خبر جانسون از امضای توافق امنیتی با هند

بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اعلام کرد که هند و انگلیس توافق جدید همکاری امنیتی و دفاعی گسترده امضا کردند.

خبرگزاری فرانسه امروز گزارش داد که جانسون همزمان با انتقادات داخلی و بحران اوکراین به هند سفر کرده است.

جانسون در دیدار با نارندا مودی نخست وزیر هند با اشاره تلویحی به چین گفت: تهدیدهای اجباری مستبدانه بیشتر شده است، بنابراین حیاتی است که همکاری خود از جمله منافع مشترکمان در آزاد نگه داشتن اقیانوس هند و اقیانوس آرام را افزایش دهیم.

نخست وزیر انگلیس ضمن استقبال از رابطه بین "یکی از قدیمی ترین دموکراسی‌ها، و هند به عنوان بزرگترین دموکراسی"، افزود که این همکاری جدید یک تعهد چندین دهه‌ای است.

دهلی نو عضوی از گروه چهارگانه با ایالات متحده، ژاپن و استرالیا است که به عنوان سنگری در برابر قدرت فزاینده چین فعالیت می‌کنند.

از طرفی هند سابقه طولانی همکاری در جنگ سرد با مسکو دارد که هنوز هم بزرگترین تامین کننده تسلیحات این کشور است.

نخست وزیر هند نیز در دیدار با همتای انگلیسی خود همزمانی سفر جانسون به دهلی نو با ۷۵ سالگی استقلال هند را تاریخی خواند و گفت: ما چندین تحول منطقه‌ای و بین‌المللی را مورد بحث قرار دادیم و بر نظم فراگیر و مبتنی بر قانون در اقیانوس هند و اقیانوس آرام تاکید کردیم.

دولت ناسیونالیست هندو مودی مرتبا بر مبارزه استقلال به عنوان مولفه حیاتی هویت ملی هند تاکید می کند.

جزئیات دقیقی از همکاری امنیتی طرفین در دسترس نیست اما جانسون تشریح کرد که دو کشور توافق کردند در زمینه تدارکات دفاعی "برای مقابله با تهدیدات بر روی زمین، دریا و هوا، فضا و سایبری، از جمله مشارکت در فناوری جدید جت‌های جنگنده، فناوری‌های دریایی برای شناسایی و پاسخ به تهدیدات در اقیانوس‌ها" همکاری کنند.

دهلی نو مدتهاست که برای کاهش وابستگی به مسکو و تا حدی به عنوان کمکی به کمپین تولید ملی در هند، به دنبال تقویت ظرفیت تولید نظامی داخلی بوده است.

دو کشور همچنین در حال مذاکره در مورد توافق تجاری پسا برگزیت هستند، اما دولت مودی تمایل دارد روادید بیشتری را برای هندی‌ها جهت کار یا تحصیل در بریتانیا تضمین کند.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.