آزاد شدن کشتی توقیف شده ایرانی+توضیحات مدیرعامل سازمان بنادر

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی از آزاد شدن یک فروند کشتی تحت پرچم ایران که اخیرا از سوی دولت یونان در سواحل این کشور نگه داشته شده بود، خبر داد.

علی‌اکبر صفایی در مراسم روز جهانی دریانورد اظهار کرد: لحظاتی پیش به من خبر دادند که کشتی توقیف شده ایرانی آزاد شد و به سمت کشتی‌ای که بار آن را دزدیده بود، حرکت کرد. امیدواریم عملیات SOS ادامه یابد و این بار به کشور باز گردد.

وی افزود: از زمانی که دزدی دریایی توسط سومالی‌ها آغاز شد متاسفانه اولین کشتی‌ای که مورد سرقت قرار گرفت کشتی متعلق به ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران بود و این مساله سبب شد تا دلهره عجیبی در دریانوردان که هیچ سلاحی برای دفاع از خود در آب‌ها نداشتند، ایجاد شود. اما با وجود امنیتی که در کشور وجود داشت جلسات متعددی در این زمینه برگزار شد و نهایتا ضمن آزادسازی کشتی ایرانی ساز و کار بسیار درستی ایجاد شد که با حمایت‌های نیروی دریایی سپاه و ارتش این مشکل برطرف شد.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی ادامه داد: از آن زمان تاکنون کشتی‌های بسیاری مورد دزدی دریایی قرار گرفتند اما هیچ کدام از آنها متعلق به ایران نبوده است چراکه نیروهای دریایی با حضور در کشتی‌ها کار را برای دریانوردان در دریای سرخ، باب المندب و دیگر آب‌های آزاد دنیا تسهیل کردند. در واقع دریانوردان توانستند با کمک و حمایت نیروی دریایی مسیر تجارت دریایی را باز کنند و با وجود تحریم‌های متعدد و سخت به ویژه تحریم‌های شورای امنیت که حتی کشورهای عادی هم حاضر به همکاری با ما نبودند توانستیم تاکنون مراودات دریایی بسیاری با کشورهای مختلف داشته باشیم، این در حالی است که در آن زمان در یک روز و حتی یک لحظه همه پرچم‌های کشورهای مختلف را از دست دادیم چراکه جریمه‌های شورای امنیت و آمریکا شامل همه کشورها می‌شد.

صفایی با بیان اینکه نقاط قوت بسیاری در حوزه دریانوردی وجود دارد، گفت: باید نقاط ضعف را هم ببینیم. در حال حاضر در دنیا بیش از یک میلیون و ۸۹۰ هزار دریانورد داریم اما با کمبود ۱۰۰ هزار نفری افسر و پرسنل روی کشتی مواجه هستیم که حتی شامل خدمه کشتی هم نمی‌شود. در کشور خودمان نیز در سطح افسران با کمبود پنج هزار نفری دریانورد مواجه‌ایم و ناوگان ما با وجود توانایی جابه‌جایی بسیار بالای کالا ناوگان مسنی است.

وی تاکید کرد: باید به سمت نوسازی و توسعه ناوگان حرکت کنیم البته در این بخش حرکت‌های خوبی در شرکت کشتیرانی، نفتکش و بخش خصوصی انجام شده است اما نیاز به یک جهش داریم و بخش خصوصی باید در طول چند سال چند صد فروند سفارش (تولید داخل و واردات) بگیرد. چراکه توسعه و نوسازی ناوگان ابزاری استراتژیک برای جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: زمانی که با روسیه مذاکره می‌کنیم که فرصت بسیار خوبی در دریای خزر برای ماست با کمبود ناوگان و کشتی‌های رو - رو در دریای خزر مواجه هستیم و وقتی که در کوتاه‌مدت اجازه تردد کامیون‌های ما را نمی‌دهند، کشتی‌های رو - رو نمی‌دهند که جایگزین آن شود.

صفایی با تاکید بر ضرورت توسعه و نوسازی ناوگان دریایی اظهار کرد: ظرفیت‌های بسیاری در این زمینه وجود دارد و باید در دانشگاه‌های مختلف مذاکره کنیم. از سوی دیگر دانشگاه‌ها می‌توانند دانشجو و دریانورد تربیت کنند. به عنوان مثال دانشگاه چابهار می‌تواند ۶۰۰ دانشجو در سال برای حوزه دریانوردی تربیت کند اما نمی‌دانیم چرا ظرفیت خود را تا ۲۰۰ الی ۳۰۰ دانشجو کاهش داده است. به نظر من باید تربیت دریانورد را از دانشگاه‌ها آغاز کنیم و باید بتوانیم در برنامه هفتم توسعه این مساله را بگنجانیم البته در بودجه سال جاری حکمی را که می‌خواستیم نتوانستیم از کمیسیون تلفیق بگیریم و این حکم تصویب نشد اما به زودی این مساله را در هیات وزیران طرح می‌کنیم و مشکل کارآموزی را با دریافت مصوبه از هیات وزیران حل می‌کنیم.

وی اعلام کرد: پس از سانحه سانچی که فاجعه بسیار بزرگی برای جامعه دریانوردی و همه مردم ایران بود، مشکل اصل‌ای که به وجود آمد این است که فرزندان ما دیگر علاقه‌ای به دریا ندارند. اما باید شرایطی ایجاد کنیم که ایرانی‌ها دوباره به دریا بازگردند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.