ورزش بر بروز آلزایمر تاثیر می‌گذارد؟

مطالعات نشان می‌دهد که فعالیت بدنی، عملکرد شناختی را بهبود می‌بخشد. یافته‌ها حاکی از آن است که فعالیت بدنی منظم، به خصوص ورزش منظم هوازی، می‌تواند از شما در برابر بیماری آلزایمر محافظت کند.

ورزش منظم و فعالیت بدنی اثرات مثبتی بر عملکرد شناختی در سالمندان دارد. به نظر می‌رسد ورزش هوازی، مفیدترین گزینه باشد زیرا عملکرد اجرایی را بهبود می بخشد. در واقع ورزش کردن باعث تقویت اعصاب می‌شود و می‌تواند روند پیشگیری از بیماری آلزایمر و عملکردهای مغز را به طور چشمگیری تقویت نماید.

ورزش چگونه بر بیماری آلزایمر تأثیر می‌گذارد؟

در حالی که تعداد فزاینده‌ای از شواهد حاکی از تأثیر مثبت ورزش بر آلزایمر است، مکانیسم‌های زمینه‌ای نیاز به تحقیقات بیشتری دارد. به احتمال زیاد مکانیسم‌های مختلفی وجود دارند که می‌توانند پیشرفت بیماری آلزایمر را به تأخیر بیندازند؛ این مکانیسم‌ها شامل موارد زیر هستند:

  • بهبود جریان خون به مغز
  • کیفیت خواب بهتر
  • بهبود سلامت قلب و عروق و متابولیک
  • پیشگیری و درمان افسردگی

 

آیا ورزش می‌تواند از بروز آلزایمر جلوگیری کند؟

با توجه به این واقعیت که درمانی برای بیماری آلزایمر وجود ندارد، یافتن راهی برای به تأخیر انداختن پیشرفت این بیماری عصبی بسیار مهم است. افزایش سطح ورزش و فعالیت بدنی می‌تواند در دستیابی به این هدف به طور پایدار، مفید باشد.

فعالیت بدنی، توانایی‌های شناختی را بهبود می‌بخشد

عوامل مختلفی بر عملکرد شناختی تأثیر می‌گذارد که «سبک زندگی» یکی از آنهاست. مطالعات نشان می‌دهد که ورزش هوازی می‌تواند فعالیت نوسانی مغز را تعدیل کند و بر پویایی عصبی زیربنای توجه بصری تأثیر بگذارد.

افراد مسنی که به مدت ۲ تا ۱۰ سال ورزش می‌کنند، کاهش عملکرد شناختی کمتری را تجربه می‌کنند. همچنین داشتن فعالیت بیشتر باعث بهبود عملکرد اجرایی، بهبود حرکات، افزایش تمرکز و تقویت سرعت پردازش و حافظه می‌شود.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.