مهم‌ترین رخدادهای جهان

به گزارش رویترز، جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در مجمع عمومی سازمان ملل ادعا کرده آمریکا هم‌چنان به جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای پایبند است. او که برای نخستین بار در مقام ریاست‌جمهوری آمریکا در این مجمع سخنرانی می‌کرد، افزود: ایالات متحده آماده بازگشت به توافق هسته‌ای با ایران است منوط به این‌که تهران نیز به صورت «کامل» آن را اجرا کند. بایدن گفت که «در حال کار» با چین، فرانسه، روسیه، بریتانیا و آلمان است تا «با ایران به شکل دیپلماتیک تعامل شود و بازگشت به» برنامه جامع اقدام مشترک میسر شود.

در همین حال، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران اعلام کرده مذاکرات هسته‌ای وین به‌زودی و طی چند هفته آتی از سرگرفته خواهد شد و این به اطلاع اعضای برجام رسیده است. با این حال او متذکر شده در عین حال لازم است قبل از آن، تیم سیاست خارجی دولت جمع‌بندی نهایی خود را در خصوص کم و کیف گفت‌وگوها انجام دهد. در این شرایط یک مقام وزارت خارجه آمریکا هم به واشینگتن‌پست گفته که با تغییر مذاکره‌کننده اصلی ایران در مذاکرات هسته‌ای، روند گفت‌وگوها سخت‌تر خواهد شد. او گفت: «ما حتی با مذاکره‌کنندگان قبلی که آنها را می‌شناختیم نتوانستیم اختلافات را حل کنیم.»

رئیس‌جمهوری ایالات متحده در بخش دیگری از سخنانش در مجمع عمومی سازمان ملل با اشاره به پایان حضور نظامی آمریکا در افغانستان ادعا کرد ایالات متحده به ۲۰ سال جنگ در افغانستان پایان داد و همان‌طور که ما این فصل از جنگ‌های بی‌پایان را می‌بندیم، عصر جدیدی از دیپلماسی بی‌پایان را آغاز می‌کنیم. به ادعای بایدن، در این عصر از قدرت کمک توسعه خود برای سرمایه‌گذاری به شیوه‌های جدید استفاده می‌کنیم تا وضعیت مردم سراسر جهان را ارتقاء دهیم. او در عین حال مدعی شد اگر ضرورت ایجاب کند ایالات متحده آماده استفاده از زور است، اما قدرت نظامی باید آخرین گزینه باشد.

متن کامل این گزارش را با تیتر «شرط بایدن برای بازگشت به برجام /تحریم ارزهای دیجیتالی کارساز شد؟» در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.