توصیه‌هایی برای جلوگیری از غرق‌شدگی در آستانه تابستان

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث جیرفت نسبت به احتمال خطر غرق‌شدگی در آستانه فصل تابستان هشدار داد. 

ابراهیم افضلی رئیس اورژانس پیش بیمارستانی جیرفت در آستانه فصل تابستان و خطرات ناشی از شنا و تهدید غرق شدگی در جمع خبرنگاران آشنایی با فنون اولیه شنا، آشنایی با محدودیت ها و رعایت آنها را  از ابتدایی ترین الزامات قبل از شنا عنوان کرد و گفت: اطلاع از وضعیت عمق آب قبل از تصمیم به شیرجه زدن و حتی قبل از ورود به آب ضروری است زیرا  که شیرجه در آب های کم عمق خطر ضربه به سر و نیز شکستگی گردن را به دنبال دارد و  ضمنا ورود به آب‌های عمیق برای مبتدیان، خطر غرق‌ شدگی را افزایش می دهد.

وی بررسی دمای آب را قبل از شناضروری  دانست و افزود: به عنوان مثال اگر مدت زیادی در آفتاب مانده اید، از وارد شدن ناگهانی به آب سرد خودداری کنید، علت این توصیه پیشگیری از شوک دمایی است.

 افضلی ضمن هشدار به علاقمندان به شنا اظهار کرد: به هیچ وجه تنها به شنا نروند و در محیط هایی که نجات غریق وجود ندارد از شنا کردن و شوخی های خطرناک  خودداری شود. 

رئیس اورژانس پیش بیمارستانی و مدیریت حوادث جیرفت گفت: پس از مصرف داروهایی که موجب خواب آلودگی یا شل شدن عضلات می شود، شنا کردن ممنوع است و به هیچ وجه تشت های آب و لگن ها و یا حوضچه های کوچک آب را در جایی که کودک خردسال وجود دارد بدون توجه رها نکنید و در حمام و حین استفاده از وان، مراقب کودکان و سالمندان باشید.

وی بر لزوم توجه به میزان توانایی  در شنا کردن تاکید کرد و افزود: بر اساس آمار یک سوم قربانی های غرق شدگی با فن شنا به طور کامل آشنا بوده اند

و از طرفی باید در صورت مواجهه با یک غریق، اگر با فن نجات غریق آشنا نیستید، سعی کنید فقط با استفاده از چوب یا طناب یا جلیقه نجات و یا تشکیل زنجیره انسانی به وی کمک کنید.

افضلی در ادامه بیان هشدارها و توصیه ها یش برای جلوگیری از خطرات ناشی از عدم رعایت نکات فنی گفت:برای نجات یک غریق، اول امنیت خود را در نظر بگیرید. از پشت به غریق نزدیک شوید و از او بخواهید تقلا نکند و پس از رساندن غریق به ساحل به سرعت با اورژانس تماس بگیرید.

وی اظهار کرد: بسیاری از رودخانه ها با وجود ظاهری آرام بسیار خطرناک و عمیق هستند به نحوی که فرد بعد از چند قدم جلو رفتن در رودخانه متوجه عمق زیاد آن و گرفتار گردآب می شود بنابراین توصیه می کنیم بدون اطلاع از وضعیت رودخانه هرگز برای شنا در آن اقدام نکنید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.