یک میلیون مسکن ندارد چرا که امروز مسکن به یکی از دغدغه‌های اصلی مردم تبدیل شده است. از طرفی امروز بین ۲۵ تا ۷۰ درصد درآمد خانوارها بابت اجاره‌بها هزینه می‌شود، روز به روز هم وضعیت لجام‌گسیخته‌تر می‌شود. دولت هم هیچ نظارتی بر وضعیت اجاره‌بها ندارد و یا حداقل باید بگوییم این همکاری با دولت صورت نمی‌پذیرد چون کار فرهنگی در این زمینه صورت نپذیرفته است.

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در واکنش به دستور رئیسی جهت تعیین سقف اجاره بهای مسکن تا ۲۵درصد یادآور شد: اقتصاد دستوری قابل اجرا نیست. اقتصاد منطق خودش را دارد، عرضه و تقاضا حرف نهایی را می‌زنند، در هیچ کجای دنیا اقتصاد دستوری عمل نکرده است. اتفاقاً واکنش‌ها نسبت به این قبیل دستورها بدتر است و مردم واکنش بیشتری نسبت به این موضوع خواهند داشت و می‌گویند، شما همه کالاها را بیش از ۱۰۰ درصد گران کرده‌اید پس چگونه به مسکن ما که می‌رسد، می‌خواهید دستوری عمل کنید؟! اگر دستوری وجود دارد چرا این دستور را راجع به بقیه مسائل به کار نمی‌گیرید؟ اما حاکمیت می‌تواند در این بخش‌ها ورود کند، ابزارهایی هم در اختیار دارد ولی هنوز از این ابزارها به خوبی استفاده نکرده، یکی از ابزارها، قانون مالیات بر خانه‌های خالی است که ما اراده‌ای در دولت برای اجرای صحیح قانون مشاهده نمی‌کنیم.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.