قطعیت پنتاگون در مقابله با تهدید ناشی از جنگ اوکراین

رئیس پنتاگون همزمان با چهارمین ماه جنگ در اوکراین بدون اشاره به نقش واشنگتن در این جنگ افروزی اعلام کرد ایالات متحده مصمم به مقابله با تهدید ناشی از این جنگ است.

لوید آستین وزیر دفاع آمریکا (پنتاگون) روز دوشنبه به وقت محلی در قبرستان ملی آرلینگتون درباره جنگ اوکراین مدعی شد: امروز در میدان های نبرد اوکراین جهان باردیگر شاهد قدرت نیروهای مردمی و نظامی دموکراتیک برای مقابله با خیانت، بی رحمی و ظلم است.  رئیس پنتاگون اظهار داشت: به آزادی آنها حمله شده  و همچنین نظم بین المللی که از زمان جنگ جهانی دوم بر پایه قوانین بنا شده مورد حمله قرار گرفته است.

وزیر دفاع آمریکا تاکید کرد: این کشور تهدید نشات گرفته  از آنچه را در اوکراین رخ می دهد، درک می کند و مصمم به مقابله با آن است.

آستین ادعا کرد: همانطور که رئیس جمهوری آمریکا می‌گوید، در نبرد بین دموکراسی و خودکامگی، دموکراسی ها جوابگوی زمان حال هستند. ما از اتحاد متحدان و شرکای خود الهام می گیریم و از مردان و زنان ارتش آمریکا قدرت می گیریم.

وی که به مناسبت روز گرامیداشت سربازان آمریکایی کشته شده در جنگ های آمریکا سخنرانی می کرد، به تلفات نیروهای آمریکایی در افغانستان اشاره و ادعا کرد: از آخرین سالی که ما در این روز بزرگ گرد هم آمدیم، طولانی ترین جنگ آمریکا به پایان رسیده است.

وی با بیان اینکه ۲ هزار و ۴۶۱  سرباز و نیروی آمریکایی در افغانستان کشته شدند، مدعی شد: ما به یاد همه کسانی هستیم که هنوز زخم های آن جنگ را به جسم و روح خود دارند.

اظهارات این مقام ارشد نظامی آمریکایی در حالی است که نگاهی به تاریخ حضور نظامی آمریکا در کشورهای منطقه نشان می‌دهد دولتمردان این کشور در هر اقدامی برای ایجاد جنگ و خشونت موفقیت‌های بسیاری داشته‌اند اما برای سازندگی ناتوانند و افغانستان نیز پس از ۲۰ سال از حضور و اشغالگری کاخ سفید با چالش‌های بسیاری روبرو است.

ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه ۲۱ فوریه ۲۰۲۲ (دوم اسفند ۱۴۰۰) با انتقاد از بی‌توجهی غرب به نگرانی‌های امنیتی مسکو، استقلال جمهوری‌های خلق دونتسک و لوگانسک را در منطقه دونباس به رسمیت شناخت.

پوتین سه روز پس از آن، پنجشنبه ۲۴ فوریه (۵ اسفند ۱۴۰۰) نیز عملیاتی نظامی که آن را "عملیات ویژه" خواند، علیه اوکراین آغاز کرد و به این ترتیب روابط پرتنش مسکو - کی‌یف به رویارویی نظامی تغییر وضعیت داد.

جنگ در اوکراین وارد چهارمین ماه شده است و واکنش‌ها به تهاجم روسیه و ارسال تسلیحات به این کشور همچنان ادامه دارد. مسکو هشدار داده است تجهیزات نظامی که آمریکا و اروپا در اختیار اوکراین قرار می دهند، موجب تشدید مناقشه در اوکراین می‌شود و پیامدهای غیرقابل پیش‌بینی به دنبال دارد.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.