تورم شهری از روستایی سبقت گرفت

تورم ماهانه در میانه زمستان منتشر شد. بررسی رشد شاخص قیمت مصرف کننده در این مدت نشان می دهد در دومین ماه زمستانی سال ۱۴۰۰ از سرعت تورم در کشور کاسته شده اما هنوز بالای دو درصد قرار دارد.

به طور کلی شاخص قیمت مصرف کننده در هر ماه علامتی برای وضعیت قیمت ها در هر مقطع بوده و تغییرات آن در اقتصاد نمایانگر رشد عمومی قیمت ها در هر منطقه است. 

این متغیر از شاخص های مهم اقتصادی است که از جهت بیان کردن قدرت خرید مردم در هر موقعیت از علامت های مهم اقتصادی به شمار می آید. البته رشد شاخص را می توان در چند دیدگاه مورد بررسی قرار داد. مقایسه ماهانه شاخص نشان دهنده تورم ماهانه و رشد در مقایسه با موقعیت مشابه در سال قبل نشان دهنده تورم نقطه ای درکشور است.

کاهش سرعت تورم ماهانه دربهمن

تورم ماهانه در بهمن ماه ۱۴۰۰ از سوی مرکز آمار برابر با ۲.۱ درصد عنوان شد. مقایسه این رقم با ماه قبل نشان از کاهش ۰.۳ واحد درصدی این متغیر از دی ماه داشته است. بررسی های انجام شده از این شاخص در نقاط شهری و روستایی در ایران نشان می دهد تورم کشور در مناطق شهری کاهش یافته و در روستاها روندی افزایشی داشته است.درهمین رابطه تورم شهری در دی ماه برابر با ۲.۵ درصد بوده که در بهمن ماه با ۰.۵ واحد درصد کاهش به ۲ درصد رسیده است. این درحالی است که در مناطق روستایی ایران در اولین ماه زمستانی ۱۴۰۰ تورم ماهانه برابر با ۱.۹ درصد ثبت شده بود که در این ماه با روندی صعودی به ۲.۷ درصد ارتقا پیدا کرد.

به عبارت دیگر می توان گفت در این ماه تورم روستایی در ایران گوی سبقت را از این متغیر در شهرها ربوده است.

متن کامل این گزارش را با تیتر «فشار سنگین تورم بر معیشت کم درآمدها در بهمن 1400 +نمودار»‌ در اقتصادنیوز بخوانید.

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.