4 عامل افزایش طول عمر

به گزارش دنیای اقتصاد به نقل از بهداشت نیوز، نتایج یک مطالعه جدید نشان می‌ دهد که اتخاذ عادات سبک زندگی سالم‌ تر می‌تواند منجر به طول عمر بیشتری شود. این موضوع ارتباطی با سن نداشته و حتی در ۸۰ سالگی نیز موثر است.

محققان دانشگاه اوزاکا می گویند عدم مصرف الکل، سیگار نکشیدن، کاهش وزن و خواب بیشتر منجر به بهبود قابل توجه شرایط سلامتی فرد می شود. این عادات طول عمر را در افراد سالم ۴۰  ساله تا ۶ سال افزایش می‌دهد، و مزایای آن در افراد مسن، دو برابر بیشتر است.

علاوه بر این، این مزایا برای افراد مبتلا به بیماری ‌های تهدید کننده حیات از جمله سرطان، بیماری‌ های قلبی عروقی، فشار خون بالا، دیابت و بیماری کلیوی نیز قابل مشاهده است.

این مطالعه نشان می ‌دهد که برای ترک عادت ‌های بد و کاهش وزن از میانسالی به بعد، هرگز دیر نیست. این یافته ها از بررسی شرایط سلامتی ۵۰ هزار نفر در ژاپن به دست آمده است که سطح سلامت این افراد برای ۲۰ سال پیگیری شده است.

پروفسور هیرویاسو ایسو، نویسنده ارشد این مقاله در رابطه با موضوع فوق گفت: این موضوع با توجه به اینکه شیوع بیماری های مزمن در سطح جهانی افزایش یافته، بسیار  مهم است و یکی از دلایل اصلی مرگ و میر در جمعیت های مسن محسوب می شود.

تیم مطالعاتی دانشگاه اوزاکا در این رابطه می گوید که داشتن کنترل سلامتی، کلید بازنشستگی لذت بخش است. آنها می افزایند که اصطلاحات و ضرب المثل ها در مورد اهمیت حفظ سلامتی در جوامع مختلف وجود داشته و  بسیاری از این موارد بر رابطه نزدیک بین سلامتی و شادی تاکید دارند.

 نتایج تجزیه و تحلیل این مطالعه نشان داد که رفتارهای سالم تأثیر قابل توجهی بر طول عمر انسان دارند. محققان اضافه می کنند که طول عمر به وضعیت اجتماعی-اقتصادی، سیاست هایی مانند دسترسی کمکی به مراقبت های بهداشتی و عوامل سبک زندگی نیز بستگی دارد. بین سال‌های ۱۹۸۸  و ۱۹۹۰، شرکت ‌کنندگان در مطالعه، نظرسنجی ‌هایی را پر کردند که شامل سؤالاتی در مورد رژیم غذایی و ورزش، مصرف الکل، وضعیت سیگار کشیدن، مدت زمان خواب و شاخص توده بدنی آنها بود.

آنها همچنین در مورد بیماری هایی که در طول سال ها با آن دست و پنجه نرم می کردند گزارش دادند. هدف از این مطالعه افزایش دانش در مورد عوامل موثر در مرگ ناشی از سرطان و بیماری های قلبی عروقی بود.این تیم برای هر رفتار سالم امتیازی در نظر گرفته و تأثیر اصلاح آنها را بر طول عمر پیش بینی شده ارزیابی کردند. این پروژه تا دسامبر ۲۰۰۹  ادامه یافت و تا آن زمان نزدیک به ۹ هزار نفر از افراد فوق، جان باختند.

دکتر ریوتو ساکانیوا، از پژوهشگران این تیم مطالعاتی درباره یافته های به دست امده، می گوید: نتایج بسیار واضح بود.  تعداد بیشتری از رفتارهای سالم اصلاح شده مستقیماً با طول عمر بالا برای مردان و زنان مرتبط است. این یکی از اولین مطالعاتی است که تأثیر بهبود رفتار سلامتی را در میان افراد مسن در کشوری با امید به زندگی ملی تقریباً ۸۵  سال اندازه گیری می کند.

شرح کامل این پژوهش و یافته های به دست آمده از آن در آخرین شماره مجله تخصصی  Age and Aging منتشر شده است.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.